Iskvinnen Skrevet 17. august 2005 #1 Skrevet 17. august 2005 Vi kjøpte et lite akvarium for et års tid siden. Tropisk ferskvann. Vi har hatt flere typer fisk, men mange har dødd. Er dette vanlig?? Hvorfor dør fiskene våre. De eneste som ser ut til å overleve er neon tetra og en stor malle.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #2 Skrevet 17. august 2005 Hvis akvariet er lite (i praksis mindre enn 60-70 l) kan vannforholdene (pH, hardhet, saltbalanse, bakterieflra osv) bli ustabile. Ulike vannverdier bør testes innimellom uansett hvor stort akvarium du har, for å sjekke at vannet passer til de fiskene dere har valgt å ha. Noen fisker mer mer hardføre enn andre, og klarer seg selv om forholdene ikke er optimale, andre dør for et godt ord. Min erfaring med akvariefisk er at mange av de vanlige artene (platy, perlegurami, gullfisk o.l) kan leve i flere år. Noen kan faktisk bli MANGE år (ikke mine...). Men de er også utsatt for ulike sykdommmer som kan være vanskelige å behandle om man oppdager det for seint.
Lina Skrevet 17. august 2005 #3 Skrevet 17. august 2005 mine akvariefisker har tendensene til å ikke bli så veldig gamle ihvertfall.. gullfisker er ganske umulige, får så lett sykdommer...men noen fisker er heldigvis mer harbarkede enn andre..
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #4 Skrevet 17. august 2005 Det kommer HELT an på hvilke fiskearter du har. Guppyer er kjent for å være skjøre, og dør veldig lett. Mange alge-etere lever derimot i mange, mange år. Selv har jeg både guppyer, som fødes og dør stadig vekk, og algeetere som er ca 7 år gamle og kan bli ca 15 år gamle. Den naturlige alderen ved død for fisk varierer altså veldig, i tillegg til at noen fisker er skjøre og andre er hardføre. Prøv deg på seilfinne mollyer eller sverddragere, de er enkle å holde, lever i ca 1-2 år og reformerer seg med tempo som sørger for at populasjonen overlever, uten å vokse så fort. Det viktigste for at fiskene skal overleve, er å sørge for at pumpa\pumpene filtrerer vannet godt, og at fiskene for oksygen enten fra pumpa eller egen oksygentilsetter.
Iskvinnen Skrevet 17. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2005 Vi har hatt flere forskjellige typer fisk. Guppyene holdt ut et par måneder, platyene formerte seg bra en stund, men nå er det bare en igjen. Mollyerne våre har holdt ut bare noen uker. Vi har også hatt noen ål lignende greier som bare forsvant. Ganske kjedelig i grunn, men er dette helt normalt? Jeg skal ta med vannprøve til dyrebutikken i morra, så får vi se.
Trampe Skrevet 17. august 2005 #6 Skrevet 17. august 2005 Kjøp deg heller testsett som du kan bruke hjemme, det er mye enklere enn å dra til dyrebutikken med vannprøven. Du må huske at prøven må tas i et lite glass med lokk på, ikke i en pose eller noe, og at verdiene i den kan forandres på vei til butikken. Tetra-testene er ikke så dyre, og lette å bruke. Du bør ihvertfall ha nitritt og pH-tester hjemme. Spør på dyrebutikken!
Englepus Skrevet 18. august 2005 #8 Skrevet 18. august 2005 Det er også lurt å sjekke hvilke vannforhold de forskjellige artene skal ha. Det er ikke alle som passer sammen, og da blir det fort til at de blir syke og dør hvis du bare plukker ut de fiskene du liker. Akvarieforum har en fiskebase der du finner sånne opplysninger.
Lille Ballerina Skrevet 19. august 2005 #9 Skrevet 19. august 2005 De tre eldste scalarene mine er over fem år + at de har overlevd utrolig mye rart, sykdommer, forferdelige vannverdier etc
Gjest Gitte Skrevet 19. august 2005 #10 Skrevet 19. august 2005 Akvariefisk kan bli gamle ja.. den ene kulefisken min (colomesus asellus) har blitt 5 år nå, til tross for at dette er utrolig skjøre fisker. litt stolt nå det viktigste du kjøper er en nitrit-test som foreslått over her. de er enkle i bruk, og du slipper å reise til dyrebutikken hver uke. Ukentlige vannbytter er alfa omega for et akvarium. Selv bytter jeg 50% hver uke fordi kula mi er veeldig sensitiv for nitrit og ammoniak. Pass på å ikke overfôre, overflødig mat blir liggende i grusen og kan gi store nitritproblemer. ikke overbefolk akvariet ditt, jo flere innbyggere, jo mere rot og søl, desto mer nitrit. For de artene du nevner skal det ikke finnes salt i vannet, bare så det er sagt. sjekk ut ph-graden i springvannet ditt, er denne veldig lav eller veldig høy må dette motvirkes. Kalkstein er som regel greit å ha liggende under ei rot eller bak en plante. Kjøp eplesnegler, de renser bunnen veldig godt..
Iskvinnen Skrevet 19. august 2005 Forfatter #11 Skrevet 19. august 2005 Jeg synes det er merkelig hvor lite de veit i dyrebutikkene jeg. Jeg har forsøkt å høre på forskjellige steder for å være sikker på at jeg gjær riktig. Når det gjelder vannskifting har jeg fått høre alt fra en gang i uka til en gang i måneden. Jeg har også fått høre at man ikke skal skifte mer en en tredje del av vannet fordi miljøforandringene da blir for store for fiskene. Hvor får jeg riktig informasjon??? Finnes det bøker eller eventuelt nettsider noen kan anbefale. Jeg blir så frustrert når jeg ikke får det til...
Lille Ballerina Skrevet 20. august 2005 #12 Skrevet 20. august 2005 Iskvinnen: Hei! Skjønner at du er forvirret av forskjellige beskjeder. Det var jeg også i begynnelsen, og følte at jeg gjorde alt feil. Når det gjelder skifting av vann, så er det veldig individuelt, da det blir mer skittent i et lite akvarie enn et stort. En av mine akvarier er på 180 liter, skifter ca halvparten +/- ca hver 4/6 uke alt ettersom. Kommer også ann på hvilke fisk en har, om man steller plantene riktig, vannkvalitet (men alt dette har du sikkert hørt før) Som nevnt før er det kjempe lurt å kjøpe slike hjemmetestere, slik at man kan passe på vannkvaliteten hjemme. På dyrebutikkene eller på bibliotek har de mange fine bøker, men hvis man skal kjøpe er de ofte ganske stive i prisene. Jeg personlig bruker nettakvariet.no, og synes jeg finner mye hjelp der. De gangene jeg virkelig har lurt på noe (angående sykdommer etc), har det hendt at jeg har funnet hjemmesider til noen som driver aktivt med akvarie, og ringer dem opp personlig og spør om råd. Dette vet jeg fler som gjør Mange blir kjempeglad for å kunne hjelpe til. Håper du blir litt mindre frustrert etter hvert
Gjest Gitte Skrevet 20. august 2005 #13 Skrevet 20. august 2005 bytter du vann hver 4. til 6. uke? Og fiskene dine lever? utrolig.. Bytter vann i akvariene mine én gang i uka, har aldri hatt sykdom eller nitritproblemer. Jeg bytter 50% vann i det ene karet mitt kun fordi jeg har tre colomesus asellus (sør-amerikansk kulefisk) i det, som er utrolig følsomme. de overlever ganske enkelt ikke uten ukentlige vannbytter. Normalt bytter man gjerne 20% hver uke.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2005 #14 Skrevet 20. august 2005 Jeg bytter bare vann hvis det skulle bli et nitrit problem. Ellers fyller jeg på vann når det har fordampet mye, dvs omtrent 5% i uka. Nitritnivået er så lavt som det kan bli, og fiskene reproduserer og koser seg. Derfor er det viktigste at du passer på at pumpa\pumpene fungerer skikkelig. Gjør de det, så vil de fikse både nitritnivået og oksygennivået, som er det viktigste for at fiskene skal overleve. Når det gjelder mat er det bedre å fôre "for lite" enn for mye. Hvis fiskene vender seg til å få lite mat, vil de finne mat på egenhånd fra planter, matrester og ting i bunnlaget.
Lille Ballerina Skrevet 21. august 2005 #15 Skrevet 21. august 2005 Gitte: Skiftet mye oftere før, men fant ut etterhvert at det er nok for mitt 180 liters akvarium å skiftes på hver 4/6 uke Har ikke hatt noe problem med fiskedød (utenom de første ukene) og vannverdiene er helt fine. :klø: I tillegg fyller jeg på vann ettersom akvarievannet fordamper. Så heldig du er som har kulefisk, de er så utrolig fine. Har hørt et sted at de skal være ganske inteligente. Er det sant?
Gjest Gitte Skrevet 21. august 2005 #16 Skrevet 21. august 2005 intelligente.. hmm.. vet ikke. men utrolig morsomme fisker =) føler at de har litt mer personlighet enn mange andre "vanlige" akvariefisk.. er moro å gi de mygglarver, de skal liksom dele broderlig, men han største kommer til overflata å henter med mygglarvene ned, og stapper hele i kjeften på en gang.. og utrolig moro å se på når de spiser snegler, det knaser i hele karet :D elsker kulefisk..
Lille Ballerina Skrevet 21. august 2005 #17 Skrevet 21. august 2005 Har bare sett dem på bilder, og de ser utrolig søte ut Kanskje jeg skal prøve meg på slike fisker når jeg finner på å kjøpe meg et til akvarium Mange tror at man ikke får noe spesielt forhold til akvariefisker, men jeg skjønner ikke dem som greier å gi bort akvariet sitt.. Har navn på nesten alle jeg :grine2: (utenom alle stimfiskene..)
Gjest Gitte Skrevet 22. august 2005 #18 Skrevet 22. august 2005 hehe nei jeg har ikke navn på noen av de jeg.. og hvis du skal ha kulefisk kan du bare drømme om å bytte vann hver 4. til 6. uke... da har du ikke mye kulefisk ihvertfall Jeg desper nesten når jeg ser at det er én uke siden jeg skifta vann, og ikke har tid.. krise krise hmms... må bytte i dag... ja..
Lille Ballerina Skrevet 22. august 2005 #19 Skrevet 22. august 2005 Vel, jeg skjønner jo at det kommer ann på fiskene da Til tider er jeg så sjeldent hjemme, så det er greit å slippe å bytte hver uke
Gjest Gitte Skrevet 22. august 2005 #20 Skrevet 22. august 2005 da kan du vel egentlig bare glemme å skaffe deg kulefisk kravstore fisker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå