Gå til innhold

Hvordan klage over urettmessig innsyn i journal?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sikkert litt pinlig i og med at jeg er sykehuslege selv, men jeg aner ikke hvor eller hvordan man klager over urettmessig journalinnsyn. Jeg har vært gjennom en lang og komplisert graviditet med svært hyppig oppfølgning hos fostermedisiner, og fødte rett før jul hvor jeg også var innlagt en liten stund i etterkant av fødsel. Jeg sjekket innsynsloggen min i dag, og ser da at to medisinstudenter (som ikke har vært involvert i pasientbehandlingen) har gjennomgått HELE journalen min, inkludert notater fra en innleggelse for to år siden som omhandler en helt annen (også somatisk) problemstilling. 
Det er jo ubehagelig nok i seg selv, men det er ekstra ubehagelig mtp. at dette er studenter jeg risikerer å få et veilederansvar for i senere praksis på studiet selv om sjansen er liten. Jeg er jo godt kjent med regelverket for innsyn i pasientjournal, og vet at disse studentene har overtrådt dette - jeg ser også på alle oppslagene som er gjort, at det er gjort av ren nysgjerrighet (ikke en gang anestesilegen som bedøvde meg til keisersnittet hadde lest så mange notater). 

Så, hva gjør jeg nå og hvor henvender jeg meg?🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 08cb1...1c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmål eller melde urettmessig innsyn

Dersom noen har spørsmål, eller ønsker å melde om innsyn de mener kan være urettmessige, må de kontakte sykehuset det gjelder.

Anonymkode: fb7d0...c76

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Beklager så oppdelt svar, var litt rask med å poste på de to forrige 😄 Men sitatet mitt fra første post står ganske langt ned på siden, om du ser på linken i andre post.

Jeg leste også en artikkel om en hendelse med urettmessig innsyn, som bekreftet dette - det er sykehuset studentene "hører til" (eller den ansatte jobber) som skal ha beskjed, og det virker som om det er sykehusets oppgave å sette i gang undersøkelser.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørsmål eller melde urettmessig innsyn

Dersom noen har spørsmål, eller ønsker å melde om innsyn de mener kan være urettmessige, må de kontakte sykehuset det gjelder.

Takk for link! Der fant jeg jammen meg et kontaktskjema. 

Er det noen som har gjort det samme, og vil eventuelt dele fremgangsmåte og hva som skjedde?

Anonymkode: 08cb1...1c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...