Gå til innhold

selger han-dachs

Fremhevede innlegg

Skrevet
at parringen ikke er foregått seriøst slik en oppdretter ville gjort, gjør vel ikke at valpen er mindre verd etterpå om man kan vise til at både mor og var er renrasede og har stamtavler på begge to?

om jobben er gjort i forkant eller etterkant gjør jo ikke selve valpen dårligere eller bedre?

Det hjelper jo feks ikke å sjekke om foreldrene har sterk grad av HD etter parringen har skjedd. Hvis testen ble gjort i forkant ville en seriøs oppdretter nemlig ikke avlet på en kombinasjon av disse to hundene med HD.

Når jeg en gang skal kjøpe meg en hund, kommer jeg til å kjøpe en hund jeg med større sannsynelighet kan vite at ikke vil få for mye sykdommer. Når jeg først bruker så mye på en hund vil jeg slippe å bli utsatt både for den økonomiske og psyksike belastningen det er å ha en syk hund. Jeg kommer til å bruke mye tid på å finne en seriøs oppdretetr, og en hund koster tross alt mye penger. Men det er slik jeg tenker om saken, og jeg vet det er mange med meg som tenker slik.

Selv om jeg ville foretrukket en hund fra en seriøs oppdretter, så mener jeg ikke denne valpen er mindre verdt som kjæledyr og venn! Viktig å ikke misforstå meg der :) Synes mange blandingshunder er nydelige, og kunne godt vurdert å få meg en blanding. Når man først har fått hunden i hus vet jeg at man kommer til å gjøre alt for hunden, da tenker man ikke lenger over om det var et godt kjøp eller ikke. Man vil da gjøre alt for hunden hvis den blir syk.

For mange slike tilfeldige parringer er jo skadelig for rasens utvikling. Hvis trådtasrter er usikker på om det var til rasens beste å gjøre en slik parring, kunne det jo bli vurdert å selge valpen med avlsforbud? Vet man hos rasekatter kan utstede såkalte stamtavler av klasse to. Dvs at man ikke kan registrere avkom etter hunden som renraset.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud så mye pepper hun skulle få for det spørsmålet da!

Og den dachsen er verdt minst 2000 selv uten stamtavle og vaksine og sånn. OG det er ingen krise at den ikke er sterilisert ennå, det skal litt til for at det skalk skje noe farlig med den. Men selvsagt er det lurest og gjøre det nå, ja.

Skrevet
jeg er fulltvitende om hva en vaksine er, jeg er utdannet til og ta en vaksine selv, så jeg tror at jeg vaktisk vet mer hva en vaksine er enn det du vet selv.

Vel, siden du vet hva valpen skal ha, hvorfor spør du da? :roll:

Skrevet
Vel, siden du vet hva valpen skal ha, hvorfor spør du da? :roll:

jeg spurte om hvilken vaksine er det valper skal ha første gangen?

ikke hva en vaksine er! det er en viss forskjeld..

sist jeg sjekka var det mange forskjellige vaksiner i verden ;)

Skrevet

Kunne godt tenkt meg å kjøpt den jeg.. Jeg har en i fra før,som er både familie hund og jakt hund. (Det er faktisk ikke en pute hund,som mange tror) Valpe prisen varierer mye. Vi betalte 4000kr med stamtavle,vaksine +++ Men det er mange som tar 8000. Det som er av int. er om det er drev,eller hi linjer,og om bikkja er frisk! En jakt hund bør ikke selges til noe annent enn til det den er ment å brukes til!

[email protected]

Gjest dyremor
Skrevet

Kansje du bør se etter et egnet hjem der hvor han får det bra først og fremst?

Du får renrasete hunder som er vaksinert og merket for 2000 kr. Dette pga de mangler stamtavle.

ikke alle er så opptatt av stamtavle.

Uansett om du merker/vaksinerer hunden, så kan du ikke forlange så mye om du ikke greier å fremskaffe papirer både på den.

Du kan det om vaksine, ja da burde du fulgt opp.

Skrevet

Prisen kan nok variere litt fra sted til sted. Selv kjøpte jeg blandinshund til 3500, uten vaksine eller chip. Har aldri angret på kjøpet, da dette var en svært pen polar- blanding og med bra gemytt.

Skrevet

Er enig med de andre her... har man satt valper på bikkja si bør man ha vært hos dyrlegen og sjekka både tispa (før parringen... bl.a for å røntge/sjekke HD) og valpene (for å vaksinere samt standard helsesjekk)

Hadde ikke betalt 2000 kr for en hund uten vaksiner og stamtavle. Da hadde jeg heller tatt en tur på FOD f.eks .. hvis hunden forhåpentligvis er kastrert, chipmerka, vaksinert osv.

Useriøse folk burde ikke drive med hundeoppdrett. Det er nok av "oppdrettere" som ødelegger hunderasene.

Skrevet

Useriøse folk burde ikke drive med hundeoppdrett. Det er nok av "oppdrettere" som ødelegger hunderasene.

når var ikke det akkuratt sånn at det var vi tenkte at "nå går vi opp til naboen med tispa sånn at de kan parre seg sånn at hun får valper"

vi tok valget om at hun kunne få valpene (jeg har en mening om at et hvert individ har rett på og formere seg og få vite hvor herlig det er og bli mamma å pappa) vi visste at vi hadde både plass, tid og penger til og få valper.

så hvorfor ikke?

Er enig med de andre her... har man satt valper på bikkja si bør man ha vært hos dyrlegen og sjekka både tispa (før parringen... bl.a for å røntge/sjekke HD)

med en gang hun hadde parret seg gikk vi til dyrlegen og røntget henne for og være sikker på at ryggen hennes klarte og få valper (i og med at dachser har lange rygger som han en tendens til og få problemer i oppveksten)

Hadde ikke betalt 2000 kr for en hund uten vaksiner og stamtavle.

synd for deg, men det er faktisk det det koster, gjærne mer.

har jeg sagt i noen av innleggene her at jeg IKKE har tenkt og vaksinere, ta ormekur og få vetrinær attest?

kunne f..n meg trodd det???

jeg spurte om hvor mye jeg kunne få for han, og fikk vite at jeg fikk mer for han hvis jeg tok og vaksinerte han+++.

jaja tenkte jeg,da gjør jeg det, både for hans, hans kommende foreldre og vår skyld...

Gjest Spacegirl
Skrevet

Utrolig så mye pepper hun skulle få pga et enkelt spørsmål da! Det var jo ikke akkurat noe planlagt valpekull, så å trekke paralleller til seriøse oppdrettere blir vel litt feil?

:roll:

Skrevet

Valper skal ha Nobivac DHPPi når de er 8 og 12 uker (evt når de er 12 og 16 uker hvis tispen er fullvaksinert og har fulgt vaksinasjonsregimet).

Deretter skal de ha en vaksine (Nobivac DHPPi) igjen når de fyller ett år (altså ikke ett år etter siste vaksinasjon, men når valpen fyller ett år).

Etter det skal de vaksineres hvert år, henholdsvis med Nobivac Pi og DHPPi annenhvert år.

Når det gjelder de dødfødte valpene så er nok det pga den høye alderen på tispa. 8 år er svært gammelt til å få valper og det riktige ville nok vært å fjerne fosterne, men gjort er gjort og du har fått nok pepper her inne som det er. ;)

Om valpen er frisk og fin og du har fått valpeattest på den, vaksinert den, chipet den og gitt den ormekur så kan du nok ta 2-4000 for den, selv uten stamtavle. (med stamtavle kan man ta opp til 10000, alt etter linjene på hunden)

Skrevet
Valper skal ha Nobivac DHPPi når de er 8 og 12 uker (evt når de er 12 og 16 uker hvis tispen er fullvaksinert og har fulgt vaksinasjonsregimet).

Deretter skal de ha en vaksine (Nobivac DHPPi) igjen når de fyller ett år (altså ikke ett år etter siste vaksinasjon, men når valpen fyller ett år).

Etter det skal de vaksineres hvert år, henholdsvis med Nobivac Pi og DHPPi annenhvert år.

Når det gjelder de dødfødte valpene så er nok det pga den høye alderen på tispa. 8 år er svært gammelt til å få valper og det riktige ville nok vært å fjerne fosterne, men gjort er gjort og du har fått nok pepper her inne som det er. ;)

Om valpen er frisk og fin og du har fått valpeattest på den, vaksinert den, chipet den og gitt den ormekur så kan du nok ta 2-4000 for den, selv uten stamtavle. (med stamtavle kan man ta opp til 10000, alt etter linjene på hunden)

takk for et endelig seriøst svar som faktisk svarer til mine spørsmål! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...