AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 Jeg hadde plutselig en hoven lymfeknute på baksiden av nakken. Den gjorde vondt, men kun i noen dager. Jeg har ikke vært merkbart syk, men jeg endte opp med å dra til fastlegen siden jeg var bekymret. Hun kjente på den i noen sekunder og sa at det bare var en hoven lymfeknute, og at dersom den ikke var bedre om 2 uker skulle jeg kontakte henne. Jeg følte at den var hard og ubevegelig, men hun mente det motsatte (hun vet jo hvordan det skal kjennes ut, så jeg tror så klart på henne). Det gikk 1 uke før jeg nå i dag kjente en klump på øret (samme side som den på nakken ikke langt unna). Den gjør også vondt, men jeg klarer ikke å si om den er hard eller ubevegelig. Jeg tror den er hard og ubevegelig, men det er vanskelig å vite. Jeg hadde en videokonsultasjon, men hun stilte kun ett spørsmål om øret. Hun spurte om den var over 1 cm, og jeg svarte nei, men nå noen timer senere innser jeg at den er større enn jeg først trodde. Jeg er livredd for at dette er tegn på noe ille (både nakke og øret), og dette går utover nattesøvnen min (jeg sov kun 3 timer i natt) og produktiviteten min. Jeg er bare 20 år, så jeg vet at det er lite sannsynlig at det er f.eks. lymfekreft, men jeg klarer ikke å ikke bekymre meg. Bekymrer jeg meg helt unødvendig? Jeg vet ikke hva hun hadde tenkt det var dersom hun visste at den er over 1 cm Anonymkode: 6582a...0ad
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Det er mange grunner til at lymfekjertler kan hovne opp. Forkjølelse, ørebetennelse, kviser, tannverk, masssering av lymfekjertelen osv. Det er også mer alvorlige grunner til hovne lymfekjertler, dog er disse ikke så vanlige. Lymfekjertler kan også være hovne en stund før man blir syk, og lenge etter man har vært syk. Lymfekjertlene er også koblet sammen, og er en hoven kan neste på rekken (slik som du sier først nakke så øret) bli hoven samtidig. Det er unødvendig å gå rundt å bekymre seg for en hoven lymfekjertel med mindre man har andre symptomer og den er av en viss størrelse. Så ja, ikke krisemaksimer og oppsøk heller legen hvis lymfekjertelen er hoven etter 2 uker som hun sa - og ikke masser/ta på den unødvendig i mellomtiden. Anonymkode: 03bdf...7db 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå