Gå til innhold

Bytte av fastlege.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg? Ringer jeg bare og ber om time hos en ny lege eller må jeg si at jeg gjerne vil ha han som ny fastlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om du har en allerede har en fastlege, kan du bruke hvilken som helst annen lege. Har ikke vært hos min fastlege på mange år, men heller brukt andre. Jeg skal imidlertid få meldt meg av hele fastlegeordningen, da jeg ikke ser hvorfor en lege skal få pengeoverføringer for å bare ha navnet mitt på pasientlista si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har en allerede har en fastlege, kan du bruke hvilken som helst annen lege. Har ikke vært hos min fastlege på mange år, men heller brukt andre. Jeg skal imidlertid få meldt meg av hele fastlegeordningen, da jeg ikke ser hvorfor en lege skal få pengeoverføringer for å bare ha navnet mitt på pasientlista si..

Men andre leger (bortsett fra private leger, men hvorfor betale så mye når man ikke får noe ekstra for det) er ikke pliktig til å ta i mot deg som pasient om du ikke står på fastlegelisten deres. Så det er litt dumt å satse på at andre har plass, når man kan få sin egen. Hvis du er så fornøyd med den nye legen du har funnet, hvorfor bytter du ikke så h*n blir din fastlege istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange leger nekter å ta imot pasienter som ikke står på lista. Så det anbefales sterkt å ikke melde seg av!!!!! Du kan ende med å slite med å få legetime om du skulle trenge det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix

Jeg har i hvert fall opplevd store problemer med å komme meg til lege da fastlegen var på ferie, så det er ikke bare bare å få time hos noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall opplevd store problemer med å komme meg til lege da fastlegen var på ferie, så det er ikke bare bare å få time hos noen andre.

Alle leger plikter å ha en vikar når de drar på ferie. Der har du krav på å få akutthjelp!!

Men uansett så misforstår mange fastlegeordningen. De tror at om de har fastlege så kan de få time tvert liksom. Men det kan fremdeles være like lang ventetid som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanskelig å slippe til hos leger som ikke har deg på lista si. Unntaket er selfølgelig de legene som driver praksis uten offentlige tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Ring fastlegekontoret på tlf xxx xx xxx (tlf slettet, det er ikke lov å poste telefonnummer i innlegg, se KGs regler. Mie, moderator ) og si du vil skifte fastlege.Da sier de til deg hvem som er ledig i de forskjellige bydelene,med mindre du har et eget ønske.Du må oppgi fødselsnummer og hvem som er din nåværende fastlege.Og dett er dett!!! :) Etter ca 1-2 uker får du en bekreftelse i posten.

Endret av Trolletrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Du MÅ ikke overføre journalen til din nye lege,men hvis du gjør det(og det er jo greiest for den nye legen),koster det deg 150 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...