^me^ Skrevet 17. august 2005 #1 Skrevet 17. august 2005 jeg har en strihåret han-dachs hund på 13 uker, som vi må bli kvitt, han er renraset, begge foreldrene har stamtavle, men ingen av oss finner den. han er ikke sjekket av vetrinær i senere tid (fikk de til dyrlege pga to dødfødsler og vetrinæren sjekket dem da og så at de var friske) han har ikke fått vaksine eller ormekur. er ikke reg. noen plass. hva kan jeg ta for han?
Sniglå Skrevet 17. august 2005 #2 Skrevet 17. august 2005 (endret) En dachs som "har alt det du mangler" koster vel fra 4-6000?? Så siden han ikke har stamtavle (da kan han jo ikke stilles ut) og vaksiner så ville jeg tatt rundt 2000kr... Endret 17. august 2005 av Sniglå
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #3 Skrevet 17. august 2005 Ingen stamtavle, ikke vaksinert = Maks 1000 kroner. Nye eiere må ta vaksine og helsesjekk, og det kan fort bli på tusenlappen. Personlig ville jeg aldri kjøpt valp av noen som ikke bryr seg mer om hunden enn at de ikke gidder å vaksinere den. For alt den nye eieren vet, er valpen full av mark og i ferd med å få valpesyken. Huff...
^me^ Skrevet 17. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2005 Ingen stamtavle, ikke vaksinert = Maks 1000 kroner. Nye eiere må ta vaksine og helsesjekk, og det kan fort bli på tusenlappen. Personlig ville jeg aldri kjøpt valp av noen som ikke bryr seg mer om hunden enn at de ikke gidder å vaksinere den. For alt den nye eieren vet, er valpen full av mark og i ferd med å få valpesyken. Huff... ← hvilken vaksine skal en valp ha? virker som at du kan dette?
Gjest Piper Skrevet 17. august 2005 #5 Skrevet 17. august 2005 (endret) Valper bør vaksineres ved 8 og 12 ukers alder, og siden hvert år. Valpen skal normalt ha stiftet bekjentskap med veterinær før levering fra oppdretter, og har som regel startet med et vaksineringsprogram mot parvovirus. Hvis ikke, bør den vaksineres relativt fort slik at siste grunnvaksine kan gis før 4 måneders alder. Parvovirus er en meget smittsom mage/tarm infeksjon som kan være svært farlig for små valper. Den kjennetegnes ved kraftig oppkast og/eller diare og i alvorlige tilfeller dør hunden av uttørring. Kontakt veterinær straks hvis du har mistanke om parvovirusinfeksjon. Endret 17. august 2005 av Piper
Gjest Dalwhinnie Skrevet 17. august 2005 #6 Skrevet 17. august 2005 Personlig ville jeg aldri kjøpt valp av noen som ikke bryr seg mer om hunden enn at de ikke gidder å vaksinere den. For alt den nye eieren vet, er valpen full av mark og i ferd med å få valpesyken. ← Støtter denne. For min del hadde det ikke hjulpet om valpen var aldri så billig hvis jeg oppfattet oppdretter/selger som useriøs. Og det hadde jeg gjort hvis den ikke var verken vaksinert, sjekket skikkelig av dyrlege eller hadde fått ormekur.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #7 Skrevet 17. august 2005 Herregud da dere, hun spør jo om hjelp, og alt dere gir er kritikk! Det er ikke alle som vet disse tingene, og da burde jo dette være stedet for å spørre om hjelp, noe man tydeligvis blir straffet for. Gå heller inn på zoo.no/forum, der får du svar på spørsmål uten å få alle de sure kommentarene...
aline Skrevet 17. august 2005 #8 Skrevet 17. august 2005 eller hun kan ta hintet om å ta med valpen til veterinær, slik at hun kan selge en valp hun vet er frisk og rask og har fått/begynt den vaksinebehandlingen og andre ting den bør før en kjøper vil kjøpe.
Gjest Piper Skrevet 17. august 2005 #9 Skrevet 17. august 2005 Herregud da dere, hun spør jo om hjelp, og alt dere gir er kritikk! Det er ikke alle som vet disse tingene, og da burde jo dette være stedet for å spørre om hjelp, noe man tydeligvis blir straffet for. Gå heller inn på zoo.no/forum, der får du svar på spørsmål uten å få alle de sure kommentarene... ← Hun spør hva hun kan selge hunden for, og det uten verken attest, vaksinasjon eller ormekur. Er kanksje derfor hun får de svarene hun får, for alle som ahr hund bør sette seg inn i hva de behøver. Enten hunden er så eller så gammel, og denne valpen skulle vært vaksinert for en liten stund siden. Håper virkelig den er frisk og rask
Gjest Dalwhinnie Skrevet 17. august 2005 #10 Skrevet 17. august 2005 Herregud da dere, hun spør jo om hjelp, og alt dere gir er kritikk! Det er ikke alle som vet disse tingene, og da burde jo dette være stedet for å spørre om hjelp, noe man tydeligvis blir straffet for. ← Hun spør hva hun skal ta betalt for valpen, og dette er forhold som driver prisen kraftig ned og gjør at hun mister mulige kjøpere. Kanskje ikke det hun ville høre, men absolutt relevant i forhold til spørsmålet hun stiller.
Gjest Violetta Skrevet 17. august 2005 #11 Skrevet 17. august 2005 Man trenger ikke en gang vite hvilke vaksiner hunden skal ha, det er bare å ringe en veterinær. Det bør man gidde.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #12 Skrevet 17. august 2005 Du har hatt valper på hunden din, men vet ikke hva en vaksine er for noe?
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #13 Skrevet 17. august 2005 Du har hatt valper på hunden din, men vet ikke hva en vaksine er for noe? ← Lurte også på dette. Men høyst sannsynelig har hun vel kjøpt den for 5 uker siden, og skal nå selge den siden hun har gått lei? Ikke så uvanlig dette, altfor mange som ikke vet hvor mye arbeid det er med å få seg hund/valp. Synd oppretterne ikke klarer å luke ut slike valpekjøpere, og nekte dem og kjøpe valp.
aline Skrevet 17. august 2005 #14 Skrevet 17. august 2005 hun vet vel sikkert hva en vaksine er, selv om hun ikke visste hva slags type vaksine valpen burde ha, og når den burde starte med vaksiner. men at hun burde tatt en telefon til veterinæren er jeg enig i, men det gjør hun jo sikkert nå da.
Teddy Skrevet 18. august 2005 #15 Skrevet 18. august 2005 Kan ikke oppdretter kjøpe den tilbake da? Står det ikke noe i kontrakten om at oppdretter har førsterett på kjøp?
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #16 Skrevet 18. august 2005 Det virker jo som om trådstarteren har enten faren eller moren, og at dette er enten er den ene som overlevde, eller den eneste de ikke har "blitt kvitt" som h*n så elegant kaller det.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #17 Skrevet 18. august 2005 Stemmer, de har tispa, og naboen har hannhunden. Tispa er åtte år. Dersom ingen finner stamtavla, så kan NKK kontaktes for kopi. Der sendes alle stamtavler, nemlig. Fant også en tråd der ^me^ lurer på å skaffe seg riesenschnauzer fordi det blir for lite med tre dyr. Kan dere ikke beholde den lille, da?
^me^ Skrevet 18. august 2005 Forfatter #18 Skrevet 18. august 2005 (endret) Lurte også på dette. Men høyst sannsynelig har hun vel kjøpt den for 5 uker siden, og skal nå selge den siden hun har gått lei? Ikke så uvanlig dette, altfor mange som ikke vet hvor mye arbeid det er med å få seg hund/valp. Synd oppretterne ikke klarer å luke ut slike valpekjøpere, og nekte dem og kjøpe valp. ← jeg er ikke idiot hvis det var det du ville frem til. jeg og min samboer overtok en tispe for 3 år siden pga at de som hadde henne hadde ikke tid til henne men det hadde jeg og min samboer og begge er dyrekjære. jeg og min samboer var på jobb en dag og det hadde vert en rørlegger inne hos oss som ikke lukket døra etter seg, det resulterte til at vi fant tispa vår hengende sammen med nabohunden som også var strihåret dachs. tispa vår ble drektig og vi fant ut at vi skulle ha valpene for at vi hadde mulighet til det og at tispa vår var veldig moderlig av seg (ammet kattungen vår da vi fikk han ) så da fikk vi 2 nydelige friske valper som vi skal selge nå. dere får tilgi meg for at jeg er så idiot og bare spør om hva jeg kan få for valpen og hvordan få mer for den. det er helt merkelig hvor mye en fjær kan bli til 5 høns! Du har hatt valper på hunden din, men vet ikke hva en vaksine er for noe? jeg er fulltvitende om hva en vaksine er, jeg er utdannet til og ta en vaksine selv, så jeg tror at jeg vaktisk vet mer hva en vaksine er enn det du vet selv. ikke gjør dette til en større sak enn det er. Fant også en tråd der ^me^ lurer på å skaffe seg riesenschnauzer fordi det blir for lite med tre dyr. Kan dere ikke beholde den lille, da? vi hadde to katter og tispa. den ene katten ble påkjørt og drept, så jeg følte det var noe som manglet, derfor vurderte vi og skaffe oss en hund til, men det ble en katt til. jeg synes det blir for mye med 2 katter og to hunder. jeg har fått svar på mtt spørsmål. jeg får mer for valpen hvis jeg får tak i stamtavla, tar vaksine og en ormekur på han og får en vetrinær attest. Endret 18. august 2005 av ^me^
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #19 Skrevet 18. august 2005 jeg får mer for valpen hvis jeg får tak i stamtavla, tar vaksine og en ormekur på han og får en vetrinær attest. ← Utfra den historien du forteller om hvordan parringen foregikk ville jeg ikke betalt fullpris selv om du vaksinerte/chippet/fikk stamtavle på hunden. Seriøse oppdrettere parrer ikke renrasede hunder uten å sjekke dem for diverse sykdommer (bla HD), og studere stamtavlene for å bla se på ev innavlsgrad. Renrasede hunder er utsatt for en del arvelige sykdommer. Blandingshunder blir jo til ved slike tilfeldige parringer, men da er ikke faren for arvelige sykdommer like stor. Avl og genetikk er komplisert, og det er ikke uten grunn at de flinke oppdretterne går på div kurs og setter seg inn i temaet før de arrangerer parringer. Ved kontrollert avl forsterker man både positive og negative egenskaper. Det gjelder å vite hva man gjør, så ikke de negative sidene blir forsterket. Jeg ville altså vært skeptisk til å kjøpe en valp som ble til ved en slik parring. Da ville jeg enten valgt meg en seriøs oppdretter eller kjøpt meg en blandingshund. Men det er viktig at valpen din får et godt hjem, så du bør ta penger for han, så du ser at kjøper er villig til å bruke penger på hund. Håper du finner et godt hjem. Hvis det er problemer med nabohanndahsen når tispa di har løpetid, bør du vurdere kastrering. Det er jo egentlig ulovlig i Norge, men en veterinær gir dispensajon når faren for uønskede valpekull er så stor.
aline Skrevet 18. august 2005 #20 Skrevet 18. august 2005 at parringen ikke er foregått seriøst slik en oppdretter ville gjort, gjør vel ikke at valpen er mindre verd etterpå om man kan vise til at både mor og var er renrasede og har stamtavler på begge to? om jobben er gjort i forkant eller etterkant gjør jo ikke selve valpen dårligere eller bedre? har selv lyst på daks, ikke til utstilling eller sånt, og hadde ikke hatt problemer med å kjøpe den privat så lenge jeg visste at alt var i orden og at ting var blitt utført rett i etterkant, selv om parringen ikke var proff eller planlagt. så lenge begge foreldrene faktisk er friske og "bra" hunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå