Gå til innhold

Hodeomkrets barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fant ikke noe passende sted annet enn her for dette, datteren min er 2,5 år og det passet ikke med graviditet, baby delen.

hodeomkretsen hennes er 47 cm. Dette tilsvarer baby 9-12 mnd. Legene måler men sier ingenting! Det er mye «over-hodet» på meg snakk og mye «vi får bare se det an» osv... men vi følges opp, så det er jo noe.

Lurer på om andre har hatt opplevelser som dette og alt har gått greit? Eller ikke greit - vil jo høre «alt». Finner bare andre innlegg om hodeomkrets og bekymring på babyer (under året), men 2,5 år er jo ikke baby på det viset...

tusen takk for svar!

Anonymkode: 45bf2...8db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...om noen har tips om bedre plassering så mottas dette med takk 🙂

Skrevet

Målingene er gjennomsnittlige. Noen er mer, noen mindre. Jeg har ikke målene på noen av hodene her i hus, men: Jeg har generelt lite hode, og passer barneluer i str 52-54. Mitt barn på 8 bruker samme størrelse. Mitt barn på fem bruker luer fra hun var baby, alder 9-12 måneder. De var for store den gang, men passer bra nå. Det er ingenting uvanlig med hodestørrelsen våres, den er helt riktig proposjonert i forhold til resten av kroppen. Det finnes ingen bekymring i forhold til hodeomkrets.

Det er jo godt dere følges opp i tilfelle det er noe, men vil bare si at det ikke trenger å være noe uvanlig 🙂

Anonymkode: 67c22...12d

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar 🙂 Man blir jo litt stressa når en følges opp, men det er jo trygghet i det også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fant ikke noe passende sted annet enn her for dette, datteren min er 2,5 år og det passet ikke med graviditet, baby delen.

hodeomkretsen hennes er 47 cm. Dette tilsvarer baby 9-12 mnd. Legene måler men sier ingenting! Det er mye «over-hodet» på meg snakk og mye «vi får bare se det an» osv... men vi følges opp, så det er jo noe.

Lurer på om andre har hatt opplevelser som dette og alt har gått greit? Eller ikke greit - vil jo høre «alt». Finner bare andre innlegg om hodeomkrets og bekymring på babyer (under året), men 2,5 år er jo ikke baby på det viset...

tusen takk for svar!

Er det noe annet som bekymrer deg eller dem ved henne da bortsett fra at hodeomkretsen ligger lavt på kurvene?
app med kurver for høyde, vekt, hodeomkrets og KMI, fra WHO

Anonymkode: f21bf...427

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

tusen takk for svar!

Hvor lå hun på kurven som baby? Er det en grunn til at de målte hodeomkretsen nå når hun er så stor? Eller har de målt det hele veien?  Har noen av dere foreldre små hoder? Godt at hun blir fulgt opp, men spør hva de tenke, dere har jo all rett til å få vite hvorfor de måler. 

Anonymkode: ba5e3...8a3

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde motsatt problem, barnet har stort hode. Var på sykehuset for det, men legene så bare på oss foreldre og sa «jeg ser jo på dere at hodestørrelsen er genetisk betinget» også gjorde de ikke noe videre undersøkelser. Har dere voksne små hoder?

Hadde 39cm ved fødsel og 54cm ved to års kontroll - 58cm nå ved to år. 
Vi foreldre har 60cm og 63cm i hodeomkrets.

Anonymkode: 291bd...888

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er det noe annet som bekymrer deg eller dem ved henne da bortsett fra at hodeomkretsen ligger lavt på kurvene?
app med kurver for høyde, vekt, hodeomkrets og KMI, fra WHO

Anonymkode: f21bf...427

Hun er NON-verbal, så de «overdriver» -  for sikkerhetsskyld - sier de...

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvor lå hun på kurven som baby? Er det en grunn til at de målte hodeomkretsen nå når hun er så stor? Eller har de målt det hele veien?  Har noen av dere foreldre små hoder? Godt at hun blir fulgt opp, men spør hva de tenke, dere har jo all rett til å få vite hvorfor de måler. 

Anonymkode: ba5e3...8a3

Hun hadde 33 og Apgar på 10, normal vekt og lengde. De har målt mye...

aldri tenkt på hodet og størrelse på hverken meg eller mann, men vi har vel «normale» vil jeg tro.

de sier «for sikkerhetsskyld» til det meste.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi hadde motsatt problem, barnet har stort hode. Var på sykehuset for det, men legene så bare på oss foreldre og sa «jeg ser jo på dere at hodestørrelsen er genetisk betinget» også gjorde de ikke noe videre undersøkelser. Har dere voksne små hoder?

Hadde 39cm ved fødsel og 54cm ved to års kontroll - 58cm nå ved to år. 
Vi foreldre har 60cm og 63cm i hodeomkrets.

Anonymkode: 291bd...888

Skjønner at det er store variabler her, begge veier.

Kjenner at målebånd skal frem etter jobb i dag - både han og meg skal kontrolleres nå :-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...