Gå til innhold

Barn som ikke drikker skolemelk..

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kanskje barnet ville ha vann istede? 

Husker da jeg var liten og mamma og pappa bestilte skolemelk til meg. Jeg hatet ren melk, og særlig hvis den ikke var så kald jeg ville, eller hvis noen hadde ristet den. 

En gang drakk jeg ikke opp melken min, og læreren tvang meg inn på et rom til jeg hadde drukket den opp. Den ble bare varmere og varmere og jeg kastet nesten opp. 

Etter det slapp jeg melk. 

Det samme med smør på brødskivene. 🤢

Anonymkode: 2ea7d...9f2

Håper det er lenge siden du gikk på skolen... 

• Liker 2
Skrevet

Trenger ikke melk om han får i seg på andre måter. Ost, yoghurt, kakao, rømme, melk og fløte i mat.

Eneste jeg kommer på er å sende med müsli som han kan ha melken over. 

Jeg likte ikke melk og slapp skolemelk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er unødvendig å tvinge i barnet skolemelk, når barnet ikke liker det. Jeg måtte drikke skolemelk, husker enda hvor store vanskeligheter jeg hadde med å få i meg den melka. Jeg fikk ikke mer lyst på melk senere av å bli tvunget til å drikke det. Jeg drikker fortsatt ikke melk.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Linker? Bevis? Hvorfor er kumelk sunnere og mer naturlig? 

Anonymkode: 77d26...a4f

Her er en link til deg som henviser til studier. Plantedrikker er problematiske og man bør ikke drikke dem. Hvis man ikke tåler melk bør man heller drikke vann.

Anonymkode: 7daf6...26a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kumelk er sunnere og mer naturlig

For det er jo så naturlig å drikke et annet pattedyr morsmelk?? 

Anonymkode: c4b5d...5a6

• Liker 13
Skrevet

«Juice er usunt og unødvendig» sier du.. blir vel ikke bedre av at du sender med henne oboy? La barnet få slippe viss hun ikke liker det. Bytt til juice og pass på at hun får i seg kalsium hjemme heller. Feks via hjemmelaget smoothie, oppi der kan du snike inn mye rart som de ellers nekter å spise 🙃

Anonymkode: af019...5a6

• Liker 3
Skrevet

Jeg er glad i melk

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

«Juice er usunt og unødvendig» sier du.. blir vel ikke bedre av at du sender med henne oboy? La barnet få slippe viss hun ikke liker det. Bytt til juice og pass på at hun får i seg kalsium hjemme heller. Feks via hjemmelaget smoothie, oppi der kan du snike inn mye rart som de ellers nekter å spise 🙃

Hallo. Hva med vann?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er en link til deg som henviser til studier. Plantedrikker er problematiske og man bør ikke drikke dem. Hvis man ikke tåler melk bør man heller drikke vann.

Det var ikke poenget. 

Jeg spurte om hvorfor kumelk var sunnere og "mer naturlig". Mer naturlig enn hva da? 

Og er det "naturlig" at vi skal drikke morsmelken til et annet dyr? Hvor naturlig er det? (Og nei, jeg er hverken veganer eller vegetarianer, men synes at melke- (og brødskive)hysteriet i Norge er helt hinsides) 

Anonymkode: 77d26...a4f

• Liker 10
Skrevet

Du vil at barnet skal få i seg kalsium fra morsmelk? Da bør du revurdere. Benskjørhet er nemlig høyest i de landene som drikker mest melk. I beste fall vil ikke å drikke mye melk gi deg en bedre sjanse for å ikke utvikle benskjørhet. I verste fall kan melk føre til benskjørhet. 

https://iphysio.io/osteoporosis/

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://academic.oup.com/nutritionreviews/article-pdf/57/6/192/24089559/nutritionreviews57-0192.pdf&ved=2ahUKEwitn_nc3c7uAhVJw4sKHTPkDC8QFjAEegQIFRAE&usg=AOvVaw3-IakktTE6u-DFIur7X1sA

https://sciencenorway.no/food-forskningno-norway/milk-is-a-poor-preventer-of-osteoporosis/1423877

Anonymkode: bf00b...6b4

• Liker 9
Skrevet
Maleficenta skrev (12 minutter siden):

Håper det er lenge siden du gikk på skolen... 

Hehe ja det er heldigvis det. Jeg er 30 år må, og dette skjedde vel i fjerde eller femte😊 men fy så kvalmt 🤢

Anonymkode: 2ea7d...9f2

Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Hallo. Hva med vann?

