Gå til innhold

Erfaringer med psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal forsøke å være mest mulig kortfattet.

Jeg begynte hos en psykologspesialist i avtalepraksis for cirka 5 mnd siden. Før det gikk jeg til DPS (i cirka 1 år og 7 mnd). Grunnen til at jeg ble ble (haste)henvist til DPS var pga en akutt krise som viste seg å være en alvorlig depresjon. Jeg ble med tiden diagnostisert med bipolar type 2, men det var alltid tvil ift til diagnosen pga tidligere traumer og omsorgssvikt. Det var utgangspunktet for overføringen til avtalespesialist, noe som jeg hele veien har vært enig i.

Nå har det seg slik at behandlingen hos avtalespesialist har gått mest ut på stabilisering. Dette syntes jeg er litt rart da det er dette DPS har holdt på med i 1,7 år. Jeg har aldri fått ordentlig behandling. Og for å være ærlig, så blir jeg mer og mer usikker på hva behandling egentlig er. 

Jeg har sagt i fra, men opplever å ikke få et direkte svar tilbake. Jeg har likevel fulgt absolutt alle råd, tilbakemeldinger osv. Rådene har vært å stå i situasjoner (mindfullness, se en god film, lage god mat osv).

Nå har min situasjon tilspisset seg veldig, med økende symptomer på depresjon. Jeg har også suicidale tanker. Dette fortalte jeg min psykolog i dag. Jeg fikk i grunn en lang leksjon om at avtalespesialister står alene, ikke har et tverrfaglig samarbeid med andre o.l. Ikke noen spørsmål om konkrete tanker, alkoholforbruk, hva dagene brukes til osv. Fikk spørsmål om hva jeg tenkte om behandling fremover. Det syntes jeg var vanskelig å svare på, jeg vet ikke nøyaktig hva jeg trenger, men trenger noen å snakke med.

Jeg fikk til svar at det kunne vi snakke sammen om 2 uker, men at en avtalespesialist ikke kunne behandle suicidale. 

Dere med lengre erfaring, hva tenker dere om dette?

Jeg er veldig fortvilet. 

Anonymkode: 6505d...e24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker du at du vil få behandlet? Hvilke endringer trenger du for å ha det bra? :) Kanskje kan det være nyttig å lage noen konkrete mpl sammen med behandleren din og sette ord på noe av det du skriver her. Har du fått tilbud om medisin for stemningsstabilisering?

Anonymkode: 0266c...4a3

Skrevet

Det er bare tull at avtalespesialister ikke behandler suicidale. Jeg har flere selvmordsforsøk bak meg og det blir helt sikkert flere men den avtalespesialister jeg har gått til i årevis har stått støtt hos med meg.

Anonymkode: bcb19...4dd

Skrevet

Du kan jo spørre henne hvorfor hun valgte å ta deg inn utifra henvisningen hun hadde fått om dine problemer? 
for at du skal holde deg stabil og unngå å gå ned i depresjon så gir hun råd om hvordan du kan gjøre ting i hverdagen for å holde deg stabil. 
du må spørre henne hva som er behandlingsplanen hennes, hvilke målsettinger dere skal ha. Si hva du ønsker og hva du tror du trenger for å få det bedre. 
å grave i gamle traumer kan være til hjelp for mange, men ikke nødvendigvis hvis du har en diagnose som gjør at du kan bli syk av det. Viktig at dere sammen er enig om hva dere skal jobbe med i timene. Ikke vær redd for å stille spørsmål. 

Anonymkode: fedd2...9c8

Skrevet

Det er en feil at avtalespesialister ikke samarbeider med andre. Helt feil!

Anonymkode: b3200...8d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...