Gå til innhold

Sedasjon tannlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan føles det med sedasjon hos tannlegen? Kjenner du de borrer? Klarer du å si i fra om du kjenner på ubehag?

Anonymkode: 48f20...92f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder på å fikse på ALLE tennene i munnen og er hos tannlegen konstant for tiden. Tannlegeskrekk. Borer hver gang. Jeg er ikke sedert, og ville ikke vært det. Å ikke være våken mens de borer er angstfylt for meg. 
Jeg har derimot uttrykket til tannlegen at jeg har veldig nervøsitet for smerte ved boring. De pøser på med bedøvelse. Det går greit, selv om jeg hadde et så dypt hull og nedslitt tann, som den godt voksne tannlegen aldri hadde sett før.
Hva er det de skal gjøre med tannen din? Kan du gå for max bedøvelse og beroligende? 

Anonymkode: a0918...c16

Skrevet

Har mistet en bit av ei tann. Det er sagt det skal byttes den gamle amalganen til ny fylling. Klarer ikke boring. Sist det skulle borres fikk jeg så mye bedøvelse som var tillat. Likevel smertefullt. Ble ikke fullbyrdet og havnet i narkose for å få gjort det som skulle gjøres.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har mistet en bit av ei tann. Det er sagt det skal byttes den gamle amalganen til ny fylling. Klarer ikke boring. Sist det skulle borres fikk jeg så mye bedøvelse som var tillat. Likevel smertefullt. Ble ikke fullbyrdet og havnet i narkose for å få gjort det som skulle gjøres.

Jeg takler ikke lyden av borring, og det har ført til tannlegeangst av dimensjoner og tennene ramler snart ut.

Fikk du narkose sånn uten videre, eller var det bestemt på forhånd?

Anonymkode: 7c954...ccb

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg takler ikke lyden av borring, og det har ført til tannlegeangst av dimensjoner og tennene ramler snart ut.

Narkose ble bestemt da tannbehandlingen ble avbrutt under en tannlegetime. Jeg skrek av smerter da tannlegen forsøkte å bore. Var så bedøvet som jeg bare kunne blitt. Det hjalp ikke. Smertene var hjerteskjærende. Heldigvis forstod tannlegen det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

❤️ Tannlegeskrekk er forferdelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Narkose ble bestemt da tannbehandlingen ble avbrutt under en tannlegetime. Jeg skrek av smerter da tannlegen forsøkte å bore. Var så bedøvet som jeg bare kunne blitt. Det hjalp ikke. Smertene var hjerteskjærende. Heldigvis forstod tannlegen det. 

Hva måtte du betale for narkosen?

Skrevet

Hvor bor du? 

Anonymkode: b728c...445

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du vurdert å få hjelp mot angsten hos et TOO-team der du bor?

Tannbehandling i narkose foregår med anestesipersonell tilstede på egne klinikker eller på sykehus, og som oftest er det noe ventetid.

Anonymkode: 3a4f6...213

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan føles det med sedasjon hos tannlegen? Kjenner du de borrer? Klarer du å si i fra om du kjenner på ubehag?

Du skal bli avslappet og litt mer likegyldig. Noen blir euforiske.  Sedasjon fjerner ikke smerter, tannlegen må fortsatt sette bedøvelse. 
Du er våken og kontaktbar og kan si fra underveis. 
Dersom problemet er at du forveksler smerte og frykt/angst pga høyt stressnivå så vil det nok gå mye bedre med sedasjon. Jeg synes absolutt du burde prøve det i samråd med tannlegen. 

Anonymkode: cec2f...d20

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du vurdert å få hjelp mot angsten hos et TOO-team der du bor?

Tannbehandling i narkose foregår med anestesipersonell tilstede på egne klinikker eller på sykehus, og som oftest er det noe ventetid.

Jeg har timer på Skype hos en audiopedagog, men etter 1 år har vi enda ikke kommet til å eksponere meg for denne type lyd.