Samme for meg vel hva hu gir ungen sin. Men dropp melka viss hun ikke liker det

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble truet til å drikke den forferdelige melka på skolen. Siden jeg gikk ut av 7 klasse har jeg ikke drukket melk igjen. 

Forstår ikke hvorfor barn skal presses til å drikke melken. 

Anonymkode: 44e7c...54b

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme for meg vel hva hu gir ungen sin. Men dropp melka viss hun ikke liker det

Tenkte mer om ts var fokusert på at det skulle være sunt, da er jo juice kjempedumt. Det er usunt som f. Masse sukker i. Men TS bryr seg tydeligvis mer om at hun betaler for noe som ikke blir drukket

• Liker 1
Skrevet

Har HØRT at melk ikke er så sunt som man tror. Og hvis du bekymrer deg for kalsium finnes det jo mat som inneholder det. Jeg har aldri likt melk, og drakk ikke melken på skolen heller. Egg er fin kilde til kalsium, banan, nøtter, grønne grønnsaker etc. 

Anonymkode: 51047...6b4

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kumelk er for babykalvar. Eg personlig synest det er litt rart at folk drikker melka til ein heilt anna art. Spesielt basert på det eg veit om morsmelk  til menneskebarn, det er utrolig fasinerande. Kumelkdrikking er kulturellt, det er det som er sett på som normalt i det samfunnet vi lever i nå.

Melk er ofta berika, og maten dyra eter er berika sånn at den skal bli meir næringsrik. Det er ikkje sånn at kumelk nødvendigvis automatisk er sunnare.

https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/berikning-i-tine

Eg er ikkje veganer men er litt lei melkepropoganda. Om eg var deg hadde eg sørga for at barnet fekk i seg kalsium på andre måtar.

For å svara på det du spurte om! Trur du barnet ditt hadde likt varm kumelk med litt honning? Er det mikrobølgerovn i klasserommet? kva om du seie opp ordninga og heller kjøpe biola? Kva med Skyr?

Anonymkode: 29b6f...92c

• Liker 7
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Tenkte mer om ts var fokusert på at det skulle være sunt, da er jo juice kjempedumt. Det er usunt som f. Masse sukker i. Men TS bryr seg tydeligvis mer om at hun betaler for noe som ikke blir drukket

Jeg tror ikke et glass juice til lunsjen er det som bikker over lasset her altså. Men vann da viss det 200 ml juice er kritisk. 
TS jeg syns jenta di burde få bestemme selv altså. Glad jeg gikk valget selv gjennom hele skolegangen, den ble valgt bort for å si det sånn😊

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Den eneste sorten melk som er naturlig for mennesker er brystmelk! Kumelk er for kalver!

Kalsium kan du gi barnet ditt gjennom andre matvarer enn melk, så vær smart og bare dropp forventningen om at barnet skal drikke melken!

Anonymkode: e3f0c...a9c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tips til hvordan få barnet til å drikke skolemelken? Vi har betalt for ett år og jeg synes det er irriterende at den ikke blir drukket. Barnet er ikke så glad i melk hjemme heller, men eldre søsken har alltid drukket skolemelken. Jeg vil helst at han skal drikke den «naturell». Men prøvde å sende med boks med oboy og det ble bare søl (for lite hull å helle oppi). Noen andre tips til å smaksette melk?

Hva med sånt sugerør-rør med sjokoladepulver/jordbærpulver? Hvor får man kjøpt det og er det greit eller veldig usunt?

Anonymkode: 95fd9...bee

Ville sluttet å betale for det om barnet ikke drikker melken. Det er jo penger rett ut av vinduet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tips til hvordan få barnet til å drikke skolemelken? Vi har betalt for ett år og jeg synes det er irriterende at den ikke blir drukket. Barnet er ikke så glad i melk hjemme heller, men eldre søsken har alltid drukket skolemelken. Jeg vil helst at han skal drikke den «naturell». Men prøvde å sende med boks med oboy og det ble bare søl (for lite hull å helle oppi). Noen andre tips til å smaksette melk?

Hva med sånt sugerør-rør med sjokoladepulver/jordbærpulver? Hvor får man kjøpt det og er det greit eller veldig usunt?

Anonymkode: 95fd9...bee

De sugerørene får du på normal, spar, meny og sikkert flere steder. Ikke mer usunt enn oboy kan jeg tenke meg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...