Gå til innhold

Utsettelse av operasjon - covid19

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

For et par uker siden så jublet jeg ettersom jeg endelig ble kalt inn til operasjon (dagkirurgi) med narkose. Har ventet en god stund på denne operasjonen. Ikke noe livsviktig men vil forbedre livskvalitet en del. Så spoler vi frem til i går. Jeg våknet opp med sår hals/forkjølese og ringte sykehuset som det står i brevet. Ble anbefalt å ikke møte opp og heller utsette denne, samt ta en covidtest. Testen var negativ.  Når jeg så spurte sykehuset om hvordan det blir med venteliste på nytt tidspunkt så ble jeg forklart at siden jeg avbestilte timen så rykker jeg en del plasser ned på ventelisten og vil ikke bli prioritert. Føles litt som å bli straffet for å være et voksent menneske. Jeg kan vente jeg men om jeg må vente 6 nye måneder så skulle jeg vel med viten i dag om negativ test bare dratt dit. 

Er det noen som vet noe om hvordan slike ventelister fungerer? Er det en faktisk liste og er det noe jeg kan gjøre? Jeg har allerede sagt at jeg er åpen for å komme inn på svært kort varsel etc. 

Anonymkode: 6e269...4b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en liste, min søster ble innkalt på kort varsel til operasjon. Det kommer an på hvor mye det er å gjøre. Vet om en som fortsatt venter, men også står på sånn liste. Litt mer komplisert operasjon på den siste, men har ventet i flere måneder. 

Anonymkode: 7b2b4...a4b

Skrevet

Som regel prioriteres pasienter som må avbestille grunnet sykdom, evt kan du ringe opp igjen til sykehuset og gi beskjed om at du kan kommer på kort varsel. De hadde uansett ikke lagt deg i narkose for en planlagt operasjon når du er forkjølet (covid eller ei), så operasjonen hadde nok blitt utsatt uansett. 

Anonymkode: efdb5...950

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som regel prioriteres pasienter som må avbestille grunnet sykdom, evt kan du ringe opp igjen til sykehuset og gi beskjed om at du kan kommer på kort varsel. De hadde uansett ikke lagt deg i narkose for en planlagt operasjon når du er forkjølet (covid eller ei), så operasjonen hadde nok blitt utsatt uansett. 

Anonymkode: efdb5...950

Ja, jeg får vel kanskje plage de litt mer på telefon da. Det er jo godt å vite at det ikke hadde betydd noe som helst da i det minste. Jeg ringte med en gang så de skulle få muligheten til å gi min spot til noen andre. Takk for svar!

Skrevet

Støtter meg på hun over. Ingen ville lagt deg i narkose uansett ( hvis ikke det hadde hastet) med forkjølelse. Der jeg jobber, ville du fått raskere operasjon. Du ville ikke havnet bakerst i kølen. Bare ring og mas 🤗

Anonymkode: 11769...d37

Skrevet

Det er noe som heter frist til helsehjelp. Det er en vurdering som gjøres når du blir henvist og du skal da ha rett på helsehjelp innen x-antall uker. 
Når du har nådd den fristen så må du ikke stå i ny helsekø fordi du måtte avbestille. Ja du må nok vente litt, men tvilsomt at du må vente nye 6mnd. 

Si gjerne at du kan komme på kort varsel (nå er det jo narkose så du må jo ha beskjed senest dagen før, men det kan hende det er mulig å komme tidligere inn om du sier du kan komme på kort varsel) 

Anonymkode: 9ba10...c12

Skrevet

Samme skjedde meg. Jeg ble forkjølet og måtte avlyse operasjonen. Men etter 4 uker så ble jeg oppringt. De hadde fått en liten luke. Og jeg fikk tilbud om operasjon på to dagers varsel. Sa ja:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Da hadde dere rett, ble operert i går. Vi skal være takknemlig for norsk helsevesen :)

Hilse ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da hadde dere rett, ble operert i går. Vi skal være takknemlig for norsk helsevesen :)

Hilse ts

Så bra. Jeg hadde aldri ringt 😅 Har vært 3 ganger på sykehuset denne uken, med ordentlig forkjølelse. Undersøkelsene var for meg så viktig, at å utsette var uaktuelt. 

Anonymkode: f8156...179

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så bra. Jeg hadde aldri ringt 😅 Har vært 3 ganger på sykehuset denne uken, med ordentlig forkjølelse. Undersøkelsene var for meg så viktig, at å utsette var uaktuelt. 

Det var en hel del snufsing på oppvåkningen jeg lå på så du er sikkert ikke den eneste. Uansett, alt man skal tenke på i disse tider :)

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

I fylket mitt er det 6 pasienter som har dødd fordi de har blitt smittet på sykehuset. Det er jo nettopp for å unngå dette at folk ikke skal dra på sykehuset når de har symptomer. Det er viktig at folk kan føle seg trygg på at sykehuset er trygt slik at de tør å oppsøke hjelp. Smitter du ansatte med forkjølelse må de være hjemme fra jobb og andre menneskers behandlinger, som sikkert er minst like viktige for dem, blir utsatt. Skjønner du hvor egoistisk det er det du har gjort?

Anonymkode: 382f6...bf0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I fylket mitt er det 6 pasienter som har dødd fordi de har blitt smittet på sykehuset. Det er jo nettopp for å unngå dette at folk ikke skal dra på sykehuset når de har symptomer. Det er viktig at folk kan føle seg trygg på at sykehuset er trygt slik at de tør å oppsøke hjelp. Smitter du ansatte med forkjølelse må de være hjemme fra jobb og andre menneskers behandlinger, som sikkert er minst like viktige for dem, blir utsatt. Skjønner du hvor egoistisk det er det du har gjort?

Enig med deg. Det er faktisk de verste menneskene som eksisterer. De som dukker opp på sykehuset med symptomer - negativ test eller ikke. 

Skrevet
Heihola skrev (6 minutter siden):

Enig med deg. Det er faktisk de verste menneskene som eksisterer. De som dukker opp på sykehuset med symptomer - negativ test eller ikke. 

Verste mennesker er vel ikke helt korrekt å si men for min del var det helt uaktuelt å møte opp. Om det er kritisk for vedkommende å komme inn på sykehuset så har de løsninger for dette. I mitt tilfelle var dette ikke kritisk og derfor var det en lett call. 

Uansett, jeg er glad for at jeg ringte og spurte først. Så tok jeg tipset her og ringte opp til sykehuset sist uke og så tok det en dag før de booket meg inn på nytt.Når operasjonen så ble flyttet kun 2 uker fra opprinnelig tidspunkt så var det faktisk helt uproblematisk. 

Når det er sagt så må jeg bare ta av meg hatten for alle som jobber på sykehus nå.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bryr meg fint lite. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Bryr meg fint lite. 

Ja, det er åpenbart at du ikke bryr deg om noen andre enn deg selv. Andre kan gjerne dø eller lide, bare du får gjort det du skal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...