Gå til innhold

Bli logoped?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei! 😃 

Jeg er utdannet grunnskolelærer og er litt i tenkeboksen mtp å studere for å bli logoped. Men er usikker på om det er ett yrke det er vanskelig å få seg jobb, om det er veldig krevende dager på jobb og om lønnen er dårligere enn lærer-lønnen. Har også lest litt her inne, og flere sier at studiet i Bodø ikke er noe bra? Noen som har gått på dette studiet i Bodø som kan si noe om kompetansen de fikk/føler de har etter endt studie? 

Beklager mange spørsmål 😅 

Anonymkode: d59e2...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Går på dette studiet i Bodø akkurat nå, og holder i skrivende stund på med masteroppgaven.

Vanskelig for meg å si noe om kvaliteten på studiet i forhold til andre studiesteder, ettersom jeg ikke har prøvd noen av disse. Generelt synes jeg undervisningen har holdt et høyt nivå. Noe varierende til tider. Er ikke spesielt fornøyd med nettundervisningen vi har fått pga. korona, men det er ikke direkte skolens feil. Studiet er samlingsbasert, og de legger opp til en del egenstudier mellom samlingene. 

Personlig føler jeg meg egentlig ikke klar til begynne en jobb som logoped rett etter studiet. Men det er meg. Det er MYE som skal læres på to knappe år, og undervisningen rekker ikke dekke alt. 

Anonymkode: b5e48...77c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei hei! 😃 

Jeg er utdannet grunnskolelærer og er litt i tenkeboksen mtp å studere for å bli logoped. Men er usikker på om det er ett yrke det er vanskelig å få seg jobb, om det er veldig krevende dager på jobb og om lønnen er dårligere enn lærer-lønnen. Har også lest litt her inne, og flere sier at studiet i Bodø ikke er noe bra? Noen som har gått på dette studiet i Bodø som kan si noe om kompetansen de fikk/føler de har etter endt studie? 

Beklager mange spørsmål 😅 

Hei!

Jeg kan trygt anbefale å bli logoped😊 Arbeidsdagene er vanvittig travle for min del, men det vil variere etter hvor/hvordan man jobber (skole/sykehus/privat osv). Lokale forskjeller vil det jo også være. Som lærer er du nok vant til stor arbeidsmengde, med oppfølging/dokumentasjon/rapporter/iop/møter osv.😊 Er utdannet fra UiB, så jeg vet lite om Bodø dessverre. Mange logopeder som jobber innen utdanningsystemet lønnes som lektor/lektor m. tillegg avhengig av utdanning. Opplever det som helt greit å få jobb, men man må kanskje være villig til å flytte litt på seg for å få "drømmejobben". Små steder har ikke alltid 100% logopeddekning. Det er ikke veldig mange ledige stillinger til enhver tid, men relativt "få om beinet" sammenlignet med andre jobber. For mange er det jo appellerende å kunne jobbe privat også.

Jeg trives veldig godt som logoped😊

Anonymkode: 12996...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei!

Går på dette studiet i Bodø akkurat nå, og holder i skrivende stund på med masteroppgaven.

Vanskelig for meg å si noe om kvaliteten på studiet i forhold til andre studiesteder, ettersom jeg ikke har prøvd noen av disse. Generelt synes jeg undervisningen har holdt et høyt nivå. Noe varierende til tider. Er ikke spesielt fornøyd med nettundervisningen vi har fått pga. korona, men det er ikke direkte skolens feil. Studiet er samlingsbasert, og de legger opp til en del egenstudier mellom samlingene. 

Personlig føler jeg meg egentlig ikke klar til begynne en jobb som logoped rett etter studiet. Men det er meg. Det er MYE som skal læres på to knappe år, og undervisningen rekker ikke dekke alt. 

Takk for svar 😄

Hvor ofte har dere samlinger da? Er det mye "avansert" pensum? Altså om det er skikkelig vanskelig å komme seg gjennom (og huske😅)? Sett bort fra korona, er det noe gruppearbeid eller kollokvie? Jeg er litt sånn laget at jeg lærer best når jeg har mulighet til å diskutere med andre. Hater å sitte alene hele tiden... 🙄 

Tror du det blir vanskelig å få seg jobb etterpå??

- ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei!

Jeg kan trygt anbefale å bli logoped😊 Arbeidsdagene er vanvittig travle for min del, men det vil variere etter hvor/hvordan man jobber (skole/sykehus/privat osv). Lokale forskjeller vil det jo også være. Som lærer er du nok vant til stor arbeidsmengde, med oppfølging/dokumentasjon/rapporter/iop/møter osv.😊 Er utdannet fra UiB, så jeg vet lite om Bodø dessverre. Mange logopeder som jobber innen utdanningsystemet lønnes som lektor/lektor m. tillegg avhengig av utdanning. Opplever det som helt greit å få jobb, men man må kanskje være villig til å flytte litt på seg for å få "drømmejobben". Små steder har ikke alltid 100% logopeddekning. Det er ikke veldig mange ledige stillinger til enhver tid, men relativt "få om beinet" sammenlignet med andre jobber. For mange er det jo appellerende å kunne jobbe privat også.

Jeg trives veldig godt som logoped😊

Takk for svar 😄 

Så bra at du trives! Kan jeg spørre akkurat hva som gjør hverdagen travel?? Og jobber du på Sykehus eller mer pedagogisk rettet? Flytting er ikke store problemet - "lenge leve singellivet!" Dessverre ... 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Takk for svar 😄

Hvor ofte har dere samlinger da? Er det mye "avansert" pensum? Altså om det er skikkelig vanskelig å komme seg gjennom (og huske😅)? Sett bort fra korona, er det noe gruppearbeid eller kollokvie? Jeg er litt sånn laget at jeg lærer best når jeg har mulighet til å diskutere med andre. Hater å sitte alene hele tiden... 🙄 

Tror du det blir vanskelig å få seg jobb etterpå??

- ts 

På nettsiden til nord universitet står det hvor mange samlinger det er. Ca 4-6 hvert semester. Én samling varer en uke. De fleste leier da et sted å bo hos Studentinord i samlingsukene. Selv valgte jeg å flytte til Bodø i studietiden. 

Hvor avansert pensum er varierer en del fra emne til emne. Afasi er nok det verste for min del. Men du skal nok klare å komme deg gjennom alt. Det er noe gruppearbeid under samlingsukene, men bortsett fra det er det hovedsakelig selvstendig. Men det er selvsagt lov til å jobbe og lese sammen med andre mellom samlingsukene, men skolen legger ikke direkte opp til dette. Husk at ettersom studiet er samlingsbasert, så befinner alle seg rundt om i hele Norge, og det kan bli utfordrende å skulle starte en kollokvie eller lignende. Du kommer nok uansett til å bli godt kjent med resten av klassen. Bare prøv å vær flinke til å finne på ting på kveldstid gjennom samlingsukene, så kanskje du finner noen å lese sammen med relativt tidlig :)

Og ja, jeg tror det blir vanskelig å få seg jobb etterpå. Det er ikke akkurat så mange ledige stillinger. Føler meg heller ikke helt klar til å starte opp privat rett etter endt studie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er få stillinger, så ikke akkurat så enkelt å få jobb. 

Jeg jobber som logoped på sykehus. Travle dager og ikke akkurat spesielt bra betalt, men detter en trygg jobb. Trives hodt. 

Anonymkode: 5493e...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar 😄 

Så bra at du trives! Kan jeg spørre akkurat hva som gjør hverdagen travel?? Og jobber du på Sykehus eller mer pedagogisk rettet? Flytting er ikke store problemet - "lenge leve singellivet!" Dessverre ... 😂 

Nå jobber jeg i kommunal logopedtjeneste (liten by), hovedsakelig med kartlegging/undervisning/veiledning tilknyttet vansker med språk, språklyd og taleflyt hos barn. Travelheten handler om ressursmangel rett og slett. Behovet er større enn jeg evner å dekke som eneste logoped. Det er frustrerende, men dessverre realiteten mange steder. Jobbet som sykehuslogoped tidligere, og det var også travelt, men ikke like omfattende. Der kunne jeg i større grad la jobben ligge igjen da jeg dro hjem😊 Det var også dårligere betalt. Trivdes veldig godt med det også😊

Behovet for logopeder er økende. Så lenge du er villig til å flytte etter jobb, vil det ikke være et problem å få arbeid👍🏻 Det lyses forresten ut flere stillinger innen utdanningsystemet enn innen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...