AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #21 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Iben tenker jeg alltid er gutt, så Amalie av de to navnene. Anonymkode: aaf63...304 «2007 jenter og 154 gutter har dette navnet» er jo desidert flere jenter som heter det enn gutter da. https://www.babyverden.no/navn/iben/ Anonymkode: 7b7ee...653 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #22 Del Skrevet 3. februar 2021 Amalie går ikke. Det ligner for mye på emalje. Tannemalje. Det kommer til å bli hardt i skolegården. Må bli iben. Anonymkode: d73f6...bb4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #23 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Amalie går ikke. Det ligner for mye på emalje. Tannemalje. Det kommer til å bli hardt i skolegården. Må bli iben. Anonymkode: d73f6...bb4 For ikke å snakke om Analie, som min stakkars venninne ble kalt😂😭 Anonymkode: 7b7ee...653 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ytdhd Skrevet 3. februar 2021 #24 Del Skrevet 3. februar 2021 Aragorn ll Elessar skrev (7 minutter siden): Nei Er mange navn jeg synes er fine som er unisex navn. I see. Men jeg har alltid likt navnet Aragorn, og karakteren! Siden vi er inne på navn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #25 Del Skrevet 3. februar 2021 Amalie- har ikke det blitt et 13-på-dusinet navn? Iben står for noe annet....noe sterkt og markant. Anonymkode: dea75...7f1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ytdhd Skrevet 3. februar 2021 #26 Del Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Amalie- har ikke det blitt et 13-på-dusinet navn? Iben står for noe annet....noe sterkt og markant. Anonymkode: dea75...7f1 Sikkert bare jeg som har vært uheldig, men ingen i min omgangskrets heter Amalie 😂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #27 Del Skrevet 4. februar 2021 Brunello skrev (4 timer siden): I utgangspunktet synes jeg Amalie er desidert finest. Det er bare et stort problem, og det er at ungene ikke klarer å di navnet rett på Østlandet lenger. Sier det som i Fredrikstad, og da er det ikke like fint: Nå ble jeg nysgjerrig - hvordan sier man Amalie på Østlandet, og spesielt i Fredrikstad? Amm - alie?? Anonymkode: 9d004...d61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #28 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Amalie- har ikke det blitt et 13-på-dusinet navn? Iben står for noe annet....noe sterkt og markant. Anonymkode: dea75...7f1 Vil si tvert i mot. «Alle» småjenter heter Iben for tiden, i hvert fall her jeg bor. Amalie er ikke så vanlig lenger. Anonymkode: c0d5f...a2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #29 Del Skrevet 4. februar 2021 Hvorfor ikke begge to? Iben Amalie. Anonymkode: 72535...1dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #30 Del Skrevet 4. februar 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Nå ble jeg nysgjerrig - hvordan sier man Amalie på Østlandet, og spesielt i Fredrikstad? Amm - alie?? Anonymkode: 9d004...d61 Nei, med palatalisering av l-en. Aldri hørt noen si Emilie, Amalie, Amelia osv. med sånn l, men så omgås jeg ikke så mange barn og tenåringer heller. Anonymkode: 5f18d...8a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 4. februar 2021 #31 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå ble jeg nysgjerrig - hvordan sier man Amalie på Østlandet, og spesielt i Fredrikstad? Amm - alie?? Anonymkode: 9d004...d61 Det er L-en som er hovedproblemet. Apikal L, også kalt tungespiss-L, tynn L, lys L, Østfold-L, Halden-L og annet, er en uttalevariant av L-lyden. En kan på norsk skille mellom lys L, mørk L (laminal L) og tjukk L (retrofleks flapp).[1] I vanlig østlandsk har en tradisjonelt brukt apikal L, altså uttalt med tungespissen framme i ganen, i ord som «leke», «liker», «sel» og «fele».[2] I flere dialekter i Østfold har samme L-lyd også blitt brukt etter vokalene a og å i ord som «ball» og «bål».[2] I disse ordene har en ellers vanligvis brukt mørk, laminal L, uttalt med tunga pressa opp mot ganen.[2] Lyden kalles Østfold-L fordi den i norsk primært forekommer i østfolddialekten; i andre dialekter og standard østnorsk er lyden tradisjonelt forbundet med barnespråk, særlig blant barn i barnehagealder, fordi lyden er enklere å uttale enn f.eks. mørk laminal L, men har tradisjonelt blitt avlært når barn kom i skolealder og mestret mer kompliserte L-lyder brukt av voksne og større barn.[3] Professor i moderne norsk språk Finn-Erik Vinje mener det er «feil når barn fra Oslo-området bruker 'Østfold-L' i dagligtalen».[4] Adjektivet 'apikal' betyr i språkvitenskapen det som angår tungespissen og brukes om ulike tungespisslyder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #32 Del Skrevet 4. februar 2021 Aragorn ll Elessar skrev (8 timer siden): Iben er jo et grusomt navn Amalie er et fint navn. Enig! Skjønner ikke kg sin fascinasjon med det navnet. Det er jo helt forferdelig. Amalie er kjedelig, men klassisk og pent. Anonymkode: 965b4...ce2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 4. februar 2021 #33 Del Skrevet 4. februar 2021 Jeg hadde gått for Iben 😊 Amalie er fint det og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosendahl Skrevet 4. februar 2021 #34 Del Skrevet 4. februar 2021 Iben 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leinica Skrevet 4. februar 2021 #35 Del Skrevet 4. februar 2021 (endret) Jeg hadde helt klart gått for Iben, synes det er et mye finere og ikke minst et langt sjeldnere navn enn Amalie. Synes også at Amalie er et ganske kjedelig navn. Endret 4. februar 2021 av Leinica 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #36 Del Skrevet 4. februar 2021 Iben:) Amalie er litt for sukkersøtt for min stil Anonymkode: 0cb75...78d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #37 Del Skrevet 4. februar 2021 Iben!!! Anonymkode: 26aad...518 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #38 Del Skrevet 4. februar 2021 Iben. Men hver obs på at det er veldig populært, så kommer nok inn på topp 10 innen få år vil jeg tro. Anonymkode: 0ec5c...b5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #39 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kjenner en mann som heter Iben, så ville gått for Amalie 😅 Anonymkode: 6a77a...254 Ja, jeg synes Iben er for hardt til å passe en jente. IIIIBEN. Huff. Anonymkode: 43dc5...752 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #40 Del Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enig! Skjønner ikke kg sin fascinasjon med det navnet. Det er jo helt forferdelig. Amalie er kjedelig, men klassisk og pent. Anonymkode: 965b4...ce2 Enig. Iben høres jo ikke bra ut. Og spesielt ikke til en jente. Bare smak på navnet liksom, Iben. Det er for kort på en måte, mange vil nok uttale det mer som Ibn. Det mangler flyt. Anonymkode: 43dc5...752 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå