Gå til innhold

Dine upopulære meninger CORONA


Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto

I Skråblikk og Generaliseringer har jeg en tråd som heter Hvilket Upopulære Meninger Har Du?
Jeg tenkte det kunne være interessant å lage en Corona versjon.
Da slipper du kanskje å lage din egen tråd hvis du bare kan dele dine tanker her :)

Eksempler på upopulære meninger i denne kontekst: 
- du mener masker er nyttesløst og du bryr deg ikke om det
- du tror pandemien er fake eller oppskrytt (ja der er de av oss)
- du mener utenlandsreise er helt alright i disse tider
- du vil nekte å ta vaksiner

Jeg håper dere klarer å holde tråden gående uten krangling. Husk: du trenger ikke like den som skriver,
men du må kommunisere skikkelig

Endret av Inverto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at vi skulle satset på det som kalles No Covid strategien. Vi var i gang i fjor vår, men klarte ikke å følge opp mulighetene lockdownen ga oss. Kina, Korea og New Zealand er land som lyktes fordi de fullførte. 

Kanskje ikke så kontroversielt. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har upopulære (les: uvitenskapelige) meninger om covid har allerede laget ørten tråder om det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor populær/upopulær denne er, men sånn om jeg kun skal tenke på meg selv så hadde jeg gjerne sett full lockdown, stengte grenser og portforbud. Altså mer inngripende tiltak enn nå, gitt at det betydde at viruset hadde mer eller mindre forsvunnet innen rimelig tid.

Jeg skjønner jo at portforbud har sine konsekvenser og all kritikken av det, men en del av meg tenker bare kjør nå på, jeg hadde klart meg helt fint ganske lenge.

Og gjerne krav om vaksinepass både ved grensene, og også på større arrangementer. Litt kontroll-samfunn. Putt en chip i folk for min del. Vaksinen må være frivillig, men har du ikke tatt den så kan du ikke gå på Øyafestivalen. Sorry, not sorry. 

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det her er en upopulær mening, men det skremmer meg hvor mye hets det er til ulike grupper. Noen ganger er jeg enig i kritikken, men utenlandske pendlere som kommer hit er (med mindre de med vilje forfalsker tester etc) er ikke skylda for det her. Det er arbeidsgiverne som evt ikke har gitt dem mulighet til å gjennomføre karantene slik de skal. Så sitter folk å kritiserer de for å stjele jobber etc etc. hva med litt takknemlighet for den jobben de gjør? De er mennesker de og.

Den andre er at hvis noen forteller meg at de drar på hytta el l. i utlandet på ferie nå, så tenker jeg det er greit. Så lenge de tar tester som de skal og tar karantene. Virker som om det er enorm mengde testing som skal til uansett og da er sjansen mye mindre for at folk er smittet. På trikken hoster noen rett ved siden av deg og du aner ingenting. Må si at storbyferie derimot virker merkelig..  og nulltoleranse for de som bryter karantene. Ting er ikke svart hvitt, koronaen er her i Norge, også med ny versjon 
 

Jeg kritiserer myndighetene i mange rike land for ikke å ha laget bedre beredskapsplaner i tilfelle pandemi. Har nevnt dette i en annen tråd, men de har hatt tiår på å bygge ut intensiv plasser, få mer smittevernsutstyr. Og pandemi er det bare flaks vi ikke har hatt på lenge. Selv jeg, en sivil person uten så mye kunnskap om slike ting har tenkt på det i mange år nå. Men å «gi skylda» til folk som drar på hytta er liksom helt greit for folk?

Hva mer? Jeg har sikkert andre ting også, men mye av det jeg mener ligger mellom ytterlighetene. Noe tiltak er greit, men portforbud er jeg helt imot. 

 

Endret av Lilylune
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg mener at viruset er laget i lab og blitt overført til mennesker fordi at noen prøver å få i gang en krig. Jeg ville kalle det en rimelig upopulær mening. :P 

Vet ikke hvor jeg ligger an i løypa... når det kommer til upopulære/populære. Jeg mener at vi må få i gang Norge igjen og jeg personlig mener at vi skulle ha hatt utreiseforbud. Det er ingen god grunn til at folk skal være flere uker i utlandet nå, i tillegg så risikerer man å få med seg mange forskjellige mutasjoner som ikke har noe å gjøre i Norge. Jeg er veldig FOR at grensene nå er stengt, men mener at det burde vært gjort mer. :) Det er ikke noe poeng med å være flere uker i utlandet, når vi ikke en gang kan fylle opp salen i Operaen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg mener viruset mest sannsynlig er lagd i en lab i kina, er dette egentlig en upopulær mening?, hvordan eller hvorfor det ble overført til mennesker vet jeg ikke noe om, kanskje dårlig rutiner på labben?.

Jeg er litt kritisk til og ta vaksinen og venter heller en liten stund til flere har tatt den.

jeg er ikke spesielt redd for viruset, men følger de rådene som er gitt, bruker antibac etc.

 

Endret av royalD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av Høie og Solberg stå å bortforklare seg på pressekonferanser med tåkeprat. Dem fokuserer ofte på uviktige ting, og unnlater å ta opp det viktigste. Svarene på viktige saker er enda mer tåkete. Høie holdt i går (eller tirsdag?) en "rørende" og lang tale (i 12-13 minutt) om kos og klemming på en nasjonal pressekonferanse. Ærlig talt, i det store bildet er dette ikke det viktigste, og ikke det vi vil høre om.

Regjeringen har også bommet med strategien. 

For all del, jeg støtter lockdown i en viss grad, men mener den har blitt gjort feil. Nytter jo ikke med lockdown blant lokalbefolkningen når det er fri ferdsel over landegrenser. Grensen skulle være stengt etter september! Slik at vi kunne sluppet opp restriksjoner blant lokal befolkning. Hele den norske befolkning har levd og lever kontinuerlig i lockdown fordi landegrensene og import av arbeidskraft har smittet oss! 

Hadde grensene vært stengt for mange måneder siden så kunne vi koset og klemt på hverandre nesten hele veien!

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk kan senke sine krav en god del.

Benytt erfaringene med hjemmekontor til å skjære ned på unødvendige arbeidsreiser, og mangel på mulighet for fritidsreiser til å redusere fritidsreisepresset.

Omgås færre mennesker. 

Oppdag at vi ikke trenger så mange TING heller.

La meg nyansere det. La oss dyrke kvalitet framfor kvantitet.

Færre, men bedre relasjoner. Prioritere viktige reiser, ikke farte hit og dit for å ha noe å skryte av. Skaffe ting vi trenger, som vi tar vare på, og som varer. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle yrkesaktive under 60 burde få vaksinen først, ikke de eldste først. Bestemoren min på 98 er ferdig vaksinert, hun sitter bare inne på sykehjemmet og venter på å dø uansett (hennes ord!). Mens vi som jobber og sliter og bidrar, og som peller oss på jobb uansett om vi risikerer smitteeksponering daglig må vente. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til Tante Sofie-tiden er over.

Jeg er enig i tiltakene stort sett, men lei av alle snusfornuftige og autoritære folk som hisser seg opp over at ungdommen vil ha en russetid for eksempel.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg synes man skal være skeptisk til vaksinen. Myndighetene sier det er «milde» bivirkninger, men myndighetene vil jo si og gjøre hva som helst i en desperat situasjon. Jeg kommer ikke til å ta vaksinen.. Jeg forstår at viruset eksisterer, og at det tar liv. Men måten myndighetene og media håndterer situasjonen på er surrealistisk og skremmende. Det er som om menneskene er i bur, og stoler blindt på de som styrer showet. Jeg er redd det kommer til å være veldig ødeleggende på spesielt barn sin psykiske helse. Hvordan er det å vokse opp i denne tiden? Hvordan er det for alle barna som må være hjemme med helt jævlige foreldre? Det er et virus. Noen merker ikke at de har det en gang. Folk dør hver dag uansett. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man gjerne kunne skattet de som tjener mest litt heftigere for å finansiere dette her, fremfor å bare hive hele norges fattige befolkning under bussen. Nakstad har en årslønn på to millioner, Høie og Erna tjener ikke så galt de heller, men likevel snakker de om at "vi alle er med på dugnaden" mens de gir folk yrkesforbud og tar fra dem bostøtten.

Endret av Okapi
  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merer av hver gang større sykdommer bryter ut så er det en grunn. Det er naturens løsning på overbefolkning og så lenge vi vaksinerer og innfører tiltak så vil det fortsatt være overbefolkning. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er drittlei og har sluttet å lese om viruset. Orker ikke mer. Det er nok ganske upopulært.

 

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meadow skrev (30 minutter siden):

Jeg synes alle yrkesaktive under 60 burde få vaksinen først, ikke de eldste først. Bestemoren min på 98 er ferdig vaksinert, hun sitter bare inne på sykehjemmet og venter på å dø uansett (hennes ord!). Mens vi som jobber og sliter og bidrar, og som peller oss på jobb uansett om vi risikerer smitteeksponering daglig må vente. 

Dette, men jeg sier det ikke høyt til noen. Jeg synes det er sløsing å gi tante Gudrun på 98 år vaksinen når det ikke en gang er sikkert at hun lever lenge nok til dose nr 2.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..at jeg irriterer meg grenseløst over alle idiotene med munnbindet på haken/under nesen eller de som tar av munnbindet for å si noe til den de snakker med, da tenker jeg at folk er pokker meg mindre intelligente. Og det viser seg å være mange av dem. Noen ganger stirrer jeg dumt på de det gjelder, men mest har jeg lyst til å spørre dem rett ut hva slags funksjon de tenker munnbindet skal ha?

Endret av Hatsumomo
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg synes munnbindet i de fleste tilfeller det er påbudt er helt unødvendig. Folk tror visst at man skal bruke det uansett, men det er egentlig kun nødvendig når man ikke kan holde avstand på 1 m+ over tid.  Hvor ofte skjer dette?  Korte forbipasserende telles ikke. All like vel er jeg og de fleste nordmenn lydige sauer, og bruker munnbind selv om avstand er overholdt. Jeg bruker det mest for synets skyld..

2. Jeg synes tiltakene er for strenge, og samsvarer ikke med trusselbildet som korons utgjør. Smitten synker, og det er rundt 100 innlagt. Istedenfor å åpne opp mer så gjør man det strengere. Tenker på alle konsekvensene jeg..

3. Prioriteringsrekkefølgen for vaksinen et elendig. Jeg vil ha samfunnet opp å gå igjen. Da burde man starte der det er mest befolkning, og først med folk i arbeidsfør alder med underliggende sykdommer, så de uten. Til slutt vaksinere eldre og unge. De eldste skal dø snart uansett, det skal mest sannsynlig ikke en på 45 år..

4. Jeg synes at viktige sosiale grunner er en godkjent faktor for å besøke utlandet. Med det mener jeg for å besøke syke og eldre, eller for å delta i begravelse eller samvær med barn. Synes også kjæreste går under viktige sosiale årsaker.

Synes også at helsemessige årsaker er en akseptabel årsak til å reise.

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...