Little Diva Skrevet 7. februar 2021 #61 Skrevet 7. februar 2021 Frøkensina skrev (16 minutter siden): Du forstår fortsatt ikke at korona fører til død og skader blant barn og unge der smittetrykket er skyhøyt. Mindre i antall enn eldre og andre grupper ja, men betyr det at det er HELT greit å miste både friske barn og barn med underliggende sykdommer som ellers ville fått et godt langt liv? At det ikke betyr noe at barn må leve med lungeskader og andre alvorlige bivirkninger fordi det er bedre enn at barn må holde seg i ro en periode i livet? Fatter ikke at noen som liksom bryr seg om barn og unge synes det er greit. Det er vitenskapelig slått fast nå at mengden av eksponering har utrolig mye å si og stor mengde fører til alvorlig sykdom og skader/død. Ved å holde smitten nede hindrer vi mye lidelse for mennesker i allealdre og med alle forutsetninger enten de er friske fra før eller syke. For meg ringer det falskt at du bryr deg så mye om barn og unge når du ikke bryr deg om konsekvensene for disse. En ellers frisk 23 åring har fått større lungeskader enn etter et langt liv med røyking, men alt sånt er visst helt ok så lenge vi slipper tiltak. Ikke meg du siterer, men vi har faktisk et samfunn som består av mye mere enn bare covid, og der andre hensyn må tas med i diskusjonen om folkehelsa. Barns helse avhenger ikke bare av om hvorvidt man blir syk av korona eller ikke. Det største trusselen barn har i samfunnet i Norge i dag, er ikke følgeskader av Covid, men derimot at barn og unge blir utsatt for traumatisk stress. I en rapport gjort for våren 2020 kommer dette frem. https://www.nkvts.no/rapport/barn-ungdom-og-koronakrisen-en-landsomfattende-undersokelse-av-vold-overgrep-og-psykisk-helse-blant-ungdom-i-norge-varen-2020-delrapport-1-av-3/ Bufdir på sin side skriver etter endt rapport utført i desember, at det fremdeles er stor bekymring knyttet til at smitteverntiltakene har store konsekvenser for barn og unge. (Statusrapport 10) Så kanskje en idé å ta dette i betraktning før man diskuterer hvem som bryr seg mest om barn eller ei. Forøvrig usaklig i disse debattene. 7
Example Skrevet 7. februar 2021 #62 Skrevet 7. februar 2021 Lana01 skrev (9 minutter siden): Det er mange hensyn og ta, og i enkelt tilfeller kan det være nødvendig å stenge skoler også. De gikk litt hardt ut i vår, da de stengte da , men jeg ser nødvendigheten av det, hvis trykket blir for stort, spesielt med det muterte varianter av viruset. Det er vel litt av problemet. Nå passer det enda dårligere å stenge ned skolene. Skolene blir neppe stengt som et føre var-tiltak igjen. Tiden for å gamble med barna er nok over. Heldigvis. 1
Tamina82 Skrevet 7. februar 2021 #63 Skrevet 7. februar 2021 Jeg er sykepleie og tar absolutt denne pandemien på alvor. Jeg er redd for at trykket på sykehusene skal blir for stort, slik at helsevesenet kollapser. Fylles sykehusene opp med covid-pasienter må man til slutt avvise pasienter som vanligvis ville blitt lagt inn. Det vil gå utover de som er syk av andre ting også. Og jeg er redd for livene til mine pasienter og mine eldre foreldre. Men det er helt unødvendig å gå rundt å være redd for at friske barn skal bli alvorlig syke eller dø. Heller ikke barn som er litt overvektige. At det har skjedd en gang eller to, beviser ikke at det er noe man tenger å frykte. Bare at det er max uflaks. Barn kan dø av en forkjølelse om de er max uheldig og alt ligger til rette for det. Det er også MYE større sjanse for at barn skal bli påkjørt av en bil eller drukne (ironisk i disse tider når svømmehaller har redusert kapasitet landet over og de mange steder ikke har svømmetrening for de minste) . Større sjanse for at de skal dø av vannkopper enn corona-viruset. Om man nærmest skal isolere seg selv og barna sine fordi det er en mikroskopiske sjanse for å bli alvorlig syk av corona, kan man med andre ord heller ikke returnere til normalen etter pandemien. En gylden middel er det mest fornuftig. 7
Collan Skrevet 7. februar 2021 #64 Skrevet 7. februar 2021 1 hour ago, Little Diva said: Det er Norge det er snakk om. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/ekspertutvalg-skal-undersoke-om-norge-kan-tjene-pa-a-losne-koronagrepet-1.1829298 Ok, helsemyndighetene har bedt et utvalgt av økonomer lage et regnestykke på om det kan lønne seg med fri spredning så fort risikogruppene er vaksinert. Hittil har oppfatningen vært at det er mest lønnsomt å ha kontroll på smitten. I artikkelen du linker til står det: Quote – Erfaringer fra andre land og Norge viser at hvis smitten øker, så kan det bli kostbart å få den ned igjen, sier han. Selv om hele risikogruppen er vaksinert vil fri spredning føre til overbelastet helsevesen. Jeg tror ikke det er mange helsearbeidere som vil støtte det. Dessuten er det jo en gammel vits: En økonom er en som vet prisen på alt men ikke verdien av noe. Det kan være at det lønner seg med mer eller mindre frislipp på et punkt, men det vil gi litt flere dødsfall enn å ha et visst tiltaksnivå inntil 60-70% av befolkningen er vaksinert, og en del flere med senskader.
Example Skrevet 7. februar 2021 #65 Skrevet 7. februar 2021 Collan skrev (32 minutter siden): Ok, helsemyndighetene har bedt et utvalgt av økonomer lage et regnestykke på om det kan lønne seg med fri spredning så fort risikogruppene er vaksinert. Hittil har oppfatningen vært at det er mest lønnsomt å ha kontroll på smitten. I artikkelen du linker til står det: Selv om hele risikogruppen er vaksinert vil fri spredning føre til overbelastet helsevesen. Jeg tror ikke det er mange helsearbeidere som vil støtte det. Dessuten er det jo en gammel vits: En økonom er en som vet prisen på alt men ikke verdien av noe. Det kan være at det lønner seg med mer eller mindre frislipp på et punkt, men det vil gi litt flere dødsfall enn å ha et visst tiltaksnivå inntil 60-70% av befolkningen er vaksinert, og en del flere med senskader. Det vil innebære tiltak til langt utover høsten. Skal man ha det, må det kun gjelde store folkeansamlinger osv. Så inngripende tiltak som vi har nå vil det aldri være grunnlag for når man får så mange vaksiner, som kan brukes som våpen mot smitte også. Når sommeren kommer vil det nok presse seg frem lettelser. Først og fremst fordi folk ikke vil følge dem på samme måte lenger. Akkurat som i julen, og det skjønte regjeringen. Dette blir den siste nedstengingen, og derfor kommer den til å vare en stund. To-tre måneder til kanskje. Så får vi se vaksinene kanskje brukes mot smitte etter hvert. 5
Tiuren Skrevet 7. februar 2021 #66 Skrevet 7. februar 2021 8 hours ago, Vera said: Jeg ser at det fokuseres veldig på at ALLE barn som blir alvorlig syke av Covid 19 MÅ ha en underliggende sykdom. Det stemmer ikke. Ved feks følgesykdommen Mis-C har mange av barna ingen underliggende sykdom, og svært få symptomer av Covid-19. Er dette noe som mange får, og finnes det behandling? Er det mange som har dødd av dette i Norge? PS: Svar Nei-Ja-Nei 2
Gjest Margo Skrevet 7. februar 2021 #67 Skrevet 7. februar 2021 (endret) Tiuren skrev (3 minutter siden): Er dette noe som mange får, og finnes det behandling? Er det mange som har dødd av dette i Norge? PS: Svar Nei-Ja-Nei Hva har det med saken å gjøre..? Leste du innlegget mitt..? Forøvrig, finnes det behandling? Tja, kommer an på senvirkningene. Sykdommen kan bl.a angripe hjertet, og gi permanent skade. Man blir behandlet, men lever med permanente skader. Endret 7. februar 2021 av Vera
Tiuren Skrevet 7. februar 2021 #68 Skrevet 7. februar 2021 (endret) 12 minutter siden, Vera said: Hva har det med saken å gjøre..? Leste du innlegget mitt..? Forøvrig, finnes det behandling? Tja, kommer an på senvirkningene. Sykdommen kan bl.a angripe hjertet, og gi permanent skade. Man blir behandlet, men lever med permanente skader. Lese innlegget ditt, nei jeg bruker å svare helt uten å lese.... Det finnes behandling, og jeg klarte ikke å finne bekreftede funn på senskader eller alvorlighet av disse. Men der kan nok du hjelpe meg? Endret 7. februar 2021 av Tiuren 1
Lana01 Skrevet 7. februar 2021 #69 Skrevet 7. februar 2021 Tiuren skrev (55 minutter siden): Lese innlegget ditt, nei jeg bruker å svare helt uten å lese.... Det finnes behandling, og jeg klarte ikke å finne bekreftede funn på senskader eller alvorlighet av disse. Men der kan nok du hjelpe meg? Det finnes feler studier på senskader hos barn, men det er selvsagt for tidlig å vite, hvor alvorlig og omfattende det er eller vil bli. Jeg gjør meg tanker om hvordan fremtiden for mange av disse barna blir, når mange allerede har slitt i flere måneder med senskader. Barn sliter blant annet med hodepine konsentrasjonsproblemer, respirasjon, ekstrem fattigue. skader hjerte nyrer lever osv. Vil de få problemer med å fullføre en utdannelse. hva hvis de blir syke med andre ting, vil dette da forverres , eller komme tilbake. vil det føre til for tidlig død for noen? Det er ikke bare hvor mange som kommer til å dø som er spørsmålet her, men hva det vil koste på lang sikt, både for den enkelte og deres familie, og samfunnet forøvrig økonomisk.
Gjest Margo Skrevet 7. februar 2021 #70 Skrevet 7. februar 2021 Tiuren skrev (1 time siden): Lese innlegget ditt, nei jeg bruker å svare helt uten å lese.... Det finnes behandling, og jeg klarte ikke å finne bekreftede funn på senskader eller alvorlighet av disse. Men der kan nok du hjelpe meg? Virker ikke som du leste innlegget mitt. Jeg påpeker at flere hevder det kun er alvorlig syke barn som blir rammet av Covid 19, jeg påpeker at det ikke stemmer. Jeg trekker frem Mis-C som et eksempel. Du kommer dragende med spørsmål om hvor mange, om det finnes behandling, hvor mange som har dødd av det i Norge osv. Jeg fremlegger enkelt og greit et faktum, som du stiller spørsmål til..er man bittelitt opplyst vet man at også barn kan bli alvorlig syke av dette viruset. Og ja, multiorgansvikt er ikke en tur i parken. I VG var det en artikkel om en norsk 16-17 åring som ble alvorlig syk av MIS-C. Han får fortsatt oppfølgning på hjerteavdelingen. Vi er svært heldige i dette landet som ikke har hatt mange tilfeller av alvorlig syke barn - noe vi kan takke tiltakene for. Tallene ville vært anderledes uten tiltak. Sverige har et hundretalls barn som har fått følgesykdommen jeg beskriver. Det som er skummelt er at det rammer HELT friske barn, som har hatt få/ingen symptomer.
velociraptor Skrevet 8. februar 2021 #71 Skrevet 8. februar 2021 Collan skrev (12 timer siden): Nei, dødeligheten blant barn er lav, og er ikke hovedbegrunnelsen for smittevernstiltakene. Hovedgrunnen til at vi har kraftige smittevernstiltak er at vi skal unngå at helsevesenet blir overbelastet. Det har blitt overbelastet i nord-Italia, Spania, Belgia og Storbritannia samt deler av USA. I Sverige har de vært helt på grensen i vinter. Dessuten vil det, med høy grad av smitte i samfunnet, være sannsynlig at såpass mange i samfunnskritiske jobber som kollektivtransport, renovasjon, strømforsyning, mobilnett, internett etc. blir syke at det blir lokale problemer med en eller flere av disse tjenestene. Akkurat nå er 7 personer jeg kjenner smittet. Ingen av dem er på jobb, siden de er i isolat, men ingen av dem er så syke at de ikke fint kunne jobbet. Det er svært lite sannsynlig at så mange blir så syke samtidig, at de er ute av stand til å utføre samfunnskritiske oppgaver. Blir for lange satt i isolat må man jo heller bare velge frislipp så disse småsyke menneskene kan dra og fikse strømnettet eller whatever. Det kommer ikke til å skje at alle som jobber med movilnettet blir liggende på respirator samtidig. Little Diva skrev (10 timer siden): Javel, men hvorfor tror du myndighetene mener noe annet. De undersøker nå om de skal åpne for fri smitte i samfunnet, det ville de ikke gjort dersom det var så farlig, eller? Dette for å spare penger. Svogeren min er påvist smittet nå. Søsteren og niesene mine testet negativt. Kommunen var på ingen måte interessert i å skaffe ham et trygt sted å sitte i isolat, så da blir altså kone og barn stengt inne med smittebomben i minst 10 døgn. Det er for meg et bevis på at viruset ikke er så farlig, ellers hadde de vel ikke vært villige til å ofre partnere og barn...? 2
buksa di Skrevet 8. februar 2021 #72 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Example skrev (7 timer siden): Dette blir den siste nedstengingen, og derfor kommer den til å vare en stund. To-tre måneder til kanskje. Så får vi se vaksinene kanskje brukes mot smitte etter hvert. Jeg håper dette er den siste, men vil ikke ha forhåpninger, men ja, jeg også tror at denne nedstengningen varer til minst til etter på påske. Jeg håper de tar vett til å åpne opp treningsenter, kino-og fritidaktiviter for 20-50 stk. Endret 8. februar 2021 av buksa di 1
Little Diva Skrevet 8. februar 2021 #73 Skrevet 8. februar 2021 velociraptor skrev (1 minutt siden): Akkurat nå er 7 personer jeg kjenner smittet. Ingen av dem er på jobb, siden de er i isolat, men ingen av dem er så syke at de ikke fint kunne jobbet. Det er svært lite sannsynlig at så mange blir så syke samtidig, at de er ute av stand til å utføre samfunnskritiske oppgaver. Blir for lange satt i isolat må man jo heller bare velge frislipp så disse småsyke menneskene kan dra og fikse strømnettet eller whatever. Det kommer ikke til å skje at alle som jobber med movilnettet blir liggende på respirator samtidig. Svogeren min er påvist smittet nå. Søsteren og niesene mine testet negativt. Kommunen var på ingen måte interessert i å skaffe ham et trygt sted å sitte i isolat, så da blir altså kone og barn stengt inne med smittebomben i minst 10 døgn. Det er for meg et bevis på at viruset ikke er så farlig, ellers hadde de vel ikke vært villige til å ofre partnere og barn...? Det har jo etterhvert blitt endel ting man kan stille spørsmålstegn ved, så blir interessant å lese konklusjonene som kommer etterhvert. I dag landet flere fly fra Bergen på Værnes, uten at testkapasiteten økte, eller at folk ble testet. 3 av flyene landet etter at bergenserne hadde trykket på den røde knappen. 1
Fremhevede innlegg