AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 Jeg har så panikk. Jeg har en unghund på 1 år med mye egne meninger. Han har nylig funnet ut at det å være alene hjemme er sykt ukult og kjedelig. Han vil være med på alt det kule som skjer, hele tiden. Han bjeffer. Utrolig kjipt siden jeg bor i leilighet. Jeg er usikker på om det er separasjonsangst, men jeg tror ikke det, for når han er sliten sover han alene hjemme på ryggen, og her om dagen satt han i buret og var sur og ville ikke være med på tur for han hadde fått på sokker og dekken. Snurt. Jeg tror det er pågrunn av oppmerksomhet. Men jeg vet ikke. Men det er helt sinnsykt stressende og leit uansett.. Det har senket livskvaliteten min noe betraktelig da jeg tar det tungt. Anonymkode: 85308...a42 1
Tabris Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Forstår deg godt, det er utrolig kjipt når det som har fungert tidligere ikke lenger fungerer. Du sier han bjeffer - vet du hvor lenge? Er det naboene som har klaget? Eller hører du ham når du går? Jeg vil anbefale at det første du gjør er å filme ham når han er alene hjemme for å se hvordan han faktisk er. Bjeffer han litt når du går men så roer han se? Eller bjeffer han av og på hele tiden, vandrer frem og tilbake og klarer ikke finne roen? Eller bjeffer han på ting han ser eller hører utenfor? 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Sett på en hundefilm, radio, eller ta opp stemmen din. Film han å se om han klarer å slappe av med litt lyd..! Anonymkode: 84545...426
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Har du noen du stoler på som kan være hos han når du ikke er hjemme? En hundepasser? Hundebarnehage? Anonymkode: 7a783...842
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Tabris skrev (3 minutter siden): Forstår deg godt, det er utrolig kjipt når det som har fungert tidligere ikke lenger fungerer. Du sier han bjeffer - vet du hvor lenge? Er det naboene som har klaget? Eller hører du ham når du går? Jeg vil anbefale at det første du gjør er å filme ham når han er alene hjemme for å se hvordan han faktisk er. Bjeffer han litt når du går men så roer han se? Eller bjeffer han av og på hele tiden, vandrer frem og tilbake og klarer ikke finne roen? Eller bjeffer han på ting han ser eller hører utenfor? Takk for forståelsen 🙁 jeg har kamera og sjekker mange ganger iløpet av en dag.. Tilfører meg mye stress men jeg gjør det uansett. bjeffer i kanskje 5 min etter jeg har gått. Legger seg ned da det virker som han skjønner at det ikke nytter og da sovner han og kan sove mange timer. Han kan våkne litt og ha en runde til - det varierer til og fra. Er han kjempesliten kan det være stille hele dagen. Naboene sier heldigvis at de ikke er plaget, men at de har hørt han litt innimellom, men at han ikke holder på lenge. Har hatt masse treningsøkter med han da jeg går ut og kommer inn med en gang han roer seg igjen. Mange mange ganger. Men virker som det bare gjør det verre for han og at jeg kanskje lager unødvendig stress.. Uff dette er så fælt. Anonymkode: 85308...a42
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sett på en hundefilm, radio, eller ta opp stemmen din. Film han å se om han klarer å slappe av med litt lyd..! Anonymkode: 84545...426 TVen er alltid på 😊 takk for tips! Anonymkode: 85308...a42
Tabris Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for forståelsen 🙁 jeg har kamera og sjekker mange ganger iløpet av en dag.. Tilfører meg mye stress men jeg gjør det uansett. bjeffer i kanskje 5 min etter jeg har gått. Legger seg ned da det virker som han skjønner at det ikke nytter og da sovner han og kan sove mange timer. Han kan våkne litt og ha en runde til - det varierer til og fra. Er han kjempesliten kan det være stille hele dagen. Naboene sier heldigvis at de ikke er plaget, men at de har hørt han litt innimellom, men at han ikke holder på lenge. Har hatt masse treningsøkter med han da jeg går ut og kommer inn med en gang han roer seg igjen. Mange mange ganger. Men virker som det bare gjør det verre for han og at jeg kanskje lager unødvendig stress.. Uff dette er så fælt. Anonymkode: 85308...a42 Utfra det du sier så hadde jeg ikke bekymret meg så mye, så lenge det ikke eksalerer og bli verre. Det er forskjell på lyd (bjeffing og piping) som kommer litt av "protest" fordi de har lyst å være med, men så gir de opp og slapper av enn frykt og separasjonsangst. Sistnevnte blir verre og verre, hundene vandrer frem og tilbake, piper og bjeffer og klarer ikke roe seg. Min hund vil noen ganger også bjeffe når jeg går. Han er ikke redd, det er protest fordi han har lyst til å være med. Grunnen til at jeg sier det er fordi jeg har sett på film, slik du har, at etter kort tid så legger han seg ned og sover i timevis. Det gjør ikke en redd hund. Du sier at det er mindre bjeffing når han er sliten. Da kan det tyde på at den bjeffingen som er, har å gjøre med rastløshet og kjedsomhet. Så jeg ville da kanskje bare lagt inn et ekstra gir på å gjøre ham sliten før du går, f.eks nesearbeid (søk, godbitsøk osv). 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TVen er alltid på 😊 takk for tips! Anonymkode: 85308...a42 Ok. Da er det prøvd ut. Er det mulig å finne en som kan gå tur med han bår du er på jobb? Har du en person i nærheten du stoler på? Anonymkode: 84545...426
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #9 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for forståelsen 🙁 jeg har kamera og sjekker mange ganger iløpet av en dag.. Tilfører meg mye stress men jeg gjør det uansett. bjeffer i kanskje 5 min etter jeg har gått. Legger seg ned da det virker som han skjønner at det ikke nytter og da sovner han og kan sove mange timer. Han kan våkne litt og ha en runde til - det varierer til og fra. Er han kjempesliten kan det være stille hele dagen. Naboene sier heldigvis at de ikke er plaget, men at de har hørt han litt innimellom, men at han ikke holder på lenge. Har hatt masse treningsøkter med han da jeg går ut og kommer inn med en gang han roer seg igjen. Mange mange ganger. Men virker som det bare gjør det verre for han og at jeg kanskje lager unødvendig stress.. Uff dette er så fælt. Anonymkode: 85308...a42 Høres ikke ut som separasjonsangst, siden han legger seg ned og sover. Bor du med ham alene? Er du bort på jobb i 8+ timer? Jeg vil tro at han er en testosteronfylt, livlig 1-åring som ikke ser frem til å kjede seg mens du er på jobb. Før du går, gi ham en tur på 1 time (mer om du kan) og legg gjerne inn godbitsøk på turen. Ta med frokosten hans og spre de i gress/snø så han må lukte seg frem. Han må få bruke både kropp og hode før du drar bort i mange timer. Når du kommer hjem fra jobb, så bør han få en langtur. Anonymkode: b5153...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 Tabris skrev (1 minutt siden): Utfra det du sier så hadde jeg ikke bekymret meg så mye, så lenge det ikke eksalerer og bli verre. Det er forskjell på lyd (bjeffing og piping) som kommer litt av "protest" fordi de har lyst å være med, men så gir de opp og slapper av enn frykt og separasjonsangst. Sistnevnte blir verre og verre, hundene vandrer frem og tilbake, piper og bjeffer og klarer ikke roe seg. Min hund vil noen ganger også bjeffe når jeg går. Han er ikke redd, det er protest fordi han har lyst til å være med. Grunnen til at jeg sier det er fordi jeg har sett på film, slik du har, at etter kort tid så legger han seg ned og sover i timevis. Det gjør ikke en redd hund. Du sier at det er mindre bjeffing når han er sliten. Da kan det tyde på at den bjeffingen som er, har å gjøre med rastløshet og kjedsomhet. Så jeg ville da kanskje bare lagt inn et ekstra gir på å gjøre ham sliten før du går, f.eks nesearbeid (søk, godbitsøk osv). Takk for fine lange tips og ord. Har sett her inne tidligere at du har utrolig mange fine råd og innlegg på kg, som jeg har lært av, så tusen takk for det 😊 Tusen takk for svaret ditt da føler jeg meg hakket roligere. Jeg skal absolutt få til mer aktivitet før jeg går og legge inn litt ekstra krefter der. Så håper jeg han voksen opp litt mer snart... Anonymkode: 85308...a42 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok. Da er det prøvd ut. Er det mulig å finne en som kan gå tur med han bår du er på jobb? Har du en person i nærheten du stoler på? Anonymkode: 84545...426 Ja har noen jeg kan spørre absolutt, men samtidig tenker jeg han er 1 år og må bare lære seg at det å være en hund det er kjedelig innimellom.. Er veldig ambivalent her, veksler mellom panikk hjelp modus og at nå må han vokse opp modus 😂 Anonymkode: 85308...a42
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres ikke ut som separasjonsangst, siden han legger seg ned og sover. Bor du med ham alene? Er du bort på jobb i 8+ timer? Jeg vil tro at han er en testosteronfylt, livlig 1-åring som ikke ser frem til å kjede seg mens du er på jobb. Før du går, gi ham en tur på 1 time (mer om du kan) og legg gjerne inn godbitsøk på turen. Ta med frokosten hans og spre de i gress/snø så han må lukte seg frem. Han må få bruke både kropp og hode før du drar bort i mange timer. Når du kommer hjem fra jobb, så bør han få en langtur. Anonymkode: b5153...1ff Ja bor med han alene. Er borte på jobb 6-7 timer og 8 timer en sjelden gang. Takk for tips det skal jeg absolutt gjøre hver eneste gang fra nå av. Selvom jeg bare skal en tur på butikken.. Anonymkode: 85308...a42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå