Gå til innhold

Gullbarbie


ziljemor

Anbefalte innlegg

Hvem som får tildelt årets Gullbarbie av Press RBU avgjøres om få dager, og ut fra enkelte tråder her inne har jeg inntrykk av at dette er et hett og viktig tema for mange. Prisen deles ut til den reklame/some-aktøren som er best på å få barn og unge til å føle seg verst, noe som kan gjelde mange bedrifter, some-kontoer/aktører og apper. Diskusjonene her på KG dreier seg ofte om tanker rundt hvordan vi skal håndtere dette forholdsvis nye fenomenet, der meningene på den ene ytterkanten går ut på at foreldre og omsorgspersoner har ansvaret for barnas selvfølelse mens andre går hardt ut mot mangelen på kontrollorgan som faktisk håndhever lovverket og legger ansvaret på myndighetene. Jeg synes dette er et interessant fenomen, og tar gjerne imot deres refleksjoner og meninger om tema.

Har utdelingen av en Gullbarbie noe for seg? Det skaper jo debatt og bevissthet, ihvertfall på sosiale medier. Det burde kanskje vært viet mer plass i mediabildet generelt? Og kanskje gjennom mer dekning legge mer press på Forbrukertilsynet og deres ansvar for å håndheve loven?

Burde det vært tatt opp i andre forum? Jeg leste en kommentar på Press RBU sin Instagramside der en lærer fortalte at han brukte eksempler fra nominerte til denne prisen når han underviste i kildekritikk og villedende reklame. Burde dette bli et større tema i skolen/utdanningsinstitusjonene? Jeg ser f eks selv at i min voksne omgangskrets så er det ikke alle som forstår at en del some-profiler tjener penger på å påvirke til salg, mens andre er svært skeptisk fordi de selv - som voksne - blir negativt påvirket i form av kroppspress, utseendefiksering, og unaturlige forventninger til skjønnhet. Sosiale medier er fortsatt nytt i vårt samfunn, og en salig blanding av offentlig åpne profiler som viser privatliv, offentlig åpne profiler for bedrifter som bruker seg selv i salg, bedriftsprofiler man forstår tilhører bedrifter, og mindreårige... Hvordan kan vi sørge for at flest mulig av oss får kunnskap om kildekritikk for å ta gode valg på vegne av oss selv på nett?  
 

Jeg ønsker at vi forholder oss til en generell debatt om tema, og unngår å diskutere individuelle profiler/bedrifter. Jeg er genuint interessert i dette, da det etter mitt syn favner både individuell påvirkning, økonomi og mekanismer i samfunnet som påvirker oss alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...