Gå til innhold

Boligmarked i Oslo, HVA SKJER??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mange, som meg, ser på Oslo som det eneste stedet i Norge det går ann å leve.

Markagrensa flyttes ikke, og det bygges ikke i høyden, så da går selvsagt prisene opp.

Jeg mener at veldig mye burde rives, og nye moderne skyskrapere må inn.

Anonymkode: ab414...367

Hva er bedre med Oslo nå? Alt er stengt og forblir stengt i ganske lang tid framover. Om man har hjemmekontor, går nesten ikke ut, er det mye bedre å ha 50 kvadrat i Lillestrøm enn 20 i Oslo. 

Anonymkode: 91365...f4b

Fortsetter under...

Hvor bor alle disse menneskene som skal inn i de nye boligene i Oslo, og boligene som frigis fordi noen i Oslo flytter inn i nytti dag? Skapes det så masse nye arbeidsplasser, studietilbud?eller er det leietakere som skal kjøpe? Forklar den som vet.

Anonymkode: dc566...910

• Liker 2
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor bor alle disse menneskene som skal inn i de nye boligene i Oslo, og boligene som frigis fordi noen i Oslo flytter inn i nytti dag? Skapes det så masse nye arbeidsplasser, studietilbud?eller er det leietakere som skal kjøpe? Forklar den som vet.

Nye leiligheter hvor? Problemet er vel i det store og det hele at det er alt for få leiligheter?

Anonymkode: ea961...7bc

• Liker 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er bedre med Oslo nå? Alt er stengt og forblir stengt i ganske lang tid framover. Om man har hjemmekontor, går nesten ikke ut, er det mye bedre å ha 50 kvadrat i Lillestrøm enn 20 i Oslo. 

Jeg ser at flere her inne argumenterer med det - men Korona varer jo ikke evig. 

Det er jo heller ikke sånn at alle som bor i Oslo bor på 20 kvadrat på Majorstua.

Anonymkode: f5a8d...5d1

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg ser at flere her inne argumenterer med det - men Korona varer jo ikke evig. 

Det er jo heller ikke sånn at alle som bor i Oslo bor på 20 kvadrat på Majorstua.

Enig. 

Jeg var en tur i sentrum i dag og nøt en god lunsj på restaurant, og tok trikken hjem til min trange bolig på 230kvm☺️

Kan ikke bo andre steder enn Oslo, selv om jeg egentlig er fra bygda.

Anonymkode: 5875c...c4f

• Liker 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. 

Jeg var en tur i sentrum i dag og nøt en god lunsj på restaurant, og tok trikken hjem til min trange bolig på 230kvm☺️

Kan ikke bo andre steder enn Oslo, selv om jeg egentlig er fra bygda.

Hvor lang tid tar denne trikketuren? 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis dette er opptakten til enda mer «Lillestrøm-propaganda», vil jeg bare påpeke at man bør se på den totale reisetiden, ikke bare tidsbruken for tog-, t-bane eller trikk.

Det er greit at toget mellom Lillestrøm og Oslo tar kort tid, men en stor del av de leilighetene som er greit priset i Lillestrøm ligger et stykke unna stasjonen.

Den brukeren du siterer har sikkert bedre økonomi enn meg, men det finnes steder i Oslo som kan konkurrere fint med Lillestrøm på både kvadratmeterpris, reisetid og trivsel. Det gjelder bare å gjøre litt research...

• Liker 3
14 hours ago, AnonymBruker said:

Om du ser mot andre hovedsteder er prisene i norske byer fortsatt veldig lav. Det normale er at prisene er så høye at kun de som investerer har råd til å eie, og det normale er å leie. Så er nok fortsatt en del å gå på i Norge. 

Dette trur jeg du har helt rett i. Jeg trur ikke prisene stopper før det er kun store internasjonale bedrifter som eier omtrent alle bygg i Oslo, og 99% leier leilighet.

Det eneste som kan stoppe en slik utvikling er politikk.

• Liker 2
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du har kanskje rett akuratt nå. Men dette er jo ikke normalt.

• Liker 2
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis dette er opptakten til enda mer «Lillestrøm-propaganda», vil jeg bare påpeke at man bør se på den totale reisetiden, ikke bare tidsbruken for tog-, t-bane eller trikk.

Det er greit at toget mellom Lillestrøm og Oslo tar kort tid, men en stor del av de leilighetene som er greit priset i Lillestrøm ligger et stykke unna stasjonen.

Den brukeren du siterer har sikkert bedre økonomi enn meg, men det finnes steder i Oslo som kan konkurrere fint med Lillestrøm på både kvadratmeterpris, reisetid og trivsel. Det gjelder bare å gjøre litt research...

Da ville jeg heller valgt Rasta/Vallerud/Røykås. Sikkert kortere vei enn 30 minutters trikketur 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da ville jeg heller valgt Rasta/Vallerud/Røykås. Sikkert kortere vei enn 30 minutters trikketur 

Det er ingen som har sagt noe om 30 minutters trikketur? 😂

Jeg skjønner ikke hvilken motivasjon du har for å avspore alle tråder om boligmarkedet i Oslo ved å oppfordre folk til å flytte til Lillestrøm.

Har du aksjer i eiendomsutvikling på Lillestrøm, eller hva? 

• Liker 9
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ingen som har sagt noe om 30 minutters trikketur? 😂

Jeg skjønner ikke hvilken motivasjon du har for å avspore alle tråder om boligmarkedet i Oslo ved å oppfordre folk til å flytte til Lillestrøm.

Har du aksjer i eiendomsutvikling på Lillestrøm, eller hva? 

Motivasjon er at folk skal slutte å klage på at "det er umulig å komme inn på boligmarkedet". 

• Liker 3
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Motivasjon er at folk skal slutte å klage på at "det er umulig å komme inn på boligmarkedet". 

Er du sikker på det?

Det virker som du svarer i flere tråder her inne, og stadig sammenligner de minste sentrumshyblene i Oslo med Lillestrøm. 

Slik som her:

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De som bor i små leiligheter på Majorstua sliter ikke med å komme inn på boligmarkedet. De har råd til å bo i Oslo sentrum, og er villige til å leve på mindre plass på grunn av beliggenheten.

Dersom de ønsker mer plass, kan de alltids flytte internt i Oslo, til et mer prisgunstig område med kort pendlertid inn til sentrum.

Å sammenligne de minste leilighetene på Majorstua med større leiligheter i Lillestrøm blir som å sammenligne epler og pærer.

Hvis man har et helhetlig blikk på boligmarkedet i Oslo-området, synes jeg faktisk at leilighetsmarkedet på Lillestrøm er overpriset. Det er mange steder internt i Oslo (og rett utenfor) som har større potensiale for prisvekst.

Og gitt at man har et tidsperspektiv på 10 år, og jobber i Oslo sentrum, betaler man faktisk 85 000 kr mer ved å pendle fra sone 2. Og det er med dagens prisnivå 😱 Ville heller brukt de pengene på å betale ned på boliglånet, men det er nå meg...

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette trur jeg du har helt rett i. Jeg trur ikke prisene stopper før det er kun store internasjonale bedrifter som eier omtrent alle bygg i Oslo, og 99% leier leilighet.

Det eneste som kan stoppe en slik utvikling er politikk.

Er helt enig at vi trenger mer regulering av boligmarkedet. Men jeg tror ikke at 99% blir leietakere.

Men et av de gode tiltakene vi allerede har, er jo faktisk sameier. I mitt sameie må fysiske personer eie 85% av leilighetene. De øvrige 15% kan eies av stat og kommune.

Dersom noen likevel kjøper for å leie ut, er det tidsbegrensninger på hvor lenge de får lov til det, før leiligheten må selges igjen. Så en del leiligheter i sameier er ikke så attraktive som utleieleiligheter. 

Men jeg er enig at politikerne må gripe sterkere inn: Beskatningen bør være høyere jo flere utleieleiligheter man eier. Og man bør vurdere om leieprisene bør reguleres, samt flere offentlige boligprosjekter (leie-til-eie er interessant!).

• Liker 3
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

20minutter. Og det hadde tatt kortere tid med en rolig sykkeltur, men det er for kaldt til det nå☺️

• Liker 2
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kun en megler kan bruke den betegnelsen🧐 Det heter i Oslo, eller utenfor Oslo, ev i randsonen av Oslo.

Jeg er virkelig - ikke - megler! 😂 Har nettopp skrevet et innlegg i denne tråden der jeg tar til orde for statlig leie-til-eie og sterkere regulering av boligmarkedet i Oslo.

Men det var kanskje en rar måte å uttrykke seg på. Jeg mente egentlig «innad i» Oslo.

Poenget er at det finnes mange områder i Oslo som er ganske prisgunstige, dersom man ser på helthetsbildet. Og disse områdene ligger ikke nødvendigvis i «randsonen».

Når man snakker om «randsonen» tenker jeg på områder som Karihaugen og Bjørndal. Kikket selv på leiligheter i disse områdene, men pendlertiden var helt krise. I alle fall til min arbeidsplass. Husker at det ville ta meg 1 time fra Bjørndal til jobb, med 3 bussbytter underveis. Prisforskjellen til områder litt nærmere sentrum med bedre kollektivforbindelse var egentlig ikke så høy.

Når de som vil bo midt i sentrum har «beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet» som mantra, tenker jeg at det gjelder utenfor sentrum også. Men her er kanskje mantraet; «reisetid, reisetid, reisetid». Og det tror jeg kommer til å gi store differanser for boligprisene over tid.

Lillestrøm er ett område med kort reisetid, men de har markedsført det veldig.

Nå er boligprisene der kunstig høye, sammenlignet med områder innad i Oslo (eller like utenfor), som ikke har markedsført kort reisetid like aggressivt. Her er nok potensialet for prisøkning vel så høyt...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...