AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #1 Skrevet 6. februar 2021 Hei! Jeg lurer på hvor ofte dere pleier å gå til legen, og hvor høy eller lav terskel dere har for å bestille en time? Jeg har så mange ting jeg gjerne skulle ha spurt legen om, men føler at mange av dem er bagateller (f.eks. smerter som kommer i en fot innimellom, periodevis utslett/kløe, et nesebor som er delvis tett, osv.). Har i tillegg et par problemer av litt mer alvorlig karakter, som jeg vet jeg burde sjekke. Jeg har mest lyst til å skriver en fullstendig liste og spørre om alle tingene jeg lurer på, men legesenteret skriver at man bare kan ta opp en problemstilling per time. Er i tillegg redd for å være til bry og bli sett på som en hypokonder. Jeg er vokst opp med en mor som har mange diffuse plager og problemer, og som har "slitt ut" en lang rekke med fastleger. Hun drar til legen ofte og har byttet lege utallige ganger, fordi hun mener at hun ikke blir tatt seriøst. Jeg ønsker ikke å bli som henne, og kvier meg derfor veldig for å dra til legen for ofte og komme dit med mange rare plager. Samtidig har det enorme fokuset på sykdom hos min mor gjort at jeg også er veldig bevisst på slike ting og bekymrer meg mye. Jeg veksler nå mellom å ignorere plagene mine, og være livredd for at jeg har alskens grusomme sykdommer. Ville dere tatt opp alt som plager dere samtidig, eller bestille flere timer med jevne mellomrom og dele det opp? Eller bare ignorert de "mindre" problemene (à la de eksemplene jeg nevnte lenger opp)? Anonymkode: 97b5d...513
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #2 Skrevet 6. februar 2021 Hvor sterke smerter i foten? Om det er snakk om sterke smerter hadde jeg tatt det opp. Men om det er litt mild stikking innimellom bruker jeg ignorere det og tenke at kroppen har sine fakter innimellom. Kløe og utslitt reiser jeg til lege for. Det er som regel greit å skrive ut en krem jeg kan bruke som fikser det. Det er normalt og kjapt gjort som regel Nese som er delvis tett ofte ville jeg sjekket ut også. Tror ikke det er bra å lene seg sterkt på nesespray hele tiden for å føle seg ok. Det kan jo være allergi eller noe, og det er viktig vite Anonymkode: dea87...7ea
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #3 Skrevet 6. februar 2021 Går sjeldent til legen. Hvis vi ser bort i fra graviditet, sette inn spiral og rutinemessig celleprøve, så er det i hvertfall 10 år siden jeg bestilte meg en legetime. Sikkert mer... Anonymkode: 4031e...1c0 3
Cata Skrevet 6. februar 2021 #4 Skrevet 6. februar 2021 Jeg går hvis jeg føler meg syk eller mistenker at noe ikke er som det skal være. I praksis blir vel det omtrent hvert 3. år eller så. I tillegg kommer naturligvis den vanlige celleprøven som også er hvert 3. år. Tett nese har jeg så godt som bestandig så det brydde jeg meg ikke om før det vedvarte i en 5-6 uker uten å lette. Da ble jeg henvist til ØNH og fikk time der et år senere . (Trolig kronisk bihulebetennelse.) Småvondter ellers kommer og går så det gidder jeg ikke mase med. Jeg tenker som så at hvis det er noe som er alvorlig fatt så må det enten vare lenge, eller jeg kommer ikke til å være i tvil.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #5 Skrevet 6. februar 2021 Jeg går ofte til legen. Jeg blir jevnlig fulgt opp av spesialister, og går til fastlege (legevakt hvis det er utenom åpningstid) hvis jeg trenger ø.hjelp, dokumentasjon til skole/lånekassen o.l., kontroll etter avvikende blodprøver, spørsmål om justering av medisiner eller behov for henvisning. Gikk en periode til kontroll av uvi fordi jeg hadde nyreabsess som ga nyrebekkenbetennelse og urosepsis, men det har gått over nå. Jeg går aldri til lege på grunn av diffuse symptomer som antakelig går over av seg selv. Man må jo se an problemstillingen. Jeg har aldri oppsøkt lege på grunn av kløe/utslett da det som regel er forbigående, og jeg tar en zyrtec og ser om det bedres. Hvis det er utpreget kløe, vabler som ikke forsvinner eller utslett og kløe som varer i ukesvis bør man jo oppsøke lege. Litt vondt i foten oppsøker jeg heller ikke lege for, men hvis man for eksempel man har symptomer på DVT eller kan ha vært utsatt for hoggormbitt burde man jo oppsøke lege. Et nesebor som delvis er tett ville jeg ikke ha oppsøkt lege for med mindre det er kroniske plager. Da kan det hende man for eksempel har obstruktive plager som kan behandles. Men da blir man henvist til ØNH-lege. Anonymkode: b7c97...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #6 Skrevet 6. februar 2021 Gikk ikke til legen på... 10 år? Så ble jeg gravid og måtte dra en gang i mnd. Nå er jeg ikke gravid lenger så da går jeg kun med barnet og på celleprøve. Uansett hvor syk jeg er, om jeg ikke finner en kul en plass og mistenker kreft, kommer jeg ikke til dra med det første. Anonymkode: b627d...7a7
Oppland Skrevet 6. februar 2021 #7 Skrevet 6. februar 2021 Jeg går to ganger i året grunnet kronisk sykdom.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #8 Skrevet 6. februar 2021 Ganske skjeldent, men syns ikke du skal tenke hva som er "normalt" eller hva andre gjør. Du burde ta det opp med lege, og også fortelle det om din mor. Å gå rundt å bekymre seg er ikke bra. Ta med listen og. Anonymkode: fd4cf...f97
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #9 Skrevet 6. februar 2021 Jeg bestiller oftere time til barna enn meg selv. Drar til legen selv 1-2 ganger i året. Anonymkode: fa5cb...d0d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #10 Skrevet 6. februar 2021 Sjeldent. Da må det være fordi plagene har vedvart lenge, mye lenger enn de standard tankene om 2-3 uker. Jeg tenker at det meste ordner kroppen selv og det er jo sant. Jeg har flere kroniske sykdommer som jeg holder i sjakk med medisiner, får ikke noen videre oppfølging av de. Anonymkode: cf300...215
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #11 Skrevet 6. februar 2021 Jeg har en fast ukentlig time hos fastlegen min, både på grunn av vedlikehold og forebygging. (Har et sammensatt sykdomsbilde). Anonymkode: 4ec1b...b93
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #12 Skrevet 6. februar 2021 Jeg går til legen en gang i halvåret, kanskje, til tross for kroniske plager som tilsier en del oppfølging. Har en fastlege som får meg til å føle meg som en masekjerring, så jeg går ikke med mindre det er noe som MÅ tas tak i. Ellers kjøper jeg en del tjenester utenom fastlegesystemet (privat gynekolog, fysioterapeut, har også gått til privat psykolog en periode). Når jeg først er der kan jeg godt nevne et par småting som jeg ikke har giddet å bestille time for i seg selv, men aldri en lang remse liksom. Anonymkode: 63a74...74b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #13 Skrevet 6. februar 2021 Går sjelden til lege. Halvannet år siden sist for å ta celleprøve. Hvis jeg hadde alvorlige plager hadde jeg gått oftere Anonymkode: 79eb1...bfc
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #14 Skrevet 6. februar 2021 Sist jeg var hos fastlegen var i 2006. Men har vært på volvat for celleprøve. Har høy terskel for å ringe legen. Anonymkode: a17c8...f04 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #17 Skrevet 6. februar 2021 Dette må jo nødvendigvis være utrolig varierende fra person til person, og fra år til år? Uten at noe eller «bedre» (joda, noen bruker sikkert legen for mye eller for lite..), men bare fordi vi er forskjellige ift helse og flaks? 🤷♀️ Mine første 23 år gikk jeg aldri til legen, utenom en infeksjon eller to. Trengte ikke. Så fulgte en del år med 3 graviditeter, med tilhørende mange legebesøk. Etterpå lite, svært sjelden. Helt til noe skjedde, som gjorde at jeg trengte mye oppfølging. Hver måned i lange tider. Men dette vil også gå over en gang, og da vil nok legebesøk bli sjelden igjen. Håper jeg! Jeg bruker legen når jeg trenger! Anonymkode: 00379...217 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #19 Skrevet 6. februar 2021 Jeg er kronisk syk og går akkurat nå en gang i mnd pga aktiv sykemelding. Jeg er også til oppfølgning hos spesialisthelsetjenesten. Så det går mye tid til leger, og jeg hater det. Før jeg ble kronisk syk var jeg ca en gang i året Er ikke redd for å spørre om noe føles galt, syns man bør ha lav terskel. Anonymkode: b6d51...a2a
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #20 Skrevet 6. februar 2021 1-3 ganger i året kanskje. Var hos fastlege i starten av januar for å få resept på steroidesalve siden jeg har atopisk eksem og når jeg får utbrudd varer det i månedsvis og går ikke over av seg selv. I tillegg (i samme legetime) ba jeg om å få ta en blodprøve, så litt senere fikk jeg gjort det. Har tidligere hatt jernmangel og lavt d-vitamin så vil se hvordan det står til nå. Syns det er viktig å følge opp helsen sin. Kanskje blir det en legetime til eller to i løpet av året, men tviler på at det blir mer enn det. Men går til psykolog og tenker også å starte i psykomotorisk fysioterapi Anonymkode: 5aa68...646
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå