Gå til innhold

Boligmarked i Oslo, HVA SKJER??

Fremhevede innlegg

Skrevet

La oss si at du er ung og vil inn på boligmarkedet. Du har kanskje ikke råd til å kjøpe sentralt i Oslo. Hvorfor ikke velge litt utenfor byen? Da slipper du å bli skuffet gang på gang når leilighetene blir solgt til mye høyere pris enn du klarer å betale. 

Anonymkode: 91365...f4b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La oss si at du er ung og vil inn på boligmarkedet. Du har kanskje ikke råd til å kjøpe sentralt i Oslo. Hvorfor ikke velge litt utenfor byen? Da slipper du å bli skuffet gang på gang når leilighetene blir solgt til mye høyere pris enn du klarer å betale. 

Det er visst uaktuelt for unge idag å ikke skulle bo innenfor ring 2. De vil ha gåavstand til alt av fasiliteter vettu.

Anonymkode: 1c7b7...06d

• Liker 7
Skrevet

Jeg er glad jeg kom meg inn på markedet, etter 15 år har jeg 3 mill.++ i EK, og da har jeg delt noe gevinst med eksen. Morsomt nok hadde jeg hatt omtrent samme gevinst ved å bare sitte på den første leiligheten jeg kjøpte i Oslo som etter å ha kjøpt, pusset opp og solgt 4 ganger.

Nå kjøper man jo som regel i samme marked, så jeg vil ikke kunne frigi særlig med midler om jeg ikke flytter ut av byen neste gang (og jeg vil jo tvert imot nærmere sentrum). For min nydelig beliggende 3/4-roms i bydel Østensjø får jeg knapt en 2-roms på 40 kvm. så sentralt som jeg vil ha. Oslo sentrum blir jo ikke særlig større, og så lenge de ikke vil bygge i høyden blir det dyrt. Man skal ikke langt utenfor (men fortsatt i rekkevidde av t-banen) før man får mye mer for pengene. 

Anonymkode: 73265...20f

• Liker 1
Skrevet

Det er knapt 500-600 brukte leiligheter til salgs i Oslo. Kombinert med lave renter, så vil det fortsatt gå opp og en kvadratmeterpris på 80-90000 blir vanlig. 

Nye leiligheter har 100000 kr pr kvadratmeter. 

Galskapen fortsetter..

Anonymkode: f9353...98f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er visst uaktuelt for unge idag å ikke skulle bo innenfor ring 2. De vil ha gåavstand til alt av fasiliteter vettu.

Hva er løsningen da? Fortsette å klage på hvor vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet? De trenger en reality check 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tildels enig, men det er da mange unge som kjøper i Oslo utenfor ring 2 og 3. De fleste jeg kjenner som har kjøpt i Oslo har kjøpt leiligheter utenfor ring 3, kun to innenfor ring 2. Alle er høyt utdannede mennesker i 20-30-årene. 

Hvis man har råd til å kjøpe i Oslo, men nekter å kjøpe noe utenfor ring 2, og istedet leier i Oslo, får man ha det så godt. Da er det et valg de tar, hvor trivsel veier tyngre enn økonomi. Jeg kjenner noen av de også. Rent prinsipielt syns jeg det er viktig at folk i alle yrker skal kunne kjøpe leilighet i Oslo, men man kan ikke regne med å bo i sentrum hvis man er lavtlønnet. 

• Liker 7
Skrevet
Sylveon skrev (1 time siden):

Jeg må bare si at jeg har bodd i byen hele livet og har hørt om dette krakket siden 2010. Prisene var for høye, prisene skal ned. Ja, og i mens så har prisene doblet seg og mere til. Spørsmålet er jo om det i det hele tatt kommer til å skje at prisene går ned. Hvem vet? :vetikke:

Jeg har inntrykk av at folk gjerne vil inn på boligmarkedet og er villig til å betale for det. De har jo tydeligvis råd til det. 

Det kommer garantert til å skje.

Vi kjøpte vår leilighet til 2.5 i fjor. Selger gikk da over 1 mill i minus. Vedkommende kjøpte leiligheten for 3,7 i 2014.

Kjenner til mange som kjøpte bolig i 2014/15 og har gått greit i minus ved salg i ettertid.

Anonymkode: d1293...781

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi kjøpte vår leilighet til 2.5 i fjor. Selger gikk da over 1 mill i minus. Vedkommende kjøpte leiligheten for 3,7 i 2014.

Kjenner til mange som kjøpte bolig i 2014/15 og har gått greit i minus ved salg i ettertid.

Er det en leilighet som har blitt kuppet også? :P  Naboen solgte nettopp og gikk 900.000 i pluss etter å ha kjøpt i 2015. 

• Liker 1
Skrevet

Prisene skal ikke ned. Hvor har du det fra. Boligprisene tar alltid to skritt fram og ett tilbake. Så to nye skritt fram før ett tilbake. 

Boligprisene går alltid oppover over tid. 

Med din logikk skulle boligprisene i Oslo alltid gått tilbake til "opprinnelig" pris. Det er ikke sånn økonomien fungerer.

Hvis du venter på at prisene skal "korrigere" seg tilbake til nivået i 1890, så skal du vente lenge.

Anonymkode: 93c53...db8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Prisene skal ikke ned. Hvor har du det fra. Boligprisene tar alltid to skritt fram og ett tilbake. Så to nye skritt fram før ett tilbake. 

Boligprisene går alltid oppover over tid. 

Med din logikk skulle boligprisene i Oslo alltid gått tilbake til "opprinnelig" pris. Det er ikke sånn økonomien fungerer.

Hvis du venter på at prisene skal "korrigere" seg tilbake til nivået i 1890, så skal du vente lenge.

Hvilken «din logikk»? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette skjønner jeg ingenting av. Hvor er dette? En leilighet som har fått E6 modifisert gjennom soverommet?? Har ikke hørt om slik ombygging av hovedveien.

Anonymkode: e262a...e34

• Liker 10
Skrevet

Prisene i Oslo vil ikke gå ned. De kan kanskje flate ut i en tid og ha en liten dupp innimellom, men om du ser på statistikk så vil prisene alltid øke jevnt. Husker det var masse diskusjon rundt dette her inne da jeg kjøpte min første leilighet i 2005, mange som skulle vente på boligkrakk med å kjøpe. De har gått glipp av millioner for å si det sånn.

Anonymkode: 96882...057

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan prisene gå ned. Hva er det som får folk til å tro at prisene alltid skal stige?

Skremmende hvor naive mange er...

Anonymkode: 3892b...bcb

• Liker 11
Skrevet

Lønnsvekst kan vi se langt etter, renta går opp, klart det ikke vil gå opp.

En misforståelse er at du har så og så mye i ek. Du vet ikke hva du har før du selger. Ek er det du har i blanke kroner.

Anonymkode: dc566...910

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette skjønner jeg ingenting av. Hvor er dette? En leilighet som har fått E6 modifisert gjennom soverommet?? Har ikke hørt om slik ombygging av hovedveien.

Anonymkode: e262a...e34

Haha sier som noen andre rett over meg: Dersom det er sååå vanskelig for folk å tro at prisene faktisk kan gå ned, at mitt ene eksempel kun kan forklares ved en ombygging av e6 gjennom soverommet, så er det skremmende naivt ja. 

Nei, ingenting mer drastisk enn at tidligere eier gav mer for leiligheten enn hva den i realiteten var verdt, eller hva markedet på salgstidspunktet var villig til å betale for den.

• Liker 9
Skrevet

Selvfølgelig kan prisene gå ned. Hva er det som får folk til å tro at prisene alltid skal stige?

Fordi vi blir rikere over tid. 

Vi er rikere nå enn vi var i 1960. I 1960 var de rikere enn i 1910 osv. 

Det vil alltid forekomme små svingninger. Men over tid blir vi alltid rikere fordi vi blir mer effektive. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo folk, som betaler 600-800 tusen over prisantydning, som prøver å overtale andre, og seg selv, at prisene skal opp...

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo folk, som betaler 600-800 tusen over prisantydning, som prøver å overtale andre, og seg selv, at prisene skal opp...

Minner veldig om 1987. Alle skulle med. 

Anonymkode: dc566...910

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er jo ikke særlig glupt da.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...