AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Del Skrevet 3. februar 2021 Snøen har kommet, og jeg tok frem klassiskskia igjen og gikk en tur med ei dreven venninne i formiddag. Ble selvsagt mye skisnakk, og hun mener skia mine er for korte. De er 17 cm høyere enn meg selv, men i følge henne burde de være 20-25 cm høyere. Har søkt litt rundt og i følge tabeller kan dette stemme. Burde jeg kjøpe nye ski? Anonymkode: 3bdca...e17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Del Skrevet 3. februar 2021 Føler du behovet for nye ski, da? 17 cm høyere enn deg er litt i korteste laget, men anbefalt lengde på ski har krympet litt de siste (ti)årene. Så lenge spennet er riktig hadde jeg ikke giddet å kjøpe nye ski som var 3 cm lengre bare fordi de teoretisk sett skal være lengre. Om du ikke går så ofte på ski har du kanskje ikke så bra teknikk heller, og da er det lettere å manøvrere korte ski enn lange ski. Lengre ski kan gi litt bedre glid ettersom du får lengre glidsone, men det utgjør minimalt om planen er å kjøpe 5 cm lengre ski. Jeg er like lang som min søster, men har 5 cm lengre ski (vi har samme modell). Begge er fornøyde med skiene sine! Anonymkode: f2a88...c72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #3 Del Skrevet 3. februar 2021 Mine fjellski er bare 12 cm lengre enn meg. Er morsommere, synes jeg. Får mye bedre manøvrering i bakkene (nedover). Anonymkode: f0c89...9e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Del Skrevet 3. februar 2021 Mine ski er 22 cm høyere enn meg, men har brukt ski som er kun 15 cm høyere enn meg. Begge deler funker helt fint til meg som er hobbymosjonist på langrenn Anonymkode: 2e3e6...781 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Del Skrevet 3. februar 2021 Mine er 18 cm lengre enn meg og syns det er gull. Kjøpte det med vilje. Anonymkode: e8479...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 4. februar 2021 #6 Del Skrevet 4. februar 2021 Spennet er egentlig viktigere enn lengden når det er så få centimeter om å gjøre. Dersom skiene har både god glid og du får greit feste når du smører med "riktig" smøring, er det nok ikke nødvendig med nye ski. Spesielt ikke hvis du ikke går veldig mye på ski. Har skiene dårlig glid kan det hjelpe å behandle med glider. Dersom det ikke hjelper, kan det nok være litt feil spenn i skiene. Når du på etter eller annet tidspunkt, av en aller annen grunn, finner ut at du uansett skal ha nye klassiskski, kan du kanskje kjøpe noe som er litt lengre. Men jeg anbefaler uansett å få hjelp og veiledning i en skibutikk, slik at du finner rett spenn. Og da gjelder det å være ærlig både på vekt og egne ferdigheter . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå