Gå til innhold

Dette symptomer fra Hypotyreose ev annet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noe sår hals/bringe, rar i pusten konstant, tidvis tungpust/kortpust, mye raping, kronisk hodepine, press/innsug ved brystbenet/brystet. Noe øm ved trykk på brystbenet og videre noe lett smerte med stråling bak ved rygg/skulder. For høy temperatur i et rom (23/34˚ må jeg ut for luft, tåler f.eks ikke buff foran ansikt ved aktivitet, blir for lite luft. Har dog lavt stoffskifte. Som skal i følge blodprøve være "fine" TSH 0,64, T3 3,8, T4 14.

Kan det "bare" være stoffskiftet eller tegn på annet? Røntgen av lunger, ul av hjertet og pustetest er bra. I tilegg er jeg konstant veldig utmattet, slapp og sløv, nedstemt,  (noe som er helt vanlig ved lavt st)

Har hatt dette lenge, så det er ikke Covid-19. Men Kanskje komplikasjon etter en covid 19?

Ikke påvist, men både jeg og mannen var veldig syk på våren i fjor, med nettopp bla tungpust. 

Anonymkode: 17898...642

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og kjenner ikke igjen det der med - ingenting av det. 

Gå til legen og vurder corona- og tilsvarende antistoff test... 

Anonymkode: 9c928...000

Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte. Ingen av symptomene du ramser opp har med stoffskifte å gjøre. Da er det typisk snakk om slikt som lett vektoppgang, mye søvnbehov og slitenhet, nedsatt sexlyst osv. Du finner liste over det hvis du googler.. 

Anonymkode: 3e89a...72e

Skrevet

For høyt stoffskifte?

Enig med de som sier at symptomene ikke passer med lavt stoffskifte. TSH-en din er veldig lav, kan være at den er litt for lav. Men sa ikke legen noe om det?

Ellers høres det mer ut som hjerteinfarkt, corona, lungebetennelse eller noe

Anonymkode: d1236...180

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For høyt stoffskifte?

Enig med de som sier at symptomene ikke passer med lavt stoffskifte. TSH-en din er veldig lav, kan være at den er litt for lav. Men sa ikke legen noe om det?

Ellers høres det mer ut som hjerteinfarkt, corona, lungebetennelse eller noe

Hvordan kan det være høyt når blodprøvene viser lavt? Legen reagerer ikke på blodprøven, alt er visstnok fint. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan kan det være høyt når blodprøvene viser lavt? Legen reagerer ikke på blodprøven, alt er visstnok fint. 

TSH høy = lavt stoffskifte

TSH lav = høyt stoffskifte

Det er forvirrende, men det er sånn det er. TSH på for ekssempel 12 er lavt stoffskifte, selv om verdien er høyere enn normalverdien. 

Syntes det er rart legen ikke reagerer på TSH-en din, den er veldig lav. Normal er vel mellom 1-3 eller 4 eller noe. Poenget er at din er under 1 som er veldig lavt. Når du føler deg syk så er første handling å redusere dosen din litt og se om det er problemet. Enkelte føler seg best når TSh er veldig lav, men når du har symptomer så burde man vurdere om din dose er feil for deg

Skrevet

Altså, jeg fikk påvist lavt for ca 7 mnd siden, og gått på medisiner siden da. Startet på 50 mcg, videre 75 mcg og nå både 75 mcg og 100 3 x i uken. Jeg har vært slik dårlig helt siden jeg startet på Levaxin. Det føltes ut som jeg faktisk ble verre etter Levaxin oppstart. Vurderer å kutte ut medisinen, for å se om jeg blir bedre, men er usikker på hvor gunstig det er og. Men vurderer det sterkt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Altså, jeg fikk påvist lavt for ca 7 mnd siden, og gått på medisiner siden da. Startet på 50 mcg, videre 75 mcg og nå både 75 mcg og 100 3 x i uken. Jeg har vært slik dårlig helt siden jeg startet på Levaxin. Det føltes ut som jeg faktisk ble verre etter Levaxin oppstart. Vurderer å kutte ut medisinen, for å se om jeg blir bedre, men er usikker på hvor gunstig det er og. Men vurderer det sterkt. 

Hvilke symptomer hadde du da du gikk til lege?

Det kan være du har lavt stoffskifte men fikk for høy dose medsin for raskt. Kroppen trenger gjerne tid til å venne seg til at den faktisk får hormonet den sårt har trengt lenge. Jeg har lavt stoffskifte og det har tatt 1 år å gå fra 25 mcg til 75 mcg. Så din økning er dobbelt så rask som min. Jeg hadde ubehagelige bivirkninger når dosen min økte for raskt, type hjertebank og svimmelhet. Disse forsvant når jeg tok økningen saktere. 

Jeg ville først og fremst vurdert å redusere dosen, heller enn å kutte den tvert. Stoffskifte fungerer på en hårfin balanse og for mye eller for lite hormon kan gi plager. 

Skrevet

Var dårlig i flere år før jeg fikk påvist lavt stoffskifte, men hadde meget kognitive utfordringer, hukommelse/konsentrasjon sliten/utmattet og tålte lite som vanlig, nedstemt, vekt utfordringer, hodepine etc. Men utfordringer med pusten startet ca 2-3 uker etter Levaxin oppstart, ble meget dårlig med tungpust/kortpust. Går litt bedre nå, men er fortsatt dårlig.. 

Men det som er underlig, er at pusteproblematikken har vært der litt av og på for flere år tilbake. Våknet bla på natt og hev etter pusten, fikk astma medisin av lege, hjalp lite, press og tung i brystet. Jeg gikk ikke på Levaxin den gang.

En TSH for en som går på medisiner skal være lav.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nettopp.  For en som har påvist stoffskifteproblem, og går på medisin,  så er det bare å se bort fra normalverdiene, som kun er hentet ut fra gjennomsnittet i befolkningen. mange ender opp med såkalt supprimert tsh, dvs den viser 0

Anonymkode: b64b8...411

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Var dårlig i flere år før jeg fikk påvist lavt stoffskifte, men hadde meget kognitive utfordringer, hukommelse/konsentrasjon sliten/utmattet og tålte lite som vanlig, nedstemt, vekt utfordringer, hodepine etc. Men utfordringer med pusten startet ca 2-3 uker etter Levaxin oppstart, ble meget dårlig med tungpust/kortpust. Går litt bedre nå, men er fortsatt dårlig.. 

Men det som er underlig, er at pusteproblematikken har vært der litt av og på for flere år tilbake. Våknet bla på natt og hev etter pusten, fikk astma medisin av lege, hjalp lite, press og tung i brystet. Jeg gikk ikke på Levaxin den gang.

Mulig du bare har fått for høy dose for raskt. Kanskje du skulle gått på for eks 25 mcg i 8 uker, så 50 mcg i 8 uker osv. Kanskje du måtte økt enda saktere

Skrevet

Det kan jo være tilfelle. Har lenge vurdert å slutte med medisinen, for å se en ev bedring.. Men tenker jeg nå trapper litt forsiktig ned til 25 mcg, ev høre med fastlegen. 

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan jo være tilfelle. Har lenge vurdert å slutte med medisinen, for å se en ev bedring.. Men tenker jeg nå trapper litt forsiktig ned til 25 mcg, ev høre med fastlegen. 

Du vil fortstt føle deg dårlig om du kutter medisinen. Dessverre er det stor sannsynigvhet for at du vil fløe deg dårlig i 6 -18 måneder frem til du har riktig dose. Å føle seg bedre med stoffskifte er noe som kan ta laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid. Og man føler seg som regel dårlig hele løpet til medisinen er på riktig sted til riktig tid. 

Man vil føle seg dårlig uten medisin

Man føler seg dårlig når man har for lite medisin

Man føler seg dårlig om dosen blir økt for raskt

Man føler seg dårlig om dosen er for høy

Dersom du har hashimoto kan formen også variere selv om dosen er riktig. Man kan føle seg veldig syk av å spise enkelte typer mat, eller være følsom for kulde. Osv.

Det er mulig du må forberede deg på at du aldri vil føle deg helt frisk igjen

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du vil fortstt føle deg dårlig om du kutter medisinen. Dessverre er det stor sannsynigvhet for at du vil fløe deg dårlig i 6 -18 måneder frem til du har riktig dose. Å føle seg bedre med stoffskifte er noe som kan ta laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tid. Og man føler seg som regel dårlig hele løpet til medisinen er på riktig sted til riktig tid. 

Man vil føle seg dårlig uten medisin

Man føler seg dårlig når man har for lite medisin

Man føler seg dårlig om dosen blir økt for raskt

Man føler seg dårlig om dosen er for høy

Dersom du har hashimoto kan formen også variere selv om dosen er riktig. Man kan føle seg veldig syk av å spise enkelte typer mat, eller være følsom for kulde. Osv.

Det er mulig du må forberede deg på at du aldri vil føle deg helt frisk igjen

En autoimmun tyreoiditt ja, og mest sannsynlig Hashimotos pga mye energi, vanskelig for å roe ned, snakket fort etc, i forkant av lavt st. Synes det er litt underlig å ha utfordringer med pusten med et lavt stoffskifte. Har hørt at de med høyt st kan få tungpust. Er rar i pusten, tidvis litt kortpustet, press i bringe, tidvis lett sår hals, utmattet/stiv brystkasse. Jeg vet ikke hva jeg bør gjøre, snart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...