AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Hei dere Jeg har så lenge jeg kan huske hatt depresjon. Akkurat som en sort klump eller sky over meg konstant, det er noe som alltid er der på en måte. Jeg er nå 23 år, og har aldri prøvd medisin på grunn av at jeg har vært så utrolig redd for vektoppgang. Flere jeg kjenner som har gått på antidepressiva har vært tynne/normalvekt, og endt opp i størrelse 3XL i løpet av en periode. Er det noen som har erfaringer? Hvilken medisin brukte du? Vektoppgang eller vektnedgang? Sliter også med en sterk sosial angst som hindrer meg fra så utrolig mye i livet. Dette har fulgt meg siden barnehagetid. Er wellbutrin noe som kan fungere på både angst og depresjon? Leste også noe om at man ikke går opp eller ned av den, men funker den? Eventuelt tips til andre merker? Jeg trenger for min egen del å få orden på psyken min nå, og har prøvd i alt for lang tid å få orden på det selv, men innsett at man av og til har behov for litt hjelp. Setter utrolig stor pris på alle svar! Anonymkode: 5dbd1...1b7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #2 Skrevet 4. februar 2021 Jeg går på Zoloft. Har gått opp tre kilo på ett år, men det er overkommelig synes jeg. Mye av det var nok fordi jeg ikke hadde matlyst da jeg var på det verste, mens jeg fikk tilbake matlysten når jeg ble bedre. Det er ikke sånn at du automatisk går opp i vekt av medisinene, men man kan bli mer sulten. Det kan du regulere selv med matinntaket, du får ikke ukontrollert vektoppgang. Synes du skal snakke med legen din om det, du er ung ennå og har mange fine år igjen. Lykke til! ❤️ Anonymkode: 1fac3...ba4 2
Purple_Pixiedust Skrevet 4. februar 2021 #3 Skrevet 4. februar 2021 Wellbutrin, Fontex og Brintellix har ikke vektoppgang som vanlig bivirkning. Jeg har prøvd masse ulike antidepressiva, men det har dessverre hatt lite til ingen effekt. Har for øvrig prøvd elektrosjokk-terapi også, uten ønsket effekt der og. Har kroniske plager, så prøver å leve med det så godt jeg kan. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #4 Skrevet 4. februar 2021 Økt matlyst er en kjent bivirkning fra mange antidepressiver ja, man får en matlyst fra en annen verden, helt sykt. Jeg fikk dette på Cipralex og Remeron. Byttet til Wellbutrin og fikk ikke slike bivirkninger og den hjalp godt mot depresjon. Jeg hadde vært deprimert i åresvis da. Anonymkode: 58544...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #5 Skrevet 4. februar 2021 Går du til psykolog? Ville tatt opp bekymringene for vektoppgang der og hvordan takle det. Mye bedre med noen kilo ekstra enn å være depressiv. Anonymkode: d6e29...b0a
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #6 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Økt matlyst er en kjent bivirkning fra mange antidepressiver ja, man får en matlyst fra en annen verden, helt sykt. Jeg fikk dette på Cipralex og Remeron. Byttet til Wellbutrin og fikk ikke slike bivirkninger og den hjalp godt mot depresjon. Jeg hadde vært deprimert i åresvis da. Anonymkode: 58544...6ba Jeg mistet matlysten med Cipralex. Det er også en bivirkning. Anonymkode: 44b4b...4a8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #7 Skrevet 4. februar 2021 Har vært dypt deprimert siden 2013, og prøvd ulike medisiner. Jeg har aldri fått bedre appetitt, og har stort sett levd et ganske sengeliggende liv. Også etter at jeg begynte på medisiner. Dersom jeg klarer å spise ett ordentlig måltid som feks frokost eller middag i løpet av en dag, så har det vært en veldig veldig god dag. Jeg går nå på en ganske høy dose med zoloft, og dette er den første dagen akkurat denne uken, der jeg faktisk har klart å stå opp før 12.00. Anonymkode: b59d0...dc1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #8 Skrevet 4. februar 2021 Jeg endte opp med å gå ned i vekt av å bruke Cipralex, siden jeg endelig fikk mentalt overskudd til å spise sunt og trene. Anonymkode: dcaeb...4a5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #9 Skrevet 4. februar 2021 Jeg har det mange ganger som deg, men heller aldri prøvd medisin. Grunnen er av annen grunn da- fordi jeg egentlig ikke liker bli avhengig av noe medisin/ piller for å klare dagen.. Jeg prøver heller leve litt med det, finne små små gleder som kan hjelpe litt..prøve tenke litt annerledes/ positivt.. Har funnet en deltidjobb så jeg klarer "balansere" litt der.. Hender jo ofte jeg kan bli litt fort "sliten" pga det der..Tjener dårlig, men holder som regel mitt liv..og syns det er greit som regel.Må nevnes at jeg også er litt sta da..... MEN hadde det vært mye verre, så hadde jg nok kanskje måttet vurdert medisin jg også..Men prøver unngå...😶 Anonymkode: 207f5...e40
kulturuke Skrevet 4. februar 2021 #10 Skrevet 4. februar 2021 Hei, vær så snill og ikke ta medisinske beslutninger utifra råd på kvinneguiden. Snakk med psykiater om medisiner mot depressjon. Har du prøvd uten? Kanskje du må akseptere at du er deprimert og lære deg å leve med det? Medisiner mot depressjon har hjulpet mange, men det er også tilfeller hvor de har ødelagt for mennesker. Psykiater er den eneste som vet hva som kan hjelpe deg. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #11 Skrevet 4. februar 2021 På Cipralex gikk jeg ned i vekt pga. bedre humør og økt motivasjon. Sluttet pga. andre bivirkninger. Dessuten var det veldig slittsomt å trappe opp/ned på Cipralex. Nå går jeg på Brintellix og har ikke gått opp i vekt, ingen andre bivirkninger heller. Ikke en eneste bivirkning ved oppstart en gang. Anonymkode: 09321...477
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #12 Skrevet 4. februar 2021 kulturuke skrev (16 minutter siden): Hei, vær så snill og ikke ta medisinske beslutninger utifra råd på kvinneguiden. Snakk med psykiater om medisiner mot depressjon. Har du prøvd uten? Kanskje du må akseptere at du er deprimert og lære deg å leve med det? Medisiner mot depressjon har hjulpet mange, men det er også tilfeller hvor de har ødelagt for mennesker. Psykiater er den eneste som vet hva som kan hjelpe deg. Lykke til Hun kan jo uansett ikke begynne med medisiner uten å diskutere det med lege, men det kan jo være greit å høre om andres opplevelser hvis det mest er vektoppgang hun er redd for. Når livet forstyrres kraftig av psykiske lidelser bør man få hjelp. Noen har kjemisk ustabilitet i hjernen og trenger medisiner for å bli bedre. Alle medisiner kan ha bivirkninger, men det er antidepressiva og lignende som får mest kjeft. Psykiske lidelser trenger like mye behandling som fysiske lidelser. Jeg hadde ikke vært her i dag hvis jeg ikke hadde begynt med medisiner. Anonymkode: 1fac3...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #13 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hun kan jo uansett ikke begynne med medisiner uten å diskutere det med lege, men det kan jo være greit å høre om andres opplevelser hvis det mest er vektoppgang hun er redd for. Når livet forstyrres kraftig av psykiske lidelser bør man få hjelp. Noen har kjemisk ustabilitet i hjernen og trenger medisiner for å bli bedre. Alle medisiner kan ha bivirkninger, men det er antidepressiva og lignende som får mest kjeft. Psykiske lidelser trenger like mye behandling som fysiske lidelser. Jeg hadde ikke vært her i dag hvis jeg ikke hadde begynt med medisiner. Anonymkode: 1fac3...ba4 Man klarer ikke å bli bedre uten medisiner? Anonymkode: 70dcc...cab
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #14 Skrevet 4. februar 2021 Cipralex får mange vektøkning avcsom er veldig vanskelig å få vekk. Anonymkode: d0661...826
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #15 Skrevet 4. februar 2021 Purple_Pixiedust skrev (7 timer siden): Wellbutrin, Fontex og Brintellix har ikke vektoppgang som vanlig bivirkning. Jeg har prøvd masse ulike antidepressiva, men det har dessverre hatt lite til ingen effekt. Har for øvrig prøvd elektrosjokk-terapi også, uten ønsket effekt der og. Har kroniske plager, så prøver å leve med det så godt jeg kan. vurdert ketamin-behandling? Anonymkode: 297e4...0a7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #16 Skrevet 4. februar 2021 Jeg prøver ssri nå, 10 mg. På klærne merker jeg ikke vektøkning. Heller ikke fastere jeans osv. Stått på dem i 5 mnd. Anonymkode: 64e58...683 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #17 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man klarer ikke å bli bedre uten medisiner? Anonymkode: 70dcc...cab Det er ikke alltid det er mulig nei. Anonymkode: 1fac3...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #18 Skrevet 5. februar 2021 Takk for svar allesammen. Har prøvd psykolog før, men har ikke klart det fordi det nesten ble en større belastning å dra dit enn det var verdt. Jeg gruet meg fra jeg gikk ut døra til den neste uka jeg skulle tilbake. Det er nok den sosiale angsten som spiller inn. Vanskelig dette her, men må kanskje prøve å finne en psykolog jeg er tryggere på også, vi klikket kanskje ikke så godt. Jeg startet det hele ganske falskt også. Jeg sliter veldig med å se folk og øynene når vi prater, men som man ofte gjør så tar jeg på meg en maske, later som at det går, prøver å prate. Men det er jo ikke det som er meg, og det er vel hele grunnen til psykologbesøk, at de skal se hvem du er og at jeg kan få hjelp til det jeg trenger. Jeg får tenke litt hva jeg gjør videre. Jeg er, tro det eller ei, vernepleier. Merkelig at jeg valgte en jobb med så mye menneskelig kontakt. Jobber per nå som nattevakt, men har jobbet vanlig kveld og dag i bolig for psykisk utviklingshemmede tidligere mens jeg studerte. Ønsker å få orden på psyken, fordi det er tungt å møte folk, og energien bare renner ut av meg når jeg er i kontakt med mennesker, og der er jo ikke akkurat det beste i min jobb. Kommer ikke til å fungere i en slik jobb som tapper meg for energi i så mange år til. Anonymkode: 5dbd1...1b7
Purple_Pixiedust Skrevet 5. februar 2021 #19 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): vurdert ketamin-behandling? Anonymkode: 297e4...0a7 Ja, men de er ikke så gira på slik behandling her jeg bor. Er vel for nytt ennå til at de har begynt å ta det i bruk. Pluss at de tror bare ikke det er medisiner som vil virke på meg.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #20 Skrevet 5. februar 2021 Det er jo individuelt hva som skjer, så for å få vite det sikkert må du bare kaste deg ut i det og prøve. Hvis en ting ikke fungerer så snakker du med legen om det og prøver kanskje noe annet. Dette går bra! Har et familiemedlem som fikk prøve Zoloft. Han gikk litt opp i vekt, men for han var det var en bra ting. Han mistet nemlig matlysten av depresjonen og hadde gått ned mange kilo. Nå har han vært normalvektig i over et år og fungerer mye bedre i hverdagen. Det tok en stund (kanskje 4-6 uker tror jeg) før formen stabiliserte seg. Han var også litt svimmel og urolig i starten. Anonymkode: 9d445...632 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå