Gå til innhold

9 åring døde ilpt av 2 dager

Tuttifrutti843950

Anbefalte innlegg

hellokitty skrev (8 timer siden):

Hadde du sagt det samme om det var ditt barn som hadde dødd? Et barn er et barn for mye

Prøv å se for deg at du mister barnet ditt til selvmord pga tiltakene. Det er det også noen som har gjort. Hva med at de milliardene vi nå kaster ut på tiltak, vil gjøre at barn i fremtiden ikke vil kunne få den aller beste kreftbehandlingen fordi den blir for dyr. 

Man kan ikke styre et land med en tanke om at absolutt ingen noen gang skal dø. Mennesker dør, så skjørt er faktisk livet. Men man kan gjøre de aller beste avveiningene som gjør at flest mulig får et best mulig liv. Men da kan man ikke se bare koronaen. Da må man se hele bildet. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LastSummer skrev (På 5.2.2021 den 14.20):

Da antar jeg du godtar å holde deg langt unna sykehuset om du blir skikkelig syk av Covid-19. At du ikke ringer 113 når du ikke får puste og har så vondt i hodet og kroppen at du tror du skal dø? OK? Og når dine foreldre får hjertestopp, så er det helt greit at det ikke er en ledig seng til dem på sykehuset. Da er det bare å bli hjemme. Sant?

At folk ikke kan forstå farene med overbelastede sykehus, både mtp Corona-pasienter og alle andre pasienter som trenger intensivbehandling f.eks...

Hvis du har BMI på over 25 eller røyker bør man etter din logikk ikke ha rett på helsehjelp om man får livsstilsykdommer. Man bør ikke få dra på sykehus med bruddskader om man har syklet, stått på ski, klatret eller ridd - det er tross alt en velkjent risiko. Man bør ikke få tilgang på sykehus om man har vært i en bilulykke, for alle vet at bilulykker skjer. 

hellokitty skrev (10 timer siden):

Hadde du sagt det samme om det var ditt barn som hadde dødd? Et barn er et barn for mye

Ja.

Hadde jeg syntes at alle skulle slutte å kjøre bil om barnet mitt døde i en bilulykke? Nei.

Hadde jeg ment at ridning burde bli ulovlig om barnet mitt falt av hesten og knakk nakken? Nei.

Hadde jeg ment at alle burde gå i isolasjon for alltid hvis barnet mitt døde av hjernehinnebetennelse, influensa eller RS-virus? Nei.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/5/2021 at 12:01 AM, Krantz95 said:

Bare ett barn som døde? Det døde 29 barn av vanlig influensa i Danmark for tre år siden.

https://www.bt.dk/samfund/i-2018-doede-29-boern-i-dansk-epidemi-intet-blev-lukket-ned

Konklusjon: Influensa er superfarlig for barn. Korona er ikke det.

Hvor mange ganger må det sies? Du kan ikke sammenligne smitte- og dødstall fra normale tider med nå, siden vi den gang ikke hadde ekstraordinære smittevernstiltak

Denne vinteren har det vel knapt vært registrert sesonginfluensa i Norge, langt mindre dødsfall. Dødsfall fra Covid19 har vi derimot hatt. Konklusjonen blir at Covid19 er langt mer smittsomt og dødelig enn sesonginflunensa.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (5 minutter siden):

Hvor mange ganger må det sies? Du kan ikke sammenligne smitte- og dødstall fra normale tider med nå, siden vi den gang ikke hadde ekstraordinære smittevernstiltak

Denne vinteren har det vel knapt vært registrert sesonginfluensa i Norge, langt mindre dødsfall. Dødsfall fra Covid19 har vi derimot hatt. Konklusjonen blir at Covid19 er langt mer smittsomt og dødelig enn sesonginflunensa.

Denne tråden handler vel om barn og korona? Korona er mye mindre farlig for barn enn det influensa er.

Korona er stort sett kun farlig for gamle og svært syke mennesker. Snittalder for døde er 82 år og dødeligheten for de smittede i Norge er på 0,12%. For influensa er den på 0,10%.

Korona er dermed knapt (0,02 prosentpoeng) mer dødelig enn influensa i Norge 🙂 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Krantz95 said:

Denne tråden handler vel om barn og korona? Korona er mye mindre farlig for barn enn det influensa er.

Korona er stort sett kun farlig for gamle og svært syke mennesker. Snittalder for døde er 82 år og dødeligheten for de smittede i Norge er på 0,12%. For influensa er den på 0,10%.

Ja, trådten handler om barn som dør av Covid19, og du gjør den ugyldige sammenligningen med dødelighet av sesonginfluensa i år uten ekstraordinære smittevernstiltak. 

Fra https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Åldersgrupp Totalt_antal_fall Totalt_antal_intensivvårdade Totalt_antal_avlidna
Ålder_0_9 8416 21 6
Ålder_10_19 59496 35 3
Ålder_20_29 104488 139 14
Ålder_30_39 103706 191 32
Ålder_40_49 106060 467 79
Ålder_50_59 98124 1064 253
Ålder_60_69 51883 1408 697
Ålder_70_79 25807 1224 2535
Ålder_80_89 20174 314 5118
Ålder_90_plus 9844 7 3378

Altså 6 barn i alderen 0 til 9 år, mot, så vidt jeg vet, ingen døde av vanlig sesonginfluensa.
EDIT: Siden Sverige har høyere smittetall og dødstall enn Norge ser vi et bedre bilde av dødeligheten i befolkningen ved å se på de svenske tallene.

Endret av Collan
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (7 minutter siden):

Hvor ble det av influensaen? 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/fortsatt-ingen-influensa-i-norge-1.1821846

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Collan skrev (2 minutter siden):

Ja, trådten handler om barn som dør av Covid19, og du gjør den ugyldige sammenligningen med dødelighet av sesonginfluensa i år uten ekstraordinære smittevernstiltak. 

Jeg sammenligner dødelighet for dem som er smittet av korona og dem som er smittet av influensa. Så sammenligningen er gyldig.

Tiltakene har ingen betydning for denne sammenligningen fordi man sammenligner andelen av døde opp mot andelen av smittede...

Kilden for at covid-19 har dødelighet på 0,12% og influensa 0,10% er FHI.

https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-dodeligheten-for-korona-i-norge-har-vart-0-12-prosent-siden-sommeren/s/12-95-3424055092

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krantz95 said:

Jeg sammenligner dødelighet for dem som er smittet av korona og dem som er smittet av influensa. Så sammenligningen er gyldig.

Tiltakene har ingen betydning for denne sammenligningen fordi man sammenligner andelen av døde opp mot andelen av smittede...

Kilden for at covid-19 har dødelighet på 0,12% og influensa 0,10% er FHI.

https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-dodeligheten-for-korona-i-norge-har-vart-0-12-prosent-siden-sommeren/s/12-95-3424055092

Du sammenligner antallet døde barn i Danmark av sesonginfluensa i Danmark i normalåret 2018 med antallet barn som er døde av Covid19. 

Du må sammenligne likt med likt. Du kan ikke sammenligne antallet døde av sesonginfluensa i år uten ekstraordinære smittevernstiltak med antallet som er døde av Covid19.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som f.eks. er 15 og dør på fotballbanen hvert år UTEN covid19, er ikke det like tragisk?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (1 minutt siden):

Du sammenligner antallet døde barn i Danmark av sesonginfluensa i Danmark i normalåret 2018 med antallet barn som er døde av Covid19. 

Du må sammenligne likt med likt. Du kan ikke sammenligne antallet døde av sesonginfluensa i år uten ekstraordinære smittevernstiltak med antallet som er døde av Covid19.

Skjønner at du tror at Covid-19 er superfarlig for barn, men det er faktisk ikke tilfelle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Hva med de som f.eks. er 15 og dør på fotballbanen hvert år UTEN covid19, er ikke det like tragisk?

Nei, du må være minst 80 med underliggende sykdommer og korona før det blir tragisk

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (Akkurat nå):

Nei, du må være minst 80 med underliggende sykdommer og korona før det blir tragisk

Nettopp og for det så skal hele verden kjøres i dass både psykisk og fysisk og ikke minst økonomisk. Tenker med gru på den dagen en ny "Spanskesyke" dukker opp. Der 30% døde og vi har brukt opp alle våre resursser på denne 1%. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (6 minutter siden):

Influensa har ikke kommet til Norden i år (antagelig pga nedsatt reiseaktivitet), korona har vært der hele tiden, og fortsetter dermed å spre seg. Så det riktige må jo være å sammenligne feks perioden februar- april 2020, da hadde vi både korona og influensa i landet. Da døde altså to ungdommer av influensa, men ingen av korona. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Krantz95 said:

Skjønner at du tror at Covid-19 er superfarlig for barn, men det er faktisk ikke tilfelle.

Når du (kanksje) innser at din sammenligning av antall døde av sesonginfluensa i normalår ikke kan sammenlignes med antall døde av Covid19 i et år med ekstraordinære smittevernstiltak tillegger du meg meninger jeg ikke har uttrykt. 

Jeg vet utmerket godt at dødeligheten og andelen med alvorlig forløp av Covid19 er lav blant barn, men den er ikke 0. Ei heller er den lavere enn for sesonginfluensa, slik du vil "bevise" med din ugyldige sammenligning. 

Du må sammenligne likt med likt. Meg bekjent har det ikke vært noen dødsfall av sesonginfluensa i Norden denne vinteren, og knapt noen smittetilfeller. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det fokuseres veldig på at ALLE barn som blir alvorlig syke av Covid 19 MÅ ha en underliggende sykdom. Det stemmer ikke. Ved feks følgesykdommen Mis-C har mange av barna ingen underliggende sykdom, og svært få symptomer av Covid-19. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Collan skrev (6 minutter siden):

Når du (kanksje) innser at din sammenligning av antall døde av sesonginfluensa i normalår ikke kan sammenlignes med antall døde av Covid19 i et år med ekstraordinære smittevernstiltak tillegger du meg meninger jeg ikke har uttrykt. 

Jeg vet utmerket godt at dødeligheten og andelen med alvorlig forløp av Covid19 er lav blant barn, men den er ikke 0. Ei heller er den lavere enn for sesonginfluensa, slik du vil "bevise" med din ugyldige sammenligning. 

Du må sammenligne likt med likt. Meg bekjent har det ikke vært noen dødsfall av sesonginfluensa i Norden denne vinteren, og knapt noen smittetilfeller. 

Det er greit nok. Men vil da si at i Danmark har det dødd 1 barn av/med korona. Dette barnet hadde alvorlige underliggende problemer/sykdommer.

"- Alle børn, der er døde med coronavirus i verden, var i forvejen alvorligt syge, siger han.

- Men selv blandt de alvorligt syge børn, er det meget, meget sjældent, at de dør."

Min påstand om at koronaviruset er mye mindre farlig for barn enn det influensa er holder seg dermed veldig godt.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-02-02-foerste-barn-registreret-doed-med-coronavirus-i-danmark

Endret av Krantz95
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krantz95 said:

Det er greit nok. Men vil da si at i Danmark har det dødd 1 barn av/med korona. Dette barnet hadde alvorlige underliggende problemer/sykdommer.

"- Alle børn, der er døde med coronavirus i verden, var i forvejen alvorligt syge, siger han.

- Men selv blandt de alvorligt syge børn, er det meget, meget sjældent, at de dør."

Min påstand om at koronaviruset er mye mindre farlig for barn enn det influensa er holder seg dermed veldig godt.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-02-02-foerste-barn-registreret-doed-med-coronavirus-i-danmark

Ja, de barna som dør av Covid19 er nok overveiende barn med underliggende sykdommer. Jeg ser ikke noe om det i artikkelen du linker til fra Berlingske tidene, men jeg vil tro at de barna som dør av sesonginfluensa også overveiende er barn med underliggende sykdommer. 

Med kraftige smittevernstiltak er det 6 barn fra 0-9 år døde av Covid19 så langt. Sverige har på ingen måte hatt fullt frislipp, selv om de har hatt mindre inngripende smittevernstiltak enn Norge. Dermed er det ikke mulig å si hva dødsraten av Covid19 blant barn ville ha vært om det ikke hadde vært noen tiltak, annet enn at det er svært sannsynlig at den ville vært høyere. 

Vi har altså 6 barn døde av Covid19 i Sverige, ingen av sesonginfluensa, da ser det jo ut som Covid19 er langt farligere enn sesonginfluensa. Særlig siden coronaviruset nå spres under samme betingelser som seonginfluensaen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (18 minutter siden):

Du glemmer også alle senvirkningene mange barn må leve med, på lik linje med voksne, barn sliter med hjerteproblemer, konsentrasjonsproblemer, langvarrig hodepine, magesmerter, testikkelsmerter, respirasjons problemer, feber , balanseproblemer, ekstrem fattique osv. Det er gjort og det gjøres studier på dette. da det er et omfattende problem

og å hevde at det er mindre farlig en influensa viser at du tar enkle konklusjoner ,og ikke ser den store sammenheng. Vi lever med masse tiltak verden over, dette skjer tiltross for dette. Uten tiltakene hadde vi også sett enda flere dødsfall blant barn, og langt flere med longcovid

Endret av Lana01
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (28 minutter siden):

Nei er ikke null men ikke langt unna;) Livet er livsfarlig og tipper alle skal dø av noe, så lenge det ikke er av kjedsomhet er jeg happy

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...