Gå til innhold

Amerikanere og hundehold

Fremhevede innlegg

Gjest Linny111
Skrevet

Jeg husker jeg så en tråd om dette, men jeg finner den ikke igjen.

Altså, jeg fikk hun for ikke så lenge siden og sluker alt av informasjon. Vi har våre valpeproblemer, men det gå generelt ganske greit. Jeg bor i Storbritannia og har meldt meg inn i noen britiske rasespesifikke grupper som har utrolig hyggelige og hjelpsomme. Jeg greide også å havne i en gruppe med hovedsakelig amerikanere uten å tenke meg om. Og herregud, for en verden. Jeg har slange, så jeg husker jo at jeg forlot alt av amerikanske slangegrupper ganske fort pga deres syn på ting (spesielt levende fôr), og jeg burde ha visst bedre.

Jeg har blitt fortalt at valper ALDRI skal være nær menneskehud med tennene sine, da må man umiddelbart utvise dominans overfor valpen slik at den forstår at jeg er alfa og at den er omega.

Jeg fikk kjeft fordi jeg kalte hunnhunden min for "bitch" fordi det er et banneord?

Valpen skal helst nektes vann fra klokka 7-8 på kvelden til neste morgen for å lære seg å ikke tisse inne.

Sterilisering av åtte uker gamle tisper.

Hunden låst inne i bur hele arbeidsdagen og hele natta.

Også selvsagt forsvar av sjokkhalsbånd og "prong collar" som beste treningsmåte. Man må vekke frykt i hunden for at den skal bli lydig.

Jeg har jo ikke hatt denne valpen lenge, så jeg føler ikke at jeg vet så mye, men alt dette virker ganske hinsides? Også er de så utrolig påståelige også. Jeg føler at dette er den totale motsetningen av norsk hundehold og egentlig også britisk (jeg føler bur om natta er litt mer vanlig her, men ellers veldig likt norsk).

Jeg måtte bare få ut litt frustrasjon, for jeg fikk nettopp masse kjeft av dem igjen, og det tærer litt på psyken. Har fått kommet meg ut av gruppa nå 😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg ut av alle slike grupper. Mange amerikanere tror fortsatt på alpha teorien, selv om den er for lengst død når det kommer til forskning. Belønningsbasert trening er definitivt det beste. Mennesker er lederen av hunden by default (siden vi er i kontroll av alle ressursene som mat, leker, kos, tur etc). Man trenger ikke å bølle, tvinge, straffe og skremme hunden for at den skal vite hvem som er sjefen. Alt man trenger å gjøre er å lære hunden hvilken oppførsel fører til belønning, og avlede oppførsel man ikke vil de skal gjøre til en vane.

Anonymkode: 893a9...144

• Liker 3
Gjest Linny111
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Kom deg ut av alle slike grupper. Mange amerikanere tror fortsatt på alpha teorien, selv om den er for lengst død når det kommer til forskning. Belønningsbasert trening er definitivt det beste. Mennesker er lederen av hunden by default (siden vi er i kontroll av alle ressursene som mat, leker, kos, tur etc). Man trenger ikke å bølle, tvinge, straffe og skremme hunden for at den skal vite hvem som er sjefen. Alt man trenger å gjøre er å lære hunden hvilken oppførsel fører til belønning, og avlede oppførsel man ikke vil de skal gjøre til en vane.

Anonymkode: 893a9...144

Ja, har forlatt den gruppa og skjønner at jeg skal holde meg unna. Vi er selvsagt ikke dominante mot valpen :P

Skrevet

Det blir jo litt som med amerikanere som mener ris på rumpa og pepper/tabasco/såpe o.l. i munnen må til, samtidig som barnevaksinasjonene er så skumle og i det hele tatt. 😅 Godt du ikke faller for det og at du tilegner deg oppdatert og god kunnskap!

Anonymkode: ad4de...669

• Liker 1
Skrevet

Hunden bjeffer jo oftest for at den er redd eller at den skal si fra om noe, så strømhalsbånd for å utføre naturlig oppførsel er jo mishandling.

Her i huset har hunden «fanget hånden» min og lekebitt meg siden den var valp. Det er jo naturlig oppførsel og sånt de ellers gjør med andre hunder på lek. Ser ikke at det skal være noe problem. Aldri blitt aggressiv, tvert imot - og han er til og med forsiktig så han ikke biter meg hardt.

Kaller hunden ofte for bitch, lille fitte eller jævel - av mangel på dekkende ord for å beskrive min kjærlighet for han 😂 Ingen har så langt lidd noen nød av det. Følger ofte opp med noe klisj som «mammas gullklump» eller lignende.

Nektes vann? Wow. Bare wow. Hunden min har tilgang til vann og mat hele døgnet og har aldri uhell. Ikke er han i bur heller. Om noen har en hund som gnager på møbler eller noe burde heller sette opp en lekegrind eller gjerde. Bur er bare trist.

Kom deg ut av sånne grupper. Amerikanere er jo syke på alle måter ! Levende mat til slanger.. huff. Så en bruker på tiktok med en som matet slangen med levende kaniner. Det er unødvendig og trist.

Anonymkode: bdca4...128

• Liker 2
Skrevet

Det går ikke an å diskutere med idioter, det er det som er så vrient...

Gjest Linny111
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det går ikke an å diskutere med idioter, det er det som er så vrient...

Ja, jeg avsluttet diskusjoner ganske fort da jeg så hvilken vei de tok. Jeg blir bare så frustrert og måtte få det ut et sted der folk skjønner hva jeg mener 😍

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Hunden bjeffer jo oftest for at den er redd eller at den skal si fra om noe, så strømhalsbånd for å utføre naturlig oppførsel er jo mishandling.

Her i huset har hunden «fanget hånden» min og lekebitt meg siden den var valp. Det er jo naturlig oppførsel og sånt de ellers gjør med andre hunder på lek. Ser ikke at det skal være noe problem. Aldri blitt aggressiv, tvert imot - og han er til og med forsiktig så han ikke biter meg hardt.

Kaller hunden ofte for bitch, lille fitte eller jævel - av mangel på dekkende ord for å beskrive min kjærlighet for han 😂 Ingen har så langt lidd noen nød av det. Følger ofte opp med noe klisj som «mammas gullklump» eller lignende.

Nektes vann? Wow. Bare wow. Hunden min har tilgang til vann og mat hele døgnet og har aldri uhell. Ikke er han i bur heller. Om noen har en hund som gnager på møbler eller noe burde heller sette opp en lekegrind eller gjerde. Bur er bare trist.

Kom deg ut av sånne grupper. Amerikanere er jo syke på alle måter ! Levende mat til slanger.. huff. Så en bruker på tiktok med en som matet slangen med levende kaniner. Det er unødvendig og trist.

Ja, hunden vår valpebiter fortsatt (14 uker), men det er helt vanlig for valper på hennes alder og aldri aggressivt. Det skjer når hun er ekstremt glad for å se oss eller overtrøtt. Passer på å distrahere med en tyggeleke og fjerne meg fra situasjonen, og det har begynt å bli bedre. Jeg regner med at det forsvinner om et par måneder så lenge vi ikke oppfordrer til det.

Helt i begynnelsen prøvde vi å gi henne litt mindre vann på kvelden fordi jeg leste det på så mange hundesider (som viste seg å være amerikanske). Det tok ikke lang tid før jeg skjønte hvor galskap det var. Herregud, selvsagt skal hunden ha vann! Fikk så dårlig samvittighet. Nå har hun konstant tilgang på rent vann, og dotreningen går over all forventning. Hun kan dessverre ikke ha konstant tilgang på mat, da hun er labrador, og de spiser til de stuper, men hun får nok av mat av god kvalitet.

Bitch er jo det engelske ordet for tispe, så det er ikke et banneord, bare definisjonen på hunnhund, men jeg skal innrømme at jeg ofte kaller henne det på den negative måten også 😂

Ja, slike grupper får alt av dyreeiere til å virke ekstreme. Det er bare utrolig at det er HELT motsatt av her. Jeg har innsett hvor ekstremt kulturelle forskjeller det er med hund i ulike land. Typen min er irsk. Der er det mange som har hund, men det er utehunder som bor i hagen og generelt ikke har så mye med familien å gjøre. Det var rart for ham å skulle ha innehund, men den var jeg ganske bestemt på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...