Hva gjør man hos et TOO team?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva måtte du betale for narkosen?

Betalte av egen lommebok. Anestesiteamet skulle ha 4900,- for den første timen.. deretter 3900,- pr time. Tannlegen skulle ha sitt så det ble vel overkant av 22.000,- Da ble det gjort mere i samme slengen som å operere ut ei visdomstann, tannstein, bore hull.

Er i dag fast narkose pasient. ( Måtte kjempe meg frem til det. Da jeg fikk en tannpleier som "latet som hun ikke skjønte ting." ) Klaget til tannlegen som sa jeg var narkosepasient fra dag en og fikk heldigvis medhold. 

Så om du kommer til noen du føler motarbeider deg av tannpleier/tannleger. Så bytt fort.

Tannleger/tannpleiere har en tendens til å se på pasienter som har tannlegeskrekk at de ikke er "oppegående" i hodet. Alle som har tannlegeskrekk vet at det ikke er bra å la vær å gå til tannlegen på sjekk på flere år. Men den sperren og angsten du har av å tenke tannlege gjør at man skyver bort alt. Til slutt etter mange år blir du presset til å oppsøke tannlegen når ting oppstår i munnen.

• Liker 1
Skrevet

Du skal bli avslappet og litt mer likegyldig. Noen blir euforiske.  Sedasjon fjerner ikke smerter, tannlegen må fortsatt sette bedøvelse. 
Du er våken og kontaktbar og kan si fra underveis. 
Dersom problemet er at du forveksler smerte og frykt/angst pga høyt stressnivå så vil det nok gå mye bedre med sedasjon. Jeg synes absolutt du burde prøve det i samråd med tannlegen. 

Anonymkode: cec2f...d20

Om sedasjon ikke fjerner smerte. Så er ikke det noe for meg. Smerte er problemet mitt når jeg er hos tannlegen. Selv med full bedøvelse.

Skrevet

Er det noe som helst smerter, så har tannlegen feilet totalt.

Og det er bare å be om mer bedøvelse, det gjør jeg stadig vekk. Aldri opplevd at tannlegen ikke har gjort det umiddelbart uten videre diskusjon. Merker jeg den minste smerte, så skriker jeg etter en ny sprøyte.

Anonymkode: ca5fb...6e7

Skrevet

Ikke sikkert bedøvelsen virker siden det er smerter ved boring.

Det er en grunn til at jeg er innvilget narkose.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har timer på Skype hos en audiopedagog, men etter 1 år har vi enda ikke kommet til å eksponere meg for denne type lyd.

Hva gjør man hos et TOO team?

I første omgang kartlegging hos psykolog, så tilrettelagt angstbehandling hos TOO-teamets tannpleiere/tannleger.  
https://www.tooinfo.no/om-too-tilbudet.478927.no.html

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I første omgang kartlegging hos psykolog, så tilrettelagt angstbehandling hos TOO-teamets tannpleiere/tannleger.  
https://www.tooinfo.no/om-too-tilbudet.478927.no.html

Har ikke tid til det når jeg allerede har tannverk og hentet tannkjøtt.

Skrevet

Har ikke tid til det når jeg allerede har tannverk og hentet tannkjøtt.

Du må få hjelp fort. Om ikke annet gå igjennom fastlegen din.

Skrevet

Du må få hjelp fort. Om ikke annet gå igjennom fastlegen din.

Jeg har hodeskade som gjør at jeg er så vár for høyfrekvente lyder. Blir kvalm og fár et oversensitivt nervesystem og blir liggende med kvalme og tinnitus i ukesvis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om sedasjon ikke fjerner smerte. Så er ikke det noe for meg. Smerte er problemet mitt når jeg er hos tannlegen. Selv med full bedøvelse.

De smertene sitter nok oppe i hodet. Sedasjon kan ha god effekt på slikt.

Anonymkode: 765d8...cf9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...