Gå til innhold

Hvordan elsker man seg selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vet du at du elsker deg selv? og hva er betydningen bak at man må kunne elske seg selv før noen andre kan? Hvordan elsker man seg selv? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at jeg ikke gjør det. Negativ self-talk stort sett hele tiden. 

Anonymkode: 750b8...ec4

Skrevet

Jeg er kanskje ikke den første som fant på dette, men: Vær din egen kjæreste. Altså: Tenk, og oppfør deg, akkurat som du skulle ønske at kjæresten din gjorde. 

Anonymkode: 07bf8...807

• Liker 1
Skrevet

Med lang øvelse! Hbis du ikke fikk dette under oppveksten, så er det en langvarig prosess som lykkes vis du selv ønsker det.

Anonymkode: 0f160...27a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er kanskje ikke den første som fant på dette, men: Vær din egen kjæreste. Altså: Tenk, og oppfør deg, akkurat som du skulle ønske at kjæresten din gjorde. 

Dette! Vær oppmerksom på deg selv og dine behov. Behandle deg selv slik du ville behandlet en kjæreste! Ta deg selv med på dates og hyggelige ting. 

Skrevet

Det er vanskelig. Men det er viktig å være "en forelder" for seg selv. la oss si at du har en indre stemme som sier noe stygt. F.eks. Jeg er ikke bra nok eller smart nok.

Se så for deg at du deles i tre personer og sitter i forskjellige stoler. 1. Den som blir mobbet av stemmen, 2. den som ser på og "er forelder", og 3. den som mobber.

Så se for deg at den delen av deg som blir snakket til, forteller hvordan det føles. Og så den som mobber, må sitte å lytte på hvordan den som blir mobbet føler seg når han/hun sier så stygge ting. Og så må den som mobber si unnskyld og forklare hvorfor han/hun sier dette. 

Og så kan du som forelder si, det er ikke lov å snakke sånn til deg selv. Da er man kjærlig ovenfor seg selv.

Skrevet

Tar vare på seg selv, setter grenser for seg selv, har selvrespekt og integritet. 

Skrevet
lillevill skrev (1 time siden):

Det er vanskelig. Men det er viktig å være "en forelder" for seg selv. la oss si at du har en indre stemme som sier noe stygt. F.eks. Jeg er ikke bra nok eller smart nok.

Se så for deg at du deles i tre personer og sitter i forskjellige stoler. 1. Den som blir mobbet av stemmen, 2. den som ser på og "er forelder", og 3. den som mobber.

Så se for deg at den delen av deg som blir snakket til, forteller hvordan det føles. Og så den som mobber, må sitte å lytte på hvordan den som blir mobbet føler seg når han/hun sier så stygge ting. Og så må den som mobber si unnskyld og forklare hvorfor han/hun sier dette. 

Og så kan du som forelder si, det er ikke lov å snakke sånn til deg selv. Da er man kjærlig ovenfor seg selv.

Reparenting heter det :)

Anonymkode: 750b8...ec4

Skrevet

Man behøver ikke elske seg selv. Det er noe stort navlebeskuende tull.  Poenget er at man ikke bør hate eller forakte seg selv. 

Det er heller ikke sant at man ikke klarer å elske andre før man elsker seg selv eller at andre ikke klarer å elske en person som ikke elsker seg selv. Dette er bare svada og tull. En person med elendig selvtillit kan selvsagt være høyt elsket og i stand til å elske andre mennesker dypt.

Anonymkode: de54a...aa3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Man behøver ikke elske seg selv. Det er noe stort navlebeskuende tull.  Poenget er at man ikke bør hate eller forakte seg selv. 

Det er heller ikke sant at man ikke klarer å elske andre før man elsker seg selv eller at andre ikke klarer å elske en person som ikke elsker seg selv. Dette er bare svada og tull. En person med elendig selvtillit kan selvsagt være høyt elsket og i stand til å elske andre mennesker dypt.

Anonymkode: de54a...aa3

Det har du faktisk rett i. Det er vel mer sånn at man ikke er attraktiv for andre om man ikke tar vare på seg selv.

Anonymkode: 16073...c34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vel..Det er noe i det. Slik som jeg ser det, så er det viktig å være god med seg selv når man er i et sunt forhold. Det er fordi den som elsker deg har det vondt når du ikke er god med deg selv.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette var et utrolig godt råd. Skal prøve å gjøre dette

Anonymkode: 16073...c34

• Liker 1
Skrevet

Jeg veit ikke om man må ta det ordtaket bokstavlig. Jeg elsker noen sider ved meg selv, det får nesten holde. Tror det er vanskelig å bli 100% fornøyd.. da man man vente leeeenge på kjærligheten! 😅

Anonymkode: 61508...02a

Gjest NoDiablo
Skrevet (endret)

Sånne spørsmål liker jeg 😄
80% prosent av verdens befolkning har problemer og mistillit til seg selv, altså dårlig selvbilde. Forskjellen mellom lav selvtillit og dårlig selvbilde handler om hva du kan vs hva du anser deg selv som.

Hvordan elske seg selv i tillegg til å bli elsket, skjer når man har en god balanse på selvoppfattelse og omgivelse. Folk flest vil nok argumenter for at man skal elske seg selv uten å overdrive eller bli narsissistisk. Å bli kjent med seg selv, tenke rundt hvem du er, hva du står for, ikke skjule meninger, være helt ekte rett og slett,  gjør det mye letter å også akseptere/bli glad i deg selv. Min erfaring.

Endret av NoDiablo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...