Gå til innhold

Hvilken dagligvarekjede handler du mest?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sikkert alle har som mål å spare mest mulig penger på mat.

Anonymkode: 20283...514

Det dreier seg ikke om å spare penger på mat generelt. Men de fleste har mål om å betale minst mulig for identisk vare. Den eneste grunnen til at Meny selger Tine Melk og andre produkter billigkjedene selger identiske varer av, er at folk ikke gidder å handle to steder samme dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Det dreier seg ikke om å spare penger på mat generelt. Men de fleste har mål om å betale minst mulig for identisk vare. Den eneste grunnen til at Meny selger Tine Melk og andre produkter billigkjedene selger identiske varer av, er at folk ikke gidder å handle to steder samme dag.

Jeg og de fleste jeg omgås er ikke opptatt av prisen på mat i det hele tatt. Jeg har ikke peiling på hva melk (eller andre varer) koster hverken på Rema eller Meny. 

Jeg bruker under 10 % av lønnen min på mat selv jeg gir fullstendig blaffen i priser. Jeg ønsker å ha en butikk i nærheten som har et bedre utvalg av oster, bakervarer og ferskvarer enn billigbutikkene, derfor handler jeg melk på Meny.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg og de fleste jeg omgås er ikke opptatt av prisen på mat i det hele tatt. Jeg har ikke peiling på hva melk (eller andre varer) koster hverken på Rema eller Meny. 

Jeg bruker under 10 % av lønnen min på mat selv jeg gir fullstendig blaffen i priser. Jeg ønsker å ha en butikk i nærheten som har et bedre utvalg av oster, bakervarer og ferskvarer enn billigbutikkene, derfor handler jeg melk på Meny.

De aller fleste, også de du kjenner, bryr seg om pris. Om ikke, hadde det vær mange flere Meny og Mega butikker.

• Liker 2
Skrevet

Jeg handler aller mest på Holdbart. Utover det har jeg ingen fast eller foretrukket butikk, men handler nok mest på Kiwi og Rema. Handler også en del på Meny, men da er det enten fordi de har gode tilbud eller varer som ikke finnes andre steder. 

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

De aller fleste, også de du kjenner, bryr seg om pris. Om ikke, hadde det vær mange flere Meny og Mega butikker.

Hvorfor handler de fleste jeg kjenner på Meny da hvis de bryr seg om pris?

• Liker 2
Skrevet

Kiwi :) Nærmest meg, og har godt utvalg av det jeg vil ha. Spiser ikke mye kjøtt så trenger ikke en disk for det, og jeg liker utvalget av grønt. Det er også en god halv pris hylle i min Kiwi som er fin å benytte seg av. 

Deretter er det Rema 1000 og Coop Extra som blir brukt, men det er kanskje en gang i mnd.

Anonymkode: b8999...6a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor handler de fleste jeg kjenner på Meny da hvis de bryr seg om pris?

Hvordan har du fått detaljkunnskap over hvor de fleste du kjenner handler? De fleste i Norge handler i flere butikker. Det gjelder spesielt de som handler på Meny og Mega.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (6 minutter siden):

Hvordan har du fått detaljkunnskap over hvor de fleste du kjenner handler? De fleste i Norge handler i flere butikker. Det gjelder spesielt de som handler på Meny og Mega.

Hvorfor er det vanskelig for folk å akseptere at ikke alle er så veldig opptatt av matpriser?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Meny.

Jeg handler der fordi jeg ønsker et stort utvalg og pris ikke er viktigst. Når det er sagt; Meny er ikke nødvendigvis så dyrt. Man må bare vite hva man ser etter og hva som skal kjøpes. Jeg sørger for å kjøpe inn i større kvanta når de har tilbud og Trippel-Trumf.

Handler i tillegg på Meny.no, og de er ofte billigere enn Kolonial på en del varer. Men uansett; det viktigere for meg å ha bra utvalg framfor "billige" varer og ræva utvalg. Rema er en elendig butikk i så måte.

Og nei, matbudsjettet mitt har ikke gått veldig mye opp etter at vi mer bevisst gikk over til Meny.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er det vanskelig for folk å akseptere at ikke alle er så veldig opptatt av matpriser?

Fordi de fleste er det. Jeg er ikke spesielt opptatt av hva jeg bruker på mat selv, men som de fleste andre liker jeg ikke å betale mer enn nødvendig. Jeg vet at det finnes  mennesker helt uten økonomisk forståelse som handler matvarer på bensinstasjonen, men dette er en liten del av befolkningen. det er også en del mennesker som utelukkende handler på stedets eneste butikk selv om den er dyr. Det er da for å beholde stedets butikk. Der det er flere butikker å velge mellom, vil nesten alle handle basisvarer der det er billigst og spesielle varer der de får tak i det.

Her jeg bor, har vi rikelig utvalg av matvareforretninger. De jeg møter på Meny og Mega, møter jeg også på Rema og Kiwi. Også de jeg vet har god inntekt og store formuer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sjekket hele 2020 i nettbanken nå, og jeg ser at min antakelse om at jeg legger igjen mest matpenger hos Kiwi, stemte. 

Men jeg har brukt nesten like mye i en av de lokale "innvandrerbutikkene". 

Plass 3 til 10 er, i rekkefølge: Extra, Spar, Joker, Rema, Meny, Bunnpris, Prix, Mega. 

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Fordi de fleste er det. Jeg er ikke spesielt opptatt av hva jeg bruker på mat selv, men som de fleste andre liker jeg ikke å betale mer enn nødvendig. Jeg vet at det finnes  mennesker helt uten økonomisk forståelse som handler matvarer på bensinstasjonen, men dette er en liten del av befolkningen. det er også en del mennesker som utelukkende handler på stedets eneste butikk selv om den er dyr. Det er da for å beholde stedets butikk. Der det er flere butikker å velge mellom, vil nesten alle handle basisvarer der det er billigst og spesielle varer der de får tak i det.

Her jeg bor, har vi rikelig utvalg av matvareforretninger. De jeg møter på Meny og Mega, møter jeg også på Rema og Kiwi. Også de jeg vet har god inntekt og store formuer.

Det er mulig de er det i din omgangskrets, men de er ikke det i min omgangskrets. I min omgangskrets er de opptatt av godt utvalg av bakervarer, ferskvarer, grønnsaker og frukt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er mulig de er det i din omgangskrets, men de er ikke det i min omgangskrets. I min omgangskrets er de opptatt av godt utvalg av bakervarer, ferskvarer, grønnsaker og frukt.

Men dere velger å handle på dagligvarebutikk i stedet for å støtte lokal baker, slakter og fiskebutikk? Hva med å støtte rekoring etc. 

Synes det er så falsk med de som "bryr seg om kvalitet og utvalg" men handler på kjedebutikker. 

Anonymkode: dee22...c0c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men dere velger å handle på dagligvarebutikk i stedet for å støtte lokal baker, slakter og fiskebutikk? Hva med å støtte rekoring etc. 

Synes det er så falsk med de som "bryr seg om kvalitet og utvalg" men handler på kjedebutikker. 

Jeg handler på delikatessebutikken, bakeriet og Reko-ringen. Fiskebutikk finnes ikke her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen misforhold mellom dette og handle basisvarer på Rema eller Kiwi.

Skrevet

Jeg foretrekker Kiwi og Meny, men er ofte innom Coop prix om jeg trenger basale ting siden det ligger i bygningen rett ved siden av der jeg bor. 

Anonymkode: a5eb9...7cc

• Liker 1
Skrevet

Kiwi. I helgene hender det det blir Meny

Anonymkode: 090f2...62a

Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Det er ingen misforhold mellom dette og handle basisvarer på Rema eller Kiwi.

Og noen må handle på butikkene med stort utvalg for at de skal bestå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og noen må handle på butikkene med stort utvalg for at de skal bestå.

Det er langt viktigere at mathåndtverk blir beholdt ved å faktisk støtte de små spesialist butikkene, lokale produsenter etc. De store butikkene har retningslinjer for hvor mye lokale produkter de kan ta inn. De ødelegger markedet og ødelegger lokalt næringsliv. 

Pengene du bruker går til rike kaldere i stedet for de med lidenskap for faget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er langt viktigere at mathåndtverk blir beholdt ved å faktisk støtte de små spesialist butikkene, lokale produsenter etc. De store butikkene har retningslinjer for hvor mye lokale produkter de kan ta inn. De ødelegger markedet og ødelegger lokalt næringsliv. 

Pengene du bruker går til rike kaldere i stedet for de med lidenskap for faget.

Så du tror at det er spesialist-butikker på hvert nes og holme?

Både Meny og Coop Extra har mye lokalmat her. Før de begynte med det var det nesten umulig å få tak i lokalmat. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...