AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #21 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min er 2.5 år og går på jerntilskudd, skrevet ut av sykehus etter utredning der. Symptomene hos oss er rastløshet og vansker med å falle til ro, slappe av og sove. Jernmangel kan gi rastløse ben, noe mitt barn lider veldig av uten tilskudd. Barnet har alltid hatt store søvnvassker og det var en tilfeldighet at vi ble anbefalt sjekke jernlagrene. Jeg er overrasket over at lege og helsestasjon ikke har nevnt jernmangel alle de gangene jeg har oppsøkt hjelp for soving. Hos oss skjer endring til det bedre etter 2 dager - noe som også kommenteres av barnehagen. Vi vet ikke hvor lenge vi må gå på stor dose, det økes men ikke tilstrekkelig for at vi kan slutte. For oss har tilskuddet vært redningen. Anonymkode: 11531...f49 Vi har faktisk slitt med det samme, urolig barn og dårlig søvn. Og at måten hab er sliten på er veldig travel på en måte? Merker han er veldig utilfreds, ikke rolig sliten om du skjønner. Har aldri blitt nevnt av lege eller hs her heller, var jeg som pusha frem test pga blekhet og mørke øyne. Håper bare hab ikke har hatt det lenge. Skal sies han var altetende frem til 14-15 mndr, og vi har alltid hatt fokus på jernrik mat etc., men etter dette har kresenhet blitt såpass stor at vi kan ikke bare peise på med jernrik mat, for da spiser han rett og slett ikke. Så det er veldig vanskelig det her. har din reagert noe på tilskuddet? Og har dere gått på det lenge/går på enda? Er redd for å skape mer stress og uro rundt mat, som fører til matvegring, så må finne en balanse der. Kan ikke kontrollere hva han spiser i bhg heller, og vil ikke at det skal bli en annen arena hvor han føler stress rundt maten. Anonymkode: 19e3e...0ab
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #22 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har en gutt på litt over 2 som har fått påvist jernmangel. Begynte i august på tilskudd, sjekket verdier på nytt i november, som viste at jernnivået hadde økt, men ikke altfor masse. Skulle gå ei periode uten, for å se på nytt i januar hvordan status var. Nå er den for lav igjen. Vi sliter med å få i han jernrik mat, han har vært tennelig kresen i matveien siden han var ca 1,5, litt før (altetende før det). opplevde at han ble betydelig bedre på jern, mer harmonisk og ikke sliten på samme måte, men han fikk litt far mage og nedsatt matlyst. Flere som har hatt barn med jernmangel, som har opplevd betydelig bedring etter tilskudd? Hvor lenge måtte de gå på det? Ooog, ble barna mindre kresne i matveien med årene(🙏🙏🙏🙏) Anonymkode: 19e3e...0ab Hva spiser han? Har også en veldig kresen toåring som jeg har vurdert om vi bør sjekke om mangler noe. Anonymkode: 774d4...a5d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #23 Skrevet 6. februar 2021 Min jente hadde infeksjonsutløst anemi for litt over et år siden, og har hatt lave jernlagre siden, så nå gir vi jern. Men har egentlig aldri merket at hun er slapp eller lite energi eller noe. Og merker heller ingen bedring nå når hun har fått jevnlig jerntilskudd. Selv ikke med meget lav blodprosent, rundt 7 mener jeg å huske, så var hun noe påvirket av dette - bortsett fra litt bleik. Anonymkode: 53b57...348
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #24 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Minstemann hadde lavt jern over flere år da han var liten. Kort lunte, sovnet etter barnehagen, sov tungt på natta sånn at han ikke våknet når han måtte tisse. Etterhvert var sistnevnte det tydeligste tegnet på at nå er det på tide å starte på tilskudd. Han fikk store doser tilskudd over mange måneder i samråd med barnelege, 100mg om dagen, men det falt ned igjen hvis vi tok en pause. Barnehagen opplevde stor endring hos han når jernet hadde fått virket en stund. Det ble en mye mer harmonisk unge. Anonymkode: e16a9...62a Off, så trasig at det måtte gå så langt før han fikk tilskudd. Er jo som jeg har forstått det vanlig med jernmangel hos de små, så synd det ikke er rutine på feks 2-årskontroll å ta blodprøve synes jeg. Er jo ikke alle som er så opplyst om det, og tenker at jaja, barn er kresne, trassete osv. Det var veldig høy dose ja, vi har en flytende variant hvor han sist fikk 10 dråper morgen og kveld, usikker på hva det utgjør i mengde jern, venter på å få snakke med legen for hva som er planen nå, han var gått for dagen på fredag da jeg snakket med noen andre på legekontoret. Går han fremdeles på tilskudd nå? og må dere ta blodprøver ofte for å sjekke? Anonymkode: 19e3e...0ab
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #25 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min jente hadde infeksjonsutløst anemi for litt over et år siden, og har hatt lave jernlagre siden, så nå gir vi jern. Men har egentlig aldri merket at hun er slapp eller lite energi eller noe. Og merker heller ingen bedring nå når hun har fått jevnlig jerntilskudd. Selv ikke med meget lav blodprosent, rundt 7 mener jeg å huske, så var hun noe påvirket av dette - bortsett fra litt bleik. Anonymkode: 53b57...348 Oi, det var veldig lavt ja, min har 13 nå. Normalimrådet er vel 24-400ognoe slik jeg har forstått det? De reagerer sikkert annerledes på det ja. Hvilken type infeksjon førte til det da? Anonymkode: 19e3e...0ab
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #26 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva spiser han? Har også en veldig kresen toåring som jeg har vurdert om vi bør sjekke om mangler noe. Anonymkode: 774d4...a5d Han spiser knekkebrød, av og til frokostblanding som Cheerios, litt weetabix, havregrøt av og til, yoghurt, all slags frukt, smoothie, ostesmørbrød er han glad i med smelta ost. Spiser omtrent kun ost som pålegg. Middager: fiskegrateng, av og til fiskekaker, av og til spaghetti bolognese, karbonader, fiskepinner, taco, pitabrød med fyll.. vil ikke ha noen retter som er blandet, typ gryteretter, vil ikke spise grønnsaker utenom kalde som agurk og tomat, mais. Før kunne vi blande inn ulike grønnsaker i pastasaus, pizza etc, men han er blitt veldig pirkete på dette også. Og så blir han også fort matlei, så de «safe» rettene vi kjører med jevne mellomrom fof at han hvertfall skal spise middag noen dager, slutter jo etterhvert å funke også, så det blir bare mer og mer snevert for hver mnd som går 😵 Er rett og slett veldig frustrerende hele greia, men prøver å ikke stresse rundt bordet osv, men kan hende han merker det likevel, for han spiser som regel bedre i bhg enn her hjemme. Skader ikke å sjekke tenker jeg. Anonymkode: 19e3e...0ab
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #27 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har faktisk slitt med det samme, urolig barn og dårlig søvn. Og at måten hab er sliten på er veldig travel på en måte? Merker han er veldig utilfreds, ikke rolig sliten om du skjønner. Har aldri blitt nevnt av lege eller hs her heller, var jeg som pusha frem test pga blekhet og mørke øyne. Håper bare hab ikke har hatt det lenge. Skal sies han var altetende frem til 14-15 mndr, og vi har alltid hatt fokus på jernrik mat etc., men etter dette har kresenhet blitt såpass stor at vi kan ikke bare peise på med jernrik mat, for da spiser han rett og slett ikke. Så det er veldig vanskelig det her. har din reagert noe på tilskuddet? Og har dere gått på det lenge/går på enda? Er redd for å skape mer stress og uro rundt mat, som fører til matvegring, så må finne en balanse der. Kan ikke kontrollere hva han spiser i bhg heller, og vil ikke at det skal bli en annen arena hvor han føler stress rundt maten. Anonymkode: 19e3e...0ab Ja, min blir mer hyperaktiv jo trøttere det er. På de verste kveldene må barnet fysisk holdes fast i sengen for kroppen ikke klarer roe ned. Det er virkelig forjævlig stå i. Barnet mitt har også ringer rundt øynene, ser ut som en panda i dårlige perioder, og er blekt. Vi fikk påvist jernmangel i sommer, og gikk først på store doser med vanlig tilskudd uten resept. Etter henvisning til sykehus fikk vi hestedoser av reseptbelagt jern. Begge tilskuddene har gitt umiddelbar bedring. Vi gikk tom for dråpene i julen og brukte 3 uker på å få bestilt nye. På de 3 ukene ble søvnen og hyperaktiviteten så kraftig forverret at barnehagen kommenterte aktivitetsnivået og vansker med roe ned/konsentrasjon. Med tilskuddet klarer barnet finne roen. Kroppen rister ikke av energi ved trøtthet, og når barnet sovner så ligger det stille. Uten tilskudd rister barnet seg våken hver time og kroppen ligger aldri i ro. Nå er jeg ikke noen lege eller gir diagnose, men symptomene rundt rastløse bein og jernmangel er spon on her hos oss. Jeg har også tenkt ADHD, noe som også kan være en feildiagnose ved jernmangel. Se gjerne følgende lenker: https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/rastlose-bein-hvor-mye-jern-trenger-hjernen/ https://www.rastlos.org/2016/09/11/barn-og-rls/ Barnet mitt var altetende frem til samme alder som din. Sykehuslegen sa det er ikke alle som tar opp jern bra og at det er vanlig for småbarn utvikle jernmangel pga selektiv spising. Jeg stresser ikke noe med årsaken, men gir tilskuddet og satser på at selektiviteten går over. Ble pushet på maten som barn selv og har ikke tenkt tvinge mat, men gjøre spising lystbetont. Jernmangelen her er så kraftig at vi aldri kunne spist den av barnet uansett. Min reagerer ikke på tilskuddet utover funky avføring. Det har ikke plager eller vondter av det, kun rar bæsj. Anonymkode: 11531...f49
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #28 Skrevet 6. februar 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Ja, testet ned blodprøve, men det var negativt utslag på cøliaki. Men skal sies han ikke spiser særlig med brød, litt knekkebrød bare, og samme dag som blodprøve spise han ingenting glutenholdig, så kan være usikker på om det var falsk negativ. Anonymkode: 19e3e...0ab Negativ blodprøve kan ikke utelukke cøliaki Anonymkode: a47b0...c8f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #29 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, min blir mer hyperaktiv jo trøttere det er. På de verste kveldene må barnet fysisk holdes fast i sengen for kroppen ikke klarer roe ned. Det er virkelig forjævlig stå i. Barnet mitt har også ringer rundt øynene, ser ut som en panda i dårlige perioder, og er blekt. Vi fikk påvist jernmangel i sommer, og gikk først på store doser med vanlig tilskudd uten resept. Etter henvisning til sykehus fikk vi hestedoser av reseptbelagt jern. Begge tilskuddene har gitt umiddelbar bedring. Vi gikk tom for dråpene i julen og brukte 3 uker på å få bestilt nye. På de 3 ukene ble søvnen og hyperaktiviteten så kraftig forverret at barnehagen kommenterte aktivitetsnivået og vansker med roe ned/konsentrasjon. Med tilskuddet klarer barnet finne roen. Kroppen rister ikke av energi ved trøtthet, og når barnet sovner så ligger det stille. Uten tilskudd rister barnet seg våken hver time og kroppen ligger aldri i ro. Nå er jeg ikke noen lege eller gir diagnose, men symptomene rundt rastløse bein og jernmangel er spon on her hos oss. Jeg har også tenkt ADHD, noe som også kan være en feildiagnose ved jernmangel. Se gjerne følgende lenker: https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/rastlose-bein-hvor-mye-jern-trenger-hjernen/ https://www.rastlos.org/2016/09/11/barn-og-rls/ Barnet mitt var altetende frem til samme alder som din. Sykehuslegen sa det er ikke alle som tar opp jern bra og at det er vanlig for småbarn utvikle jernmangel pga selektiv spising. Jeg stresser ikke noe med årsaken, men gir tilskuddet og satser på at selektiviteten går over. Ble pushet på maten som barn selv og har ikke tenkt tvinge mat, men gjøre spising lystbetont. Jernmangelen her er så kraftig at vi aldri kunne spist den av barnet uansett. Min reagerer ikke på tilskuddet utover funky avføring. Det har ikke plager eller vondter av det, kun rar bæsj. Anonymkode: 11531...f49 Nei Offa meg, det hørtes jo skikkelig ille ut, sikkert vanskelig for både dere og barnet:-/ fullt så ille har det ikke vært hos oss, men helt klart mer harmonisk når nivået er steget. Tenker likt som deg rundt maten, vil ikke at det skal være en kamparena:-/ Anonymkode: 19e3e...0ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå