AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Hei, jeg lurer på om noen her har blitt frisk fra kompleks ptsd. Jeg har det etter omsorgssvikt i barndom og store tapsopplevelser, men har ikke blitt utsatt for vold/ seksuelle overgrep. Jeg har tatt høyere utdanning men lever med kronisk psykisk smerte og har store tilknytningsproblemer ift jobb og til å skape et forhold med en mann. Får veldig sterke negative følelser ved avvisning og når jeg ikke mestrer noe, som hemmer meg og setter meg ut. Men jeg har gode og nære venner som jeg har hatt over mange år. Har også eneomsorg for et barn og dette går også fint selv om jeg ønsket at vi hadde vært to om det. Synes det er vondt å se mine jevnaldrende få til alt jeg ikke får til. Familieliv, ekteskap, selvfølelsen man får av å mestre en jobb og alle materielle goder som følger med lønn og å klare å stå i en jobb. Min psykolog har bedt meg lese "Å leve et liv ikke vinne en krig" og "Lykketyvene". Hun er jo optimistisk da siden jeg ikke har konsentrasjonsevne lenger....Nav saksbehandler sier det er aktuelt å sende inn uføresøknad om i underkant av et år dersom ikke neste forsøk på å skaffe og stå i ordinært arbeid via jobbspesialist fungerer. Jeg er lei meg. Veldig, veldig lei meg. Anonymkode: ac1f6...6bb
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg lurer på om noen her har blitt frisk fra kompleks ptsd. Jeg har det etter omsorgssvikt i barndom og store tapsopplevelser, men har ikke blitt utsatt for vold/ seksuelle overgrep. Jeg har tatt høyere utdanning men lever med kronisk psykisk smerte og har store tilknytningsproblemer ift jobb og til å skape et forhold med en mann. Får veldig sterke negative følelser ved avvisning og når jeg ikke mestrer noe, som hemmer meg og setter meg ut. Men jeg har gode og nære venner som jeg har hatt over mange år. Har også eneomsorg for et barn og dette går også fint selv om jeg ønsket at vi hadde vært to om det. Synes det er vondt å se mine jevnaldrende få til alt jeg ikke får til. Familieliv, ekteskap, selvfølelsen man får av å mestre en jobb og alle materielle goder som følger med lønn og å klare å stå i en jobb. Min psykolog har bedt meg lese "Å leve et liv ikke vinne en krig" og "Lykketyvene". Hun er jo optimistisk da siden jeg ikke har konsentrasjonsevne lenger....Nav saksbehandler sier det er aktuelt å sende inn uføresøknad om i underkant av et år dersom ikke neste forsøk på å skaffe og stå i ordinært arbeid via jobbspesialist fungerer. Jeg er lei meg. Veldig, veldig lei meg. Anonymkode: ac1f6...6bb Dessverre kan jeg ikke si jeg er frisk, men etter et langvarig og massivt behandlingsløp så har jeg blitt en god del bedre til å mestre situasjonene som oppstår. Har høyere utdanning som deg, og fikk hjelp av jobbspesialist via NAV. Det gjorde en enorm forskjell, vi fant en arbeidsplass hvor min kompetanse var attraktiv, men la også frem for arb.giver at det var en del helseutfordringer. Avtalte så at jeg kunne jobbe med fullstendig fleksibel arbeidstid, i en 20% stilling til å begynne med. Det fungerte godt, og over tid klarte jeg å stole mer og mer på at arbeidsgiver faktisk aksepterer at jeg kan falle av lasset en liten stund, og at jeg jobber det inn når jeg klarer det. Nå jobber jeg 50%, og trives godt i jobben. Det er mange perioder som er tunge, men jobben har blitt både en flukt fra tankene, og en stor kilde til bekreftelser og mestring. Medisin som sobril har også hjulpet meg mye til å takle jobbsituasjonen. Da jeg begynte på den fikk jeg roet ned mange av de kroppslige reaksjonene som kan komme hvis noe trigger meg/gjør meg veldig nervøs, noe som er veldig vanlig for meg. Stressnivået blir ikke så høyt at det blir direkte hemmende lenger, konsentrasjonen er bedre, jeg slipper å ha møter hvor jeg blir så stresset at jeg ikke klarer å prate eller huske hva som blir sagt ol. Den har også hatt mye å si i periodene med sviktende tillitt til egen kompetanse, hvor jeg klarer å legge vekk usikkerheten og gjennomføre for eksempel møter og leveranser uten for høyt symptomtrykk. Anonymkode: b46e6...fd0
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 Vil legge til at jobbspesialisten følger meg opp fremdeles fra tid til annen, og det er en alright hjelp. Vi prates som regel hver fjerde til sjette uke, og den støtten har stor betydning. For meg har det tilbudet vært gull verdt! Anonymkode: b46e6...fd0
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dessverre kan jeg ikke si jeg er frisk, men etter et langvarig og massivt behandlingsløp så har jeg blitt en god del bedre til å mestre situasjonene som oppstår. Har høyere utdanning som deg, og fikk hjelp av jobbspesialist via NAV. Det gjorde en enorm forskjell, vi fant en arbeidsplass hvor min kompetanse var attraktiv, men la også frem for arb.giver at det var en del helseutfordringer. Avtalte så at jeg kunne jobbe med fullstendig fleksibel arbeidstid, i en 20% stilling til å begynne med. Det fungerte godt, og over tid klarte jeg å stole mer og mer på at arbeidsgiver faktisk aksepterer at jeg kan falle av lasset en liten stund, og at jeg jobber det inn når jeg klarer det. Nå jobber jeg 50%, og trives godt i jobben. Det er mange perioder som er tunge, men jobben har blitt både en flukt fra tankene, og en stor kilde til bekreftelser og mestring. Medisin som sobril har også hjulpet meg mye til å takle jobbsituasjonen. Da jeg begynte på den fikk jeg roet ned mange av de kroppslige reaksjonene som kan komme hvis noe trigger meg/gjør meg veldig nervøs, noe som er veldig vanlig for meg. Stressnivået blir ikke så høyt at det blir direkte hemmende lenger, konsentrasjonen er bedre, jeg slipper å ha møter hvor jeg blir så stresset at jeg ikke klarer å prate eller huske hva som blir sagt ol. Den har også hatt mye å si i periodene med sviktende tillitt til egen kompetanse, hvor jeg klarer å legge vekk usikkerheten og gjennomføre for eksempel møter og leveranser uten for høyt symptomtrykk. Anonymkode: b46e6...fd0 Det høres jo fantastisk og fleksibelt ut! Så heldig du har vært! Jeg har ikke hatt jobbspesialist før, men har vært i to lengre arbeidstreningsperioder som begge gjorde meg sykere. Psykologen min snakker veldig varmt om jobbspesialist og at formålet er ordinært arbeid med lønn. Jeg har sagt ifra at dersom jeg skal ut i mer jobb nå så skal det være lønnet, ellers kan de sende uføresøknaden med det samme, for jeg klarer ikke et økt stressnivå i hverdagen uten at det i det minste kompenseres med at økonomien bedres. Så får Nav gi lønnstilskudd så det er verdt det for arbeidsgiver... Det høres interessant ut at du har fått mestringsstrategier som gjør at du fungerer bedre. Kan du si noe om hva dette er? Jeg opplever at jeg får svært sterke fysiske reaksjoner. Bruker flere dager på å hente meg inn etter det som for meg er overveldende opplevelser (feks å gå på en date som blir for lang og hvor daten snakker for mye 😵) Har lest litt om grounding- teknikker, men jeg klarer det ikke. Det eneste som virker for meg per nå er å fjerne meg fra situasjon umiddelbart og tid for å få distanse til den. Anonymkode: ac1f6...6bb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå