Gå til innhold

Hunden min glefset til meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hunden min lekte med halen sin og jeg ville stoppe han i å gjøre det og da knurret han til meg, da jeg tok bort i halsen hans glefset han til meg. Han bet meg ikke, men han viste tegn til "aggressivitet". Dette har skjedd to ganger. Jeg vet at det er min feil å ikke ta signalene hans, men er redd for at han utvikler en viss aggressiv adferd. Tror jeg har blitt litt redd etter å ha lest Teddy saken. Skal selvfølgelig slutte å ta på han når han gir signal om at han ikke vil bli tatt på, noen andre som har opplevd lignende med sin hund?

Anonymkode: 1d1fb...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så veldig uvanlig. Det er "bare" språk. 

Som du sier - respekter de første signalene hans. Finn løsninger som ikke omhandler å gå inn fysisk. Du kan f.eks lære inn en kontaktlyd som du kan bruke for å avbryte om han leker med halen sin eller gjør annen atferd du ønsker å stoppe. (Lag en lyd, f.eks smatte med leppene, kort plystring eller annet. Gi 3-4 godbiter og masse ros så fort han har hørt lyden. Gjenta 4-5 ganger i løpet av en dag, ikke to ganger på rad, i 7-10 dager).

Du kan lese mer inngående om det her om du ønsker: https://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2020/12/17a-Stoppe-uønsket-atferd.pdf

• Liker 6
Skrevet

Han kan vel leke med halen sin? 

Du blandet deg, kan hende han misforsto deg og trodde du lekte med han. 

Anonymkode: ac7c6...5c0

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hvorfor stoppe han ? Helt normalt å leke med halen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hunden min lekte med halen sin og jeg ville stoppe han i å gjøre det og da knurret han til meg, da jeg tok bort i halsen hans glefset han til meg. Han bet meg ikke, men han viste tegn til "aggressivitet". Dette har skjedd to ganger. Jeg vet at det er min feil å ikke ta signalene hans, men er redd for at han utvikler en viss aggressiv adferd. Tror jeg har blitt litt redd etter å ha lest Teddy saken. Skal selvfølgelig slutte å ta på han når han gir signal om at han ikke vil bli tatt på, noen andre som har opplevd lignende med sin hund?

Ja har opplevd det flere ganger. Men da har det som regel vært min egen skyld ja. Man må nødt til å respektere hunden og signalene den gir, da skal alt gå veldig bra. MEN hvis min hund noen gang biter meg uforskyldt eller går til angrep, da er det rett til veterinæren for avlivning. 

Anonymkode: bf67f...3b1

Skrevet

Respekter signalene han gir. Rygger han unna f.eks, så er det et tegn på at han vil at du skal slutte å ta på ham. Jeg vil tro at du kanskje har for vane å overse signaler (uten å mene det), og at når du ta tok på halen, så gikk han rett til glefsing. En hund som føler at han ikke blir hørt, vil ty til kraftigere og kraftigere signaler over tid.

For det første: om du lærer å respektere grensene hunden setter, så vil han føle seg mer trygg på deg og derfor tillate mer.

For det andre: du kan lære hunden din at å bli tatt på er flott og fint. 2-3 ganger om dagen, så kan du slenge deg ned på gulvet med godbiter (spesielt gode godbiter, som pølsebiter, skinke eller noe). Spør ham om en sitt og en ligg. Stryk ham over ryggen, si markørord/klikker og gi ham godbit. Men, om han rører på seg når du stryker ham (f.eks reiser seg eller går unna, trekk hendene tilbake og vent til han kommer tilbake). Han skal få godbit om han ligger rolig og avslappet mens du tar på ham. Gjør det til en kosestund! En bonding-greie hvor han får kos, oppmerksomhet, skryt og godbiter. Etterhvert, begynn å stryk ham ned bena, ut på halen osv. Om han viser tegn til ubehag, så skal du trekke hånda inntil deg og vente. Det er viktig at han selv velger å komme nærme deg og få godbiter mot kos.

Dette har jeg gjort med min hund siden hun var valp. Hun elsker å bli tatt på, og er veldig trygg på at jeg håndterer hale, ben, kropp, ansikt, ører osv. Det er også en kjempefin og koselig bonding-ting vi gjør titt og ofte nå også 😊

Anonymkode: 50022...917

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

Takk til alle som har svart:) Skal være mer forsiktig og lære å respektere signaler hunden min gir i fremtiden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...