AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #21 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eksamenssensorer ser mange flere oppgaver og jevner dermed ut lokale variasjoner. Standpunkt innebærer en fare for trynefaktor. Mener du seriøst at det er greit at folk blir straffet for å ta seg et friår? Tror du ikke kan være fordelaktig å ta seg et år på folkehøyskole, jobbe i Afrika for Leger uten grenser eller et år på pleiehjem før man begynner på f.eks. medisin? Uansett bør det være en forutsigbarhet i dette. Å komme å si i ettertid at vi driter i alle som har tatt seg et friår er da ikke særlig rettferdig. Anonymkode: f1b51...097 En eksamenskarakter er uansett ikke nok til å gjøre den helt store forskjellen på et vitnemål. Det er tross alt veldig mange flere standpunktkarakterer. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at sensorer jevner ut noe som helst. To sensorer ser på et begrenset antall oppgaver og to sensorpar kan også vurdere helt ulikt. Sensorer er tross alt lærere de også, så de helt enorme forskjellene er det ikke. Jeg vurderer likt som sensor og lærer. Forskjellen er at jeg setter standpunkt på et mye bredere grunnlag, mens eksamen er ett begrenset stykke som preges av en del eksterne faktorer, som never. AnonymBruker skrev (1 time siden): Når de ser seg nødt til å avlyse eksamen mener jeg det er tydelig at opplegget med hjemmeskole har feilet fullstendig. Syns skikkelig synd på de som er ung og sårbar i tiden vi lever i nå. Anonymkode: eca92...3a7 Neida, hjemmeskole har ikke feilet fullstendig. Men det er opplagt en stor forskjell i hvordan dette skoleåret har vært for landets elever. Og da er det også urettferdig med en sentralt gitt eksamen som er lik for alle. Anonymkode: 7fe36...47d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. februar 2021 #22 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En eksamenskarakter er uansett ikke nok til å gjøre den helt store forskjellen på et vitnemål. Det er tross alt veldig mange flere standpunktkarakterer. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at sensorer jevner ut noe som helst. To sensorer ser på et begrenset antall oppgaver og to sensorpar kan også vurdere helt ulikt. Sensorer er tross alt lærere de også, så de helt enorme forskjellene er det ikke. Jeg vurderer likt som sensor og lærer. Forskjellen er at jeg setter standpunkt på et mye bredere grunnlag, mens eksamen er ett begrenset stykke som preges av en del eksterne faktorer, som never. Neida, hjemmeskole har ikke feilet fullstendig. Men det er opplagt en stor forskjell i hvordan dette skoleåret har vært for landets elever. Og da er det også urettferdig med en sentralt gitt eksamen som er lik for alle. Anonymkode: 7fe36...47d Når man må ha konkurransepoeng på 60+ for flere fag, sier det seg selv at eksamen spiller en stor rolle. Du har mange skoler med stort avvik mellom eksamenskarakterer og standpunktkarakter. Om noen går fra 6 til 5, eller 6 til 4 på flere av eksamene er det forskjellen på om de kommer inn eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brutex Skrevet 8. februar 2021 #23 Del Skrevet 8. februar 2021 Siste kull hadde høyere snittkarakter en tidligere kull. Noen hevdet at det betydde at man hadde mer kompetente studenter. Jeg er veldig skeptisk til at de skal ha klart å bli bedre enn tidligere kull i denne situasjonen. Jeg tror at med hjemmeundervisning har de lært mindre men lærerne har vært snillere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #24 Del Skrevet 8. februar 2021 Vil dette si at det blir mye vanskeligere å komme inn på ønsket studie til høsten? Jeg skal søke sykepleie med 23/5 reglen, og får rundt 5 i snitt. Anonymkode: aaccf...29b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. februar 2021 #25 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vil dette si at det blir mye vanskeligere å komme inn på ønsket studie til høsten? Jeg skal søke sykepleie med 23/5 reglen, og får rundt 5 i snitt. Anonymkode: aaccf...29b Det vil sannsynligvis ikke påvirke primærkvota nevnverdig da de fleste rett ut av VGS ikke har nok alderspoeng til å være konkurransedyktig i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #26 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eksamenssensorer ser mange flere oppgaver og jevner dermed ut lokale variasjoner. Standpunkt innebærer en fare for trynefaktor. Mener du seriøst at det er greit at folk blir straffet for å ta seg et friår? Tror du ikke kan være fordelaktig å ta seg et år på folkehøyskole, jobbe i Afrika for Leger uten grenser eller et år på pleiehjem før man begynner på f.eks. medisin? Uansett bør det være en forutsigbarhet i dette. Å komme å si i ettertid at vi driter i alle som har tatt seg et friår er da ikke særlig rettferdig. Anonymkode: f1b51...097 Hadde fått juling hos mamma om jeg hadde skulle "tatt meg et friår" da jeg var 16 år! (Back in 2000) Wow for et slitsomt liv, trenger et friår gitt! Enig med de som sier de har seg selv å takke. Anonymkode: 71202...d37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 8. februar 2021 #27 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde fått juling hos mamma om jeg hadde skulle "tatt meg et friår" da jeg var 16 år! (Back in 2000) Wow for et slitsomt liv, trenger et friår gitt! Enig med de som sier de har seg selv å takke. Anonymkode: 71202...d37 Hvor mange 16 åringer er ferdig med vgs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #28 Del Skrevet 8. februar 2021 Kastanjefrø skrev (7 minutter siden): Det vil sannsynligvis ikke påvirke primærkvota nevnverdig da de fleste rett ut av VGS ikke har nok alderspoeng til å være konkurransedyktig i den. Håper du har rett 🙏🏻 Anonymkode: aaccf...29b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #29 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så hva tenker dere om dette? Skal karakterene vise a) at elevene har nådd et visst kunnskapsnivå, b) at man får de rangert riktig innen samme kull eller c) rangert riktig innen samme klasse? Baserer man seg standpunktkarakter er de bare det siste man oppnår. Uten felles eksamen kan en 5'er fra en dårlig skole innebære mindre kunnskap enn en 4'er fra en bra skole. De som tar i mot elevene/studentene må regne med stor variasjon på samme karakter. Så har vi også de siste kullet får pandemien. De som tok et friår må plutselig konkurrere med to kull som slipper eksamen. Vi vet at elevene jevnt over går ned på eksamen og snittet var høyere for siste kull på grunn av dette. Slipper de eksamen kan de også konsentrere seg mer mot standpunkt. Det vil det nå også bli for neste. Siste kull før pandemien må dermed konkurrere med to etterfølgende kull med bedre forutsetninger, Finnes det noen løsning som er mer rettferdig for alle? Anonymkode: f1b51...097 Jeg tenker at karakterene ikke viser noen av delene fordi vurderingen er baser på en subjektiv vurdering. Dette med konkurranse og skoleplasser må man kutte ut. Det er en uting å rangere elever på denne måten. Hvertfall når en ser holdningene som kan gro ut av dem. Alle er flinke elever mener jeg. Dette er kun mulig hvis man aksepterer fordeling av arbeidstid/innsats og jevnere lønnsforhold. Da blir det plutselig ikke attraktivt med universitet på samme måte. Og konkurransen vil faktisk ligge i arbeidsmarkedet, dvs etterspørsel på leger vil styre hvor mange leger som har jobb. Jeg mener alle yrker krever høy faglig kompetanse og er like viktig fordi. Alle mennesker, barn og unge er viktig. Dette er mulig å oppnå uten karaktersystemet. Det ville vært mer rettferdig og ville gitt folk bedre holdninger Anonymkode: d952c...490 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #30 Del Skrevet 8. februar 2021 Det er helt rettferdig, og det skulle egentlig bare mangle. Undervisningen vi har fått over nett (i mitt tilfelle) har vært latterlig dårlig. Mange lærere totalt blottet for teknologisk kompetanse. Flere ganger har elever måtte fått tilsendt PowerPoint som skal brukes under undervisningen fordi læreren ikke klarer å få den opp på sin egen pc og vise på teams. Undervisningen har ved flere tilfeller også blitt kortere for den fungerer så dårlig over nett. Lærere har også vært hjemme med begrenset tilgang på it-hjelp. For mange unge har hjemmeundervisning gått hardt utover psyken. Det er vanskelig å skulle følge opp et helt pensum med minimal kontakt med lærere for veiledning og hjelp. Hvis man ikke er meget strukturert og selvstendig har dette helt klart vært fryktelig vanskelig, særlig for sårbare unge. Urettferdig for de som søker høyere utdanning med sine eksamenskarakterer, men de hadde ordinær undervisning. Anonymkode: 10d50...f2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #31 Del Skrevet 8. februar 2021 Må innrømme at jeg blir bekymra med tanke på at jeg søker meg inn på nytt studie til høsten. Allerede i fjor gikk snittet fra ca. 52 til 57, snittet mitt i år er 57,9... håper virkelig ikke at dette påvirker snittet enda mer. Anonymkode: 4b667...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #32 Del Skrevet 8. februar 2021 5 hours ago, Brunello said: Problemet er at elevene har fått vesentlig forskjellig kvalitet på undervisningen. Det blir da "urettferdig" å bli sensurert på like vilkår. Er denne påstanden i det hele tatt bevist ennå? Vet vi virkelig at det har påvirket kunnskapsnivået så mye? Anonymkode: 4b667...8d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #33 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er denne påstanden i det hele tatt bevist ennå? Vet vi virkelig at det har påvirket kunnskapsnivået så mye? Anonymkode: 4b667...8d3 Jeg tror nok lærere er likere når det gjelder ordinær undervisning enn når det kommer til IT-kompetanse- Det er helt sikkert noen elever som har lidt under dårlig undervisning. Anonymkode: f1b51...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #34 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er helt rettferdig, og det skulle egentlig bare mangle. Undervisningen vi har fått over nett (i mitt tilfelle) har vært latterlig dårlig. Mange lærere totalt blottet for teknologisk kompetanse. Flere ganger har elever måtte fått tilsendt PowerPoint som skal brukes under undervisningen fordi læreren ikke klarer å få den opp på sin egen pc og vise på teams. Undervisningen har ved flere tilfeller også blitt kortere for den fungerer så dårlig over nett. Lærere har også vært hjemme med begrenset tilgang på it-hjelp. For mange unge har hjemmeundervisning gått hardt utover psyken. Det er vanskelig å skulle følge opp et helt pensum med minimal kontakt med lærere for veiledning og hjelp. Hvis man ikke er meget strukturert og selvstendig har dette helt klart vært fryktelig vanskelig, særlig for sårbare unge. Urettferdig for de som søker høyere utdanning med sine eksamenskarakterer, men de hadde ordinær undervisning. Anonymkode: 10d50...f2a Det er urettferdig at dere får dårligere undervisning. Det er også urettferdig at undervisningen blir ujevn. Men det er ikke dermed rettferdig at dere skal få bedre karakter enn forrige kull. At dere i tillegg har lært mindre enn tidligere kull gjør det ennå mer galt at dere skal få høyere karakter. Anonymkode: f1b51...097 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #35 Del Skrevet 8. februar 2021 Det som er latterlig er at vi nå har hatt det her viruset i et år i Norge og de har ikke lært noe i regjeringen. Er det så vanskelig å ha skriftlig eksamen? De burde jo om noe ha forberedt det det siste året. Dessuten så er jo elevene på skolen nesten. Hører jo støtt og stadig om smitte ved diverse skoler. Syns det er så utrolig synd på de som skal konkurrere med årets kull og fjorårets. Og jeg syns det er tragisk at så mange kommer inn på studier som de kanskje ikke