Gå til innhold

Forverrer benzo angst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forverrer benzo angst på sikt? 
Bruker ikke hver dag eller flere ganger til dagen. Og ja, jeg sliter med konstant angst selv om jeg lever et tilsynelatende «normalt» liv med jobb, trening og familie. Så sitter ikke hjemme og synes synd på meg selv.

Anonymkode: 1a220...b9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke om det bruker en SJELDEN gang. 

Anonymkode: f6519...45a

• Liker 1
Skrevet

Ikke i utgangspunktet, men bruker du mye/ofte og blir avhengig, skaper det jo en abstinens som ligner veldig på angst og som får deg til å ta benzo igjen/mer av det.

Jeg opplever at det beste er å bruke avstressende metoder, akupunktur og meditasjon for å ta bøygen av de verste angstperiodene - og så bare benytte angstdempende når det er "krise". Har hatt korte perioder der jeg følte det slik du sier at jeg hadde en opplevelse av at jeg bare ble verre dagen etter f.eks å ha tatt benzo. Men det er fordi dosen var over minstedosen eller fordi jeg f.eks tok de flere dager på rad og skapte en slags abstinensfølelse.

Med andre ord, det lønner seg virkelig å begrense bruken.

Anonymkode: 725d0...5c6

Skrevet

Ja benzo forverrer angsten hvis en tar ofte og mye nok. Dette har jeg kjent på selv. Så tar kun benzo når det virkelig er behov for og ikke ellers. 

Anonymkode: 2b738...a80

Skrevet

Du kan utvikle toleranse hvis du tar for mye eller for ofte. Da vil systemet kreve mer og du vil få abstinenser. Kroppen krever at du øker dosen, og det er ikke bra. 

Men en bivirkning av benzo er angst. Derfor må det brukes med forsiktighet. 

Anonymkode: 23331...ab3

Skrevet

Glemte å legge til det, prøvd Vival en gang og ble igrunnen litt verre samme dag og fikk hangover dagen etter.

Sobril fungerer mye bedre for meg. 

Anonymkode: f6519...45a

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ikke i utgangspunktet, men bruker du mye/ofte og blir avhengig, skaper det jo en abstinens som ligner veldig på angst og som får deg til å ta benzo igjen/mer av det.

Jeg opplever at det beste er å bruke avstressende metoder, akupunktur og meditasjon for å ta bøygen av de verste angstperiodene - og så bare benytte angstdempende når det er "krise". Har hatt korte perioder der jeg følte det slik du sier at jeg hadde en opplevelse av at jeg bare ble verre dagen etter f.eks å ha tatt benzo. Men det er fordi dosen var over minstedosen eller fordi jeg f.eks tok de flere dager på rad og skapte en slags abstinensfølelse.

Med andre ord, det lønner seg virkelig å begrense bruken.

Anonymkode: 725d0...5c6

Meditasjon høres så godt ut, men jeg får det virkelig ikke til. Har prøvd flere ganger men hodet bare spinner.

Har brukt valium ved behov godt over ett år, da har det kunnet gått uker mellom hver gang. Nå i det siste har ting vært ekstra tøft og det kan fort bli 2-3 i uken, helst ikke to dager etter hverandre.

Jeg har nå prøvd nesten en uke uten for jeg er så redd det skal gjøre ting verre, det går greit og har blitt litt bedre. 

Lurer på hvor ofte man kan ta uten at det sitter i kroppen og kroppen blir avhengig. Tenker og på om det har noe å si siden jeg har brukt det så lenge.

Sobril hadde jeg ingen effekt på, bruker 5mg valium og det tar den største bøygen. Men har ved enkelte tilfeller tatt en til om det ikke har effekt innen en time, det har jeg fått lov til av legen. Men de er ikke mange gangene det har skjedd

Anonymkode: 1a220...b9d

Skrevet

Jeg synes at jeg merker ubehag når jeg stopper bruk etter sjelden bruk (1-2 doser i uken). Jeg merker det mest på søvnen, synes jeg får forstyrret innsovning i en periode da. Men du, snakk med lege/behandler om dette. Da får du et ordentlig svar av noen som kjenner situasjonen din. ❤️

Anonymkode: 5f322...527

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...