AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #101 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lillestrøm er ett område med kort reisetid Anonymkode: f5a8d...5d1 (Forutsatt at man bruker kort tid til Lillestrøm stasjon, altså!). Det er flere steder i Lillestrøm by som har ganske lang pendlertid totalt sett. Anonymkode: f5a8d...5d1 1
Jytte Skrevet 5. februar 2021 #102 Skrevet 5. februar 2021 Boligprisene kommer ikke til å synke. De kan stabilisere seg. Vet det er håpløst i Oslo nå. Selv eier jeg, men kjenner noen unge. Selv med egenkapital på 800K kommer de seg ikke som single inn på boligmarkedet. Lavlønnet, inn til videre. Uten bil men store studielån. Noen ganger frister det å selge og flytte et annet sted. Har liten leilighet, to-roms. Men, det er her jeg har familie og venner. Var heldig og fikk kjøpt før prisene steg enda mer. I dag ville jeg ikke hatt en sjanse. Norge burde sett på våre naboland. Der er det vanlig å leie, ikke av private, men av bolig-sameier eller selskap til en rimelig pris. Men her går man motsatt, kommunale boliger leies ut til blodpris. Når prisene presses opp i sentrum vil det få ringvirkninger, også utenfor Oslo. I pendler-avstand. Ser at hvis jeg skal kjøpe et sted jeg drømmer om, da må jeg til sørlandet eller til vest. 3
heiida Skrevet 5. februar 2021 #103 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 18.49): På bygda ja, men hvis man har et valg: å betale 600-800 over prisantydning i Oslo eller kjøpe til prisantydning LITT utenfor Oslo, ville jeg definitivt valgt det sistnevnte. Anonymkode: 91365...f4b Ikke hvis jeg ønsket å bo i Oslo og hadde mulighet økonomisk
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #104 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du sikker på det? Det virker som du svarer i flere tråder her inne, og stadig sammenligner de minste sentrumshyblene i Oslo med Lillestrøm. Slik som her: De som bor i små leiligheter på Majorstua sliter ikke med å komme inn på boligmarkedet. De har råd til å bo i Oslo sentrum, og er villige til å leve på mindre plass på grunn av beliggenheten. Dersom de ønsker mer plass, kan de alltids flytte internt i Oslo, til et mer prisgunstig område med kort pendlertid inn til sentrum. Å sammenligne de minste leilighetene på Majorstua med større leiligheter i Lillestrøm blir som å sammenligne epler og pærer. Hvis man har et helhetlig blikk på boligmarkedet i Oslo-området, synes jeg faktisk at leilighetsmarkedet på Lillestrøm er overpriset. Det er mange steder internt i Oslo (og rett utenfor) som har større potensiale for prisvekst. Og gitt at man har et tidsperspektiv på 10 år, og jobber i Oslo sentrum, betaler man faktisk 85 000 kr mer ved å pendle fra sone 2. Og det er med dagens prisnivå 😱 Ville heller brukt de pengene på å betale ned på boliglånet, men det er nå meg... Anonymkode: f5a8d...5d1 Lillestrøm er jo bare et eksempel. Ta Drammen da eller Ski. Å kjøpe der er langt bedre enn å klage på hvor «umulig» ting er. Men folk bestemmer selv.... Anonymkode: 91365...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #105 Skrevet 5. februar 2021 heiida skrev (8 minutter siden): Ikke hvis jeg ønsket å bo i Oslo og hadde mulighet økonomisk Så klart! Men de som sier at det er «umulig å komme inn på boligmarkedet» har tydeligvis ikke mulighet, og da må man tenke andre alternativer Anonymkode: 91365...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #106 Skrevet 5. februar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Så klart! Men de som sier at det er «umulig å komme inn på boligmarkedet» har tydeligvis ikke mulighet, og da må man tenke andre alternativer Anonymkode: 91365...f4b Der er jeg helt enig! Folk må være villige til å vurdere flere områder innad i Oslo, eller områder som ligger i grei pendleravstand. Men mange sier at det er «umulig å komme seg inn på boligmarkedet i Oslo» når de egentlig mener at «det er umulig å finne noe de er helt fornøyd med innenfor de økonomiske rammene de har». For noen år siden klaget flere av mine venner på at det var umulig å kjøpe i Oslo, men de var i praksis bare interessert i Majorstua, Sagene, Grünerløkka, Frogner, Vika og Rodeløkka. De hadde finansieringsbehov på 2,5 millioner++, og kunne ha kjøpt på Lambertseter, Veitvet, Ammerud eller Haugenstua med god margin. De fleste av dem er fortsatt på boligjakt. Plutselig var Groruddalen aktuelt, «for nå er det jo så mange som flytter dit». Men fordi interessen er så mye større, har prisene også begynt å stige. Og det kommer de nok til å fortsette med. Og jeg har bekjente i Oslo med små barn, som er innstilt på å bo på Tåsen, Kjelsås, Nordberg, etc. Selv om prisene er dobbelt så høye som det de har finansieringsbehov til. Fjellhamar, Kolbotn, Nittedal eller Drammen er tilsynelatende helt uaktuelt. Jeg har på en måte sympati med dem, men jeg synes nok at de er litt lite fleksible. Ja, det er dyrt, men det hjelper ikke å bygge luftslott og bli sittende og drømme om det som er helt utenfor rekkevidde, når du faktisk har råd til en helt adekvat bolig. Men jeg har stor sympati med de som nå faller helt utenfor boligmarkedet i Oslo-regionen, fordi f.eks. Husbanklån ikke strekker til. Anonymkode: f5a8d...5d1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2021 #107 Skrevet 5. februar 2021 https://e24.no/naeringsliv/i/6zBp2L/leilighet-i-gamle-oslo-solgt-for-135-mill-over-prisantydning-med-fasit-i-haand-saa-var-det-en-lokkepris?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Helt insane Anonymkode: 91365...f4b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #108 Skrevet 7. februar 2021 https://e24.no/privatoekonomi/i/JJlj66/ga-28-millioner-for-16-kvadrat-dette-begynner-aa-bli-trist?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Anonymkode: 91365...f4b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #109 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): https://e24.no/privatoekonomi/i/JJlj66/ga-28-millioner-for-16-kvadrat-dette-begynner-aa-bli-trist?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Anonymkode: 91365...f4b At noen gidder.... Anonymkode: 91365...f4b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #110 Skrevet 7. februar 2021 Dette kommer til å smelle deluxe... Anonymkode: 3892b...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #111 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette kommer til å smelle deluxe... Anonymkode: 3892b...bcb Ikke i de nærmeste 5-7 årene... Anonymkode: 91365...f4b 3
Lønnesirup01 Skrevet 7. februar 2021 #112 Skrevet 7. februar 2021 Jytte skrev (På 5.2.2021 den 13.21): Boligprisene kommer ikke til å synke. De kan stabilisere seg. Vet det er håpløst i Oslo nå. Selv eier jeg, men kjenner noen unge. Selv med egenkapital på 800K kommer de seg ikke som single inn på boligmarkedet. Lavlønnet, inn til videre. Uten bil men store studielån. Noen ganger frister det å selge og flytte et annet sted. Har liten leilighet, to-roms. Men, det er her jeg har familie og venner. Var heldig og fikk kjøpt før prisene steg enda mer. I dag ville jeg ikke hatt en sjanse. Norge burde sett på våre naboland. Der er det vanlig å leie, ikke av private, men av bolig-sameier eller selskap til en rimelig pris. Men her går man motsatt, kommunale boliger leies ut til blodpris. Når prisene presses opp i sentrum vil det få ringvirkninger, også utenfor Oslo. I pendler-avstand. Ser at hvis jeg skal kjøpe et sted jeg drømmer om, da må jeg til sørlandet eller til vest. Det er vanlig å leie veldig mange andre steder i verden, og spesielt i byer. Det handler ikke om at leieforholdene er mye gunstigere, men at de har en annen kultur og holdning til det å leie. Norge har ført en politikk der flest mulig skal eie sin egen bolig. Dette er blitt gjennomført ved skattefradrag på boliglån. Det har i neste runde gitt nordmenn en tankegang om at det å eie er det eneste fornuftige, og leie er et nederlag, penger ut av vindu, penger i noen andres lomme. Du finner knapt noen andre land i verden som har den holdningen. En Londoner eller New Yorker ville aldri tenkt på sin husleie som "bortkastede penger". De kan være enige i at de betaler en blodpris - deres leiepriser er tross alt langt verre enn de i Oslo - men penger for å bo er penger du må bruke. Du betaler ikke for ingenting, du betaler for tak over hodet. At du kan være nyutdannet sykepleier på 23 og gå til avisen for å klage over at du ikke får kjøpt deg egen leilighet - alene - er en internasjonal sjeldenhet. 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #113 Skrevet 7. februar 2021 Nå er jeg 31, Kjøpte min første leilighet i Oslo under studiene uten hjelp! Det var en 22 kvadrat rottereir på Majorstuen i 5 etg uten heis. Kostet da 1,5 MNOK. (2012) Jobbet 50% stilling ved siden av fulltid studier, hadde spart siden u-skolen. Gikk i havregrøt, nudler og knallharde prioriteringer økonomisk under studietiden! Solgte i 2015 for 2,1 mnok. Kjøpte da ny, oppgraderte til en større 2-roms på 34 kvadrat for 2,7. Var da ferdig med studier. Solgte denne i 2019 for 3,8 millioner. Kjøpte da en 3-roms for 4,1, Denne fikk jeg takst på forrige uke på 5,7 mill! Så boligmarkedet i Oslo har vært en drøm for min del! Anonymkode: edd84...8d9 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #114 Skrevet 7. februar 2021 https://www.nrk.no/norge/11.000-utleieboliger-star-tomme_-brabrems-i-utleiemarkedet-1.15360598 Anonymkode: dc566...910
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #115 Skrevet 7. februar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå er jeg 31, Kjøpte min første leilighet i Oslo under studiene uten hjelp! Det var en 22 kvadrat rottereir på Majorstuen i 5 etg uten heis. Kostet da 1,5 MNOK. (2012) Jobbet 50% stilling ved siden av fulltid studier, hadde spart siden u-skolen. Gikk i havregrøt, nudler og knallharde prioriteringer økonomisk under studietiden! Solgte i 2015 for 2,1 mnok. Kjøpte da ny, oppgraderte til en større 2-roms på 34 kvadrat for 2,7. Var da ferdig med studier. Solgte denne i 2019 for 3,8 millioner. Kjøpte da en 3-roms for 4,1, Denne fikk jeg takst på forrige uke på 5,7 mill! Så boligmarkedet i Oslo har vært en drøm for min del! Anonymkode: edd84...8d9 Jada, slik var det for oss også. Helt frem til at vi trengte en familiebolig. For da stoppet det. Vi har (hadde) total budsjett på svimlende 12 millioner, med maksimalt lån, - en sinnssyk pris å betale for et hus, spør du meg. Men i «beste Oslo», eller for å være nøyaktig, i samme område hvor vi bodde da, og hvor våre barn gikk i barnehage, kunne vi maks kjøpe et slitent rekkehus fra 60-tallet for de pengene. Så vi flyttet. Men hva er planen din? For boligprisvekst spiller bare negativt for deg, så lenge du må oppgradere bolig. Noe jeg antar du må, i og med du er bare 31. Anonymkode: 15208...09d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #116 Skrevet 7. februar 2021 Jeg har arvet et hus som har en takst på ca 15 millioner i Oslo. Det er helt sykt med tanke på at huset knapt har vært pusset opp på gudene vet hvor mange tiår. Det nyeste som ble gjort er et ganske dårlig kjøkken og bad utført tidlig på 2000 tallet av noe polakker, resten av huset tror jeg knapt har vært pusset opp etter 50 tallet. Anonymkode: 4770d...c37 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #117 Skrevet 8. februar 2021 Se her https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=207426825 Fin og nær Oslo. Anonymkode: 91365...f4b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #118 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Se her https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=207426825 Fin og nær Oslo. Anonymkode: 91365...f4b 80 000 kr pr m2. Høy pris det også. Anonymkode: f9353...98f 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #119 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 80 000 kr pr m2. Høy pris det også. Anonymkode: f9353...98f Den koster 2,5. Lykke til med å finne noe lignende i Oslo Anonymkode: 91365...f4b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #120 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 18.52): Nei. Hele familien lo av meg når jeg kjøpte. Selger jeg nå fikk de rett. 😖 Anonymkode: f1eeb...331 Alle som leser denne tråden ler og. Bare ikke si det til noen fler. Bor selv på 90kvadrat og betalte mindre enn deg. Åpenbart ikke i Oslo da. Anonymkode: 0893d...69d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå