Gå til innhold

Boligmarked i Oslo, HVA SKJER??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøpte hus i Lillestrøm i fjor til 6,5 mill. Naboen solgte nettopp samme til 7,8 mill. Alle husene i området er like, så vi har i teorien fått en verdiøkning på 20% på ett år. Det sier seg selv at boligmarkedet ikke er friskt da. Men er jo nesten ikke eneboliger til salgs i Oslo-området lengre. 

Anonymkode: a8ba7...53f

Riktig. Lillestrøm er fin 😊

Anonymkode: 91365...f4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 17.22):

Jeg priser meg lykkelig over at jeg valgte å kjøpe i utkanten av Oslo, i en mindre populær del av byen, og klarte å få en skikkelig toroms (ikke noe alkovetull) med god standard, siden pandemien kom ikke så lenge etter. Bor relativt nærme det meste jeg trenger, og kommer meg inn til sentrum på 20-30 minutter, avhengig av hvilket reisemiddel jeg bruker. Eneste som kunne vært en fordel med å kjøpe knøttlite i byen hadde vært å evt. selge nå og flytte til tilsvarende område nå. Men dette året med hjemmekontor har jeg virkelig nytt hver kvadratmeter vil jeg si. 

Også fint å vite at denne leiligheten, selv om den ikke skulle stige i pris, vil kunne være nok til at jeg har råd til å kjøpe en stor leilighet eller til og med et lite hus i hjembygda om jeg skulle ønske det. 

Anonymkode: 01635...f45

Jeg gjorde som deg, kjøpte toroms i et område litt utenfor sentrum rett før pandemien. Er kjempefornøyd!

Når jeg nå har sittet mye hjemme under hele pandemien, er jeg veldig glad for at jeg ikke bor på 12 kvadrat på Majorstua eller 14 kvadrat på Vålerenga. Det er det jeg ville ha fått i sentrumsområdene til samme pris.

Her har jeg 40 kvadratmeter boareal + 25 kvadratmeter hage. I tillegg har jeg stor innvendig bod, med plass til sportsutstyr, bildekk og lignende. Føler ikke at jeg bor på så liten plass at det legger begrensninger på livet mitt. ☺️

Under pandemien har jeg fått tiden til gå med yoga, hobbyer, matlaging og kjærestebesøk i helgene. Er glad for at jeg har plass til å leve et fint liv hjemme.

Trodde at det skulle legge begrensninger på det sosiale livet mitt når jeg bosatte meg litt utenfor sentrum, men den korte tiden jeg bodde her før pandemien var det ingen tegn på det. Kunne dra på vennetreff i Sofienbergparken eller møtte venninner på café på Rodeløkka, Aker Brygge og St. Hanshaugen på en halvtimes varsel. 

Anonymkode: b8f1b...861

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Alt som er flunkende nytt er dyrt, selv utenfor Oslo....  

Anonymkode: f4b68...b37

Utbyggere vet å ta seg betalt. 

Anonymkode: f9353...98f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alt som er flunkende nytt er dyrt, selv utenfor Oslo....  

Anonymkode: f4b68...b37

Nytt betyr jo ikke fint. Spesielt når folk sier at alle nye blokker har skjeggkre med på kjøpet 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 19.50):

Vel...I Lørenskog får du 60 kvadrat til samme pris som 30 på Tøyen. Spørs hva som er viktigst for deg. Og igjen, Lørenskog er stor, og jeg skjønner at det kan være vanskelig å selge nybygg ved Triaden hvor det er mye innsyn og ingen bra utsikt, men noen områder er superfine, som Vallerud og Rasta. 

Det handlet vel om Lørenskog vs Groruddalen, ikke tøyen som er mye dyrere. Jeg hadde heller kjøpt innenfor oslogrensa, men det er jo fordi jeg vil bo i Oslo. Ville jeg bodd i Lørenskog hadde jeg kjøpt der 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 18.04):

Den som solgte med tap kjøpte når? 2017? 18? 

Det er jo ikke bare avhengig av om det er nybygg eller ikke, men også område, etasje, utsikt...

2016 var et heftig år, de prisene der er vanskelig å få igjen. 

Anonymkode: b3be3...1a3

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte 65 kvm i bydel østensjø i 2018 for i underkant av 2,9mill. Tilsvarende leiligheter går nå for 4,1-4,4 mill (og min har den beste beliggenheten i borettslaget).  Ulempen er at det er tilsvarende vanskelig å kjøpe seg opp i størrelse, så føler jeg er litt fanget her. 

Anonymkode: a8352...7f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjøpte 65 kvm i bydel østensjø i 2018 for i underkant av 2,9mill. Tilsvarende leiligheter går nå for 4,1-4,4 mill (og min har den beste beliggenheten i borettslaget).  Ulempen er at det er tilsvarende vanskelig å kjøpe seg opp i størrelse, så føler jeg er litt fanget her. 

Trives du? Hvis ikke, ville jeg gått ned i størrelse og flyttet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Trives du? Hvis ikke, ville jeg gått ned i størrelse og flyttet. 

Om jeg trives ja! Stortrives, men skulle gjerne hatt litt større plass. Kort vei til sentrum, men har sjeldent behov for å dra dit siden vi har alle tilbud i områder der det ikke er så enormt mye mennesker. Jeh har lysløypa 30 meter fra inngangsdøra, svømmehaller, flere badevann med sandstrand i gangavstand. Har null innsyn i leiligheten. Har mann og barn. 
Hvorfor tenker du at jeg ikke skulle ha trivdes, og at jeg ville hatt MINDRE plass? Bodde på st.Hanshaugen før jeg flyttet hit, og ville aldri flyttet tilbake dit med barn.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 21.27):

Selvfølgelig kan prisene gå ned. Hva er det som får folk til å tro at prisene alltid skal stige?

Skremmende hvor naive mange er...

Anonymkode: 3892b...bcb

Tja, det er noe som heter inflasjon, samt voksende befolkning men manglende utbygging?

Nå aner ikke jeg hva som vil skje med boligmarkedet, men disse to faktorene er ikke akkurat lovende for folk som venter på kraftig nedgang.

Kanskje renteøkning vil legge litt bånd på prisstigningen. Men vil rentene gå opp noe særlig?

Endret av jabx
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er bilde 23 tilfeldig...? 🤣

He he, tror ikke det. 

Tilgang på eget bibliotek også i tillegg til alle badene.

Jeg fant ikke ut hvor mange leiligheter som delte bad og hvem som vasker dem. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kapasitetsøkningen for tog ved Brynsbakken i Oslo ble vedtatt rett før påske. Det betyr at lokaltogene i Oslo får hyppige avganger, og at reisetiden inn til sentrum potensielt kan forkortes. 

Dette er altså gode nyheter for alle som bor i områder i Oslo med lokaltogstasjoner (f.eks. Hauketo, Holmlia, Haugenstua og Nedre Grorud). 

Jeg tror at dette kommer til å gi store utslag på kvadratmeterprisen i disse områdene når den nye ordningen er på plass. Spesielt når det gjelder ett- og toromsleiligheter.

Anonymkode: f5a8d...5d1

AnonymBruker
Skrevet

He he, tror ikke det. 

Tilgang på eget bibliotek også i tillegg til alle badene.

Jeg fant ikke ut hvor mange leiligheter som delte bad og hvem som vasker dem. 

Det bygget der er velkjent. Det bor visst stort sett studenter der, og det er ganske høy utskifting. Har inntrykk av at «alle» som har studert i Oslo kjenner noen som har bodd der 😉

Men det virker som om de fleste er fornøyde. En av mine kollegaer bodde der for lenge siden, og sa at det var som et veldig trivelig studentkollektiv (med lite festbråk).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Kapasitetsøkningen for tog ved Brynsbakken i Oslo ble vedtatt rett før påske. Det betyr at lokaltogene i Oslo får hyppige avganger, og at reisetiden inn til sentrum potensielt kan forkortes. 

Dette er altså gode nyheter for alle som bor i områder i Oslo med lokaltogstasjoner (f.eks. Hauketo, Holmlia, Haugenstua og Nedre Grorud). 

Jeg tror at dette kommer til å gi store utslag på kvadratmeterprisen i disse områdene når den nye ordningen er på plass. Spesielt når det gjelder ett- og toromsleiligheter.

Jeg tar ikke toget i Oslo, så mulig jeg misforstår, men hvordan påvirker Brynsbakken Holmlia og Hauketo? Det er vel ikke samme toglinje? Eller blir det bedre kapasitet på Oslo s?

Anonymkode: 3b04e...f37

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...