Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg kommet til det punktet at jeg skal velge studieretningsfag på det siste året av videregående for min del, allmenn påbygning. Må tilsammen ha minst 30 timer for å få studiekompentanse, så langt har jeg 21 (egentlig har man 24, men jeg får minus 3 timer pga jeg har fritak i matte, hadde matte i valgfag i fjor).

Velger jeg to studieretningsfag (et 4-timers-kurs og et 5-timers-kurs) så har jeg akkurat 30 timer til sammen i uka.

Så kommer spørsmålet mitt, hva har jeg å tjene på å velge enda flere studieretningsfag? Bortsett fra det åpenlyse, at jeg lærer enda et til fag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du tar matte, fysikk, kjemi eller biologi får du jo poeng.

Skrevet

Hva du har å tjene kommer an på hva du skal gjøre etter videregående. Enkelte studier krever visse fag fra videregående, så vurderer du noen av disse er det greit å få med seg de valgfagene med en gang, så slipper du evt å utsette studier med et semester fordi du må ta det etterpå. Det er ikke alltid lett å bestemme seg allerede for hva man skal studerere videre, men du har kanskje allerede en viss peiling? Hvis du overhodet ikke er interessert i medisin, ingeniørstudier, realfag o.l. kan du jo f.eks. bare glemme fysikk, kjemi og matematikk. Selv tok jeg alle disse tre + engelsk på videregående, fordi jeg ville studerere medisin (engelsk tok jeg bare fordi jeg likte det). Men innen jeg var ferdig med videregående hadde jeg ombestemt meg og valgte psykologi istedet (som ikke krever noen spesielle fag fra videregående), men det var nå greit å ha dem likevel.

Skrevet

Takk for svar!

Så langt forstår jeg sammenhengen, at enkelte fag kan være bra å få med seg med tanke på videre utdanning.

Men vil det gjøre noe forskjell om jeg har 30 timer i stedet for 35, f.eks? Hvis man ser bort fra hvilke fag, og bare ser på timeantall.

Skrevet

Nei, ikke annet enn at du vil få generell istedet for spesiell studiekompetanse. Men sistnevnte trenger du som sagt ikke så fremt du ikke skal ta et studium med spesielle krav. Og du kan uansett ta de fagene du mangler etterpå, om du skulle ombestemme seg, så ingen krise.

Skrevet

Takk for hjelp. Alt dette er for mye for mitt lille hode og det er lett å bli forvirra!

Skrevet

Selv tok jeg engelsk, spansk og samfunnskunnskap som mine studieretningsfag, jeg tok de fagene fordi de interesserte meg mest, og fordi jeg ikke likte realfag på videregående. Nå har jeg begynt på lærerhøgskolen, og trives veldig, og gleder meg, og synes det er deilig å ha hatt en pause på 2 år fra matte, nå som jeg starter med det igjen. :) For min del har det alltid vært lett å velge fag, fordi jeg alltid har visst hva jeg ville bli - nemlig lærer.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg tok matte og fysikk nettopp pga at jeg måtte ha spesiell studiekompetanse. I tillegg hadde jeg engelsk og it fordi jeg liker fagene+tysk fordi jeg måtte ha noe for å komme opp i minimums timeantall og valget sto mellom tysk og psykologi.

(2+3år på vgs)

Du får som sagt poeng for å velge realfag og om du tar fordypning i ett fag så er det vel og litt å hente poengmessig.

Skrevet

Glemte å si at jeg hadde tysk også, men som b-språk. Ellers er det også krav til språktillegg, men er ikke sikker på reglene, tror ikke man trenger det hvis man har x antall realfag eller noe slikt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...