skulle kommet inn på hvis de hadde konkurrert på like vilkår. Vil vi ikke ha de beste på studieplassene? Hele systemet må jo revurderes og det burde ha blitt gjort siden mai 2020. Anonymkode: 86ec6...467 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #36 Del Skrevet 8. februar 2021 Brutex skrev (6 timer siden): Siste kull hadde høyere snittkarakter en tidligere kull. Noen hevdet at det betydde at man hadde mer kompetente studenter. Jeg er veldig skeptisk til at de skal ha klart å bli bedre enn tidligere kull i denne situasjonen. Jeg tror at med hjemmeundervisning har de lært mindre men lærerne har vært snillere. Det tror jeg du har rett i. Men uten eksamen er det umulig å si sikkert - og to kull vil nå ha en stor, livslang fordel når de skal søke høyere utdanning. Men - når de kommer inn på høyere utdanning, må man gå ut fra at de har et dårligere grunnlag, og da kan de slite stort... For der fires det ikke på kravene, som det tydeligvis gjør på videregående. Anonymkode: 5218e...571 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anocopy Skrevet 9. februar 2021 #37 Del Skrevet 9. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det tror jeg du har rett i. Men uten eksamen er det umulig å si sikkert - og to kull vil nå ha en stor, livslang fordel når de skal søke høyere utdanning. Men - når de kommer inn på høyere utdanning, må man gå ut fra at de har et dårligere grunnlag, og da kan de slite stort... For der fires det ikke på kravene, som det tydeligvis gjør på videregående. Anonymkode: 5218e...571 Ehh, det er ærlig talt ikke så mye man lærer på vgs. som er nyttig i høyere utdanning. Tror ikke det er noe spesifikt jeg lærte på vgs. som var nødvendig i min bachelor. Trenger bare å lære akademisk skriving så fort som mulig, så går det greit. Diktanalyse hjelper lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #38 Del Skrevet 9. februar 2021 Anocopy skrev (7 timer siden): Ehh, det er ærlig talt ikke så mye man lærer på vgs. som er nyttig i høyere utdanning. Tror ikke det er noe spesifikt jeg lærte på vgs. som var nødvendig i min bachelor. Trenger bare å lære akademisk skriving så fort som mulig, så går det greit. Diktanalyse hjelper lite. Det kommer jo an på hva man skal studere. Jeg har heller ikke fått brukt for diktanalysen (har studert innenfor realfag), men jeg har fått bruk for mye annet. Anonymkode: 5218e...571 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #39 Del Skrevet 9. februar 2021 Anocopy skrev (11 timer siden): Ehh, det er ærlig talt ikke så mye man lærer på vgs. som er nyttig i høyere utdanning. Tror ikke det er noe spesifikt jeg lærte på vgs. som var nødvendig i min bachelor. Trenger bare å lære akademisk skriving så fort som mulig, så går det greit. Diktanalyse hjelper lite. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kommer jo an på hva man skal studere. Jeg har heller ikke fått brukt for diktanalysen (har studert innenfor realfag), men jeg har fått bruk for mye annet. Anonymkode: 5218e...571 Dere har altså ikke hatt nytte av å kunne tolke ulike tekster som studenter. Interessant! Anonymkode: ba10f...3bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #40 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det tror jeg du har rett i. Men uten eksamen er det umulig å si sikkert - og to kull vil nå ha en stor, livslang fordel når de skal søke høyere utdanning. Men - når de kommer inn på høyere utdanning, må man gå ut fra at de har et dårligere grunnlag, og da kan de slite stort... For der fires det ikke på kravene, som det tydeligvis gjør på videregående. Anonymkode: 5218e...571 Ja nå ender vi opp med to kull som har høyere karaktersnitt enn de andre men som har lært mindre enn de andre. Kunne man ikke hatt en kvoteløsning til de forskjellige studieretningene slik at ikke disse to kullene blir overrepresentert? Anonymkode: f1b51...097 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå