AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #1 Skrevet 4. februar 2021 Klart kan man tro på mye tull, men satt på spissen... Vi har to personer. En av dem tror at krokodiller er farlige og er redd for dem. Den andre tror at krokodiller er ufarlige og bryr seg ikke. Men krokodiller blir jo ikke mindre farlige av det.... Anonymkode: 49e5e...66a 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Tro kan flytte fjell. Placebo og nocebo-effekten skal man ikke kimse av Anonymkode: db5e0...755 11
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #3 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tro kan flytte fjell. Placebo og nocebo-effekten skal man ikke kimse av Anonymkode: db5e0...755 Selv om det er snakk om ting som virkelig er farlige? Anonymkode: 49e5e...66a 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 Religion er et godt eksempel på dette. Hadde ingen fortalt deg at det fantes en gud osv, hadde du neppe funnet på det selv. Anonymkode: 2f590...b39 1
Hemoglobin Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 Du kan jo si det samme om høyder. Den ene er redd for høyder, den andre ikke. Det er like farlig å ramle ned. Du må ikke være mindre forsiktig på fjellet selv om du er uredd. I ditt og mitt tilfelle, så sitter frykten i hodet. Det er frykten som sitter i hodet, ikke virkeligheten. I virkeligheten er jo krokodiller farlige dyr. Og i virkeligheten er det farlig å ramle ned fra høyder. Hva du velger å gjøre med virkeligheten, sitter i hodet. Veldig mye kan forklares mentalt, og veldig mye kan endres med det mentale. Om ikke alt sitter i hodet, så sitter i hvert fall veldig mye der. Det er jo et ordtak som sier at du kan få til alt du bestemmer deg for. Samme med at tro kan flytte fjell. I virkeligheten kan du jo ikke få til alt du bestemmer deg for, og du kan heller ikke flytte fjell. Troa kan derimot få deg mye lengre enn du tror. Hvis du vil bli OL-vinner, så kan du bli det, men det betyr ikke at du kan bli det i 2021, mot Karsten Warholm - om du i dag er en potetgullspiser og sofaslamp på 100 kg. 6
Pappi Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 Tja, krokodiller er farlige dyr, det er de fleste enige om. Men samtidig ville det vært veldig rart å gå rundt i Norge med frykt for krokodiller. 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 Er du sikker på 1t det er placebo du får? Anonymkode: 11b5d...5bb
Gjest Saph Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tro kan flytte fjell. Placebo og nocebo-effekten skal man ikke kimse av Anonymkode: db5e0...755 Og hvor avansert placeboet er, jo bedre virker det. Hørte det på radioen i går. At om legen som gir placeboet gir detaljert beskrivelse om hvordan og når medisinen må taes, og at man må ha resept, og at det er litt dyrt, så er placeboet mere effektivt enn om det bare blir gitt og det for pasienten virker enkelt å både ta, og å få tak i.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 jeg har 8 ulike diagnoser som gjør hverdagen svært vanskelig. men hadde jeg fått noen kroner for hver gang jeg fikk i fleisen»du må tenke deg frisk!» hadde jeg ihvertfall hatt mindre økonomiske bekymringer oppi alt🤭😂 Anonymkode: 0b373...3e5 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 Pappi skrev (39 minutter siden): Tja, krokodiller er farlige dyr, det er de fleste enige om. Men samtidig ville det vært veldig rart å gå rundt i Norge med frykt for krokodiller. Det var jo bare et eksempel. Du skjønte vel poenget Anonymkode: 49e5e...66a 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): jeg har 8 ulike diagnoser som gjør hverdagen svært vanskelig. men hadde jeg fått noen kroner for hver gang jeg fikk i fleisen»du må tenke deg frisk!» hadde jeg ihvertfall hatt mindre økonomiske bekymringer oppi alt🤭😂 Anonymkode: 0b373...3e5 Det er det som irriterer meg ved psykolog / terapi / eksponering. De sier at det du tror er farlig er ufarlig. Anonymkode: 49e5e...66a 1
Pappi Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var jo bare et eksempel. Du skjønte vel poenget Anonymkode: 49e5e...66a Det håper jeg du gjorde også, det er mange som går rundt og er veldig redde for ting som i seg selv er farlige men har veldig liten sjans for å inntreffe. Jeg brukte ditt krokodilleeksempel for å illustrere dette. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #13 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Religion er et godt eksempel på dette. Hadde ingen fortalt deg at det fantes en gud osv, hadde du neppe funnet på det selv. Anonymkode: 2f590...b39 Det finnes og har aldri eksistert en gud. 🙄 Anonymkode: 6d8f0...dfd
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes og har aldri eksistert en gud. 🙄 Anonymkode: 6d8f0...dfd Finnes ikke!!! Anonymkode: 6d8f0...dfd
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #15 Skrevet 4. februar 2021 Pappi skrev (4 minutter siden): Det håper jeg du gjorde også, det er mange som går rundt og er veldig redde for ting som i seg selv er farlige men har veldig liten sjans for å inntreffe. Jeg brukte ditt krokodilleeksempel for å illustrere dette. Stemmer, men hvis sjansen er 2-3%, er det ganske mye for de enkelte Anonymkode: 49e5e...66a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #16 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det finnes og har aldri eksistert en gud. 🙄 Anonymkode: 6d8f0...dfd AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Finnes ikke!!! Anonymkode: 6d8f0...dfd Folkens, det er ikke det tråden handler om. Please.... Anonymkode: 49e5e...66a 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #17 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Religion er et godt eksempel på dette. Hadde ingen fortalt deg at det fantes en gud osv, hadde du neppe funnet på det selv. Anonymkode: 2f590...b39 Noen har jo funnet det opp, så det er vel ikke så usannsynlig. Anonymkode: ec150...9c8 1
Pappi Skrevet 4. februar 2021 #18 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemmer, men hvis sjansen er 2-3%, er det ganske mye for de enkelte Anonymkode: 49e5e...66a 2-3% sannsynlighet for noe som er dødelig anser jeg som veldig høy sannsynlighet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #19 Skrevet 4. februar 2021 Pappi skrev (6 minutter siden): Det håper jeg du gjorde også, det er mange som går rundt og er veldig redde for ting som i seg selv er farlige men har veldig liten sjans for å inntreffe. Jeg brukte ditt krokodilleeksempel for å illustrere dette. Jeg skal gi deg et konkret eksempel. Venninna mi unngår tannlege, manikyr og slike ting som (hun tror) kan gi henne hepatitt. Hun har enten lest om det et sted, jeg vet ikke...Frykten har blitt stor. I hennes øyne er det farlig. Selv om risikoen er ganske liten, finnes den jo. Anonymkode: 49e5e...66a
Gjest Bobleplasten Skrevet 4. februar 2021 #20 Skrevet 4. februar 2021 Grunnen til at svært mange mennesker får agg når "alt sitter i hodet" greiene dukker opp er fordi det kommer med en lang medisinsk historie om helt reelle fysiske plager som for eksempel endometriose og andre kvinnesykdommer eller har blitt avfeid som "hysteriske", folk med dårlig syn, hørsel eller dysleksi har fått stempel som "idioter" og sendt på spesialskoler med mer. I tillegg til samfunnets kraftige stigma mot alt som lukter av psykiske lidelser. Fordi det er masse skam knyttet til det å være psykisk syk (ja, også i 2021) så blir det sett på som mye mer attraktivt å ha en fysisk sykdom, selv om symptomene er 100% identiske. Fordi man er redd for å bli bagatellisert, satt til side og bedt om å "skjerpe deg" når det du egentlig trenger er kompetent helsehjelp. Er det utrolig mange av folk med mer eller mindre diffuse smertelidelser, muskel og skjelettplager som har disse kun på grunn av psykiske årsaker? Ja. Er det helt umulig å få disse menneskene til å "innrømme det" uten å ha et samfunn som imøtegår psykisk uhelse på en OK måte? Også ja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå