Gå til innhold

Gå, vil det være nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i ny jobb og bestemte meg for å gå og skape en ny rutine med sunne verdier. Og forhåpentligvis gå ned i vekt i prosessen. 

hver vei er 3,3km (ca 6250 skritt), mye bakker og jeg er selvsagt lettere tjukk! 50 min én vei, som jeg håper jeg kan korte ned på sikt. 

Men vil det være noe håp for meg ifht vekttap? Jeg skjønner at matinntak har noe å si, jeg vet at man må bruke kroppen mer enn man trykker inn. 
Likevel tenkte jeg å høre om innsatsen realistisk sett vil gjøre at jeg kjenner på mer glede enn de indre helsefordeler?

Anonymkode: 19b9a...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg trur du vil få ein kjempetur, eg. Eg brukte å gå til jobb, og det var 4km, og det blei ein nydeleg start på dagen. For å gå ned i vekt er du sjølvsagt nøydd til å følgje med på kva du et, men dette vil jo gi deg superfin trim og masse herleg frisk luft. Eg heier på deg! 

Endret av Bingeline
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 1 mil hver dag (til og fra jobb) og hittil har jeg ikke gått ned noe i vekt. Men godt for psyken er det i hvert fall :) Og det er jo bra for kroppen uansett om det ikke vises på vekta :)

Anonymkode: 4e2fe...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å sykle til jobb på elsykkel (mer enn en mil hver vei).

Det hadde god effekt på psyken, og all bevegelse er bra!

Anonymkode: 66f6a...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektkontroll er mye psykologi, men først og fremst matte. Vektkontroll blir derfor mye lettere hvis du holder "håp" utenfor regnestykket. Aktivitet og vektnedgang er to forskjellige ting, som bare er løselig forbundet med hverandre:

Du går ned i vekt med kaloriunderskudd over tid. Økt aktivitet kan være en del av dette kaloriunderskuddet

Alt utover stillesitting er bra for helsa.

(Jeg skjønte ikke den siste setningen din.)

Anonymkode: 10e49...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å gå samt spise sunnere og jeg gikk ned fra 75 til 60 kg. Så det virker helt fint å bare gå og legge om kosten ! Masse lykke til 🤗

Anonymkode: 26b1f...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på vekten i begynnelsen. Du vil komme i bedre form og bygge litt mer muskler som jo veier mer enn fett. Kos deg med turen og kjenn at du kommer i form og kan øke tempoet. Derettter kan du begynne å se på matinntaket.

Fint tiltak, dette går bra. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vektkontroll er mye psykologi, men først og fremst matte. Vektkontroll blir derfor mye lettere hvis du holder "håp" utenfor regnestykket. Aktivitet og vektnedgang er to forskjellige ting, som bare er løselig forbundet med hverandre:

Du går ned i vekt med kaloriunderskudd over tid. Økt aktivitet kan være en del av dette kaloriunderskuddet

Alt utover stillesitting er bra for helsa.

(Jeg skjønte ikke den siste setningen din.)

Anonymkode: 10e49...735

Eneste grunnen til at jeg går er håp, for mat er på stell og jeg har ikke sjangs i havet til å få råd til treningssenter.

siste setning er fordi det skal være godt for indre organer å gå.

jeg vet at fleste som trener eller har lest seg opp setter hovedfokus på kost. Men hadde det vært såpass enkelt hadde jeg ikke hatt problemer med vekten. Tidligere erfaring har vist at det er stikk motsatt med meg, så derfor ønsket jeg hovedsakelig å høre om andre har opplevd vekttap av å gå. :) 

Og tusen takk til dere som har svart og delt erfaring og ønsket meg lykke til.😍

Anonymkode: 19b9a...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat har en god del å si, så det kan være urealistisk å forvente resultater med en gang, men hvis det er en 3.3km økning fra 0, så er dette absolutt bare positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har stabil vekt idag kommer du sannsynligvis til å gå ned noe, gitt at du fortsetter å spise nøyaktig like mye som du gjør nå, og øker aktivitetsnivået. Men det kommer nok ikke til å gå veldig fort.

Vær bevisst på hvor mye du spiser, for det er lett å bli mer sulten av den økte aktiviteten.

Anonymkode: f2f6a...e7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2021 den 23.28):

Jeg begynte i ny jobb og bestemte meg for å gå og skape en ny rutine med sunne verdier. Og forhåpentligvis gå ned i vekt i prosessen. 

hver vei er 3,3km (ca 6250 skritt), mye bakker og jeg er selvsagt lettere tjukk! 50 min én vei, som jeg håper jeg kan korte ned på sikt. 

Men vil det være noe håp for meg ifht vekttap? Jeg skjønner at matinntak har noe å si, jeg vet at man må bruke kroppen mer enn man trykker inn. 
Likevel tenkte jeg å høre om innsatsen realistisk sett vil gjøre at jeg kjenner på mer glede enn de indre helsefordeler?

Anonymkode: 19b9a...30d

Jeg har gått av meg 15 kilo på gåturer, så det er absolutt mulig. I går «gikk jeg av meg» 600 kcal på en tur på 12 km, helt rolig gange. Ved å gjør dette hver bidige dag, vil jeg matematisk sett gå ned ca 1 kg hver 14 dag. Men det fordrer jo mye tid, da.

så går du 6,6 km fem dager i uka, så vil det ta deg omtrent dobbelt så lang tid, ca 1 kg i måneden (jeg går ut i fra at du er tyngre enn meg, for jeg er liten og slank - nå). Selv om det høres litt stusselig ut, så blir det jo 12 kilo på et år! 😁. Men du bør nok belage deg på noe mer aktivitet, 6,6 km er ikke mer enn det som er anbefalt å gå hver dag for å opprettholde god helse.

Du kommer raskt i fortere form ved å gå, og det blir lettere og lettere - og så er det jo så deilig! 😁

Anonymkode: e2b44...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har gått av meg 15 kilo på gåturer, så det er absolutt mulig. I går «gikk jeg av meg» 600 kcal på en tur på 12 km, helt rolig gange. Ved å gjør dette hver bidige dag, vil jeg matematisk sett gå ned ca 1 kg hver 14 dag. Men det fordrer jo mye tid, da.

så går du 6,6 km fem dager i uka, så vil det ta deg omtrent dobbelt så lang tid, ca 1 kg i måneden (jeg går ut i fra at du er tyngre enn meg, for jeg er liten og slank - nå). Selv om det høres litt stusselig ut, så blir det jo 12 kilo på et år! 😁. Men du bør nok belage deg på noe mer aktivitet, 6,6 km er ikke mer enn det som er anbefalt å gå hver dag for å opprettholde god helse.

Du kommer raskt i fortere form ved å gå, og det blir lettere og lettere - og så er det jo så deilig! 😁

Anonymkode: e2b44...432

Ja, jeg er nok litt større enn deg.😂

Med tlf og klokke har det blitt estimert at jeg har brukt 1050kcal i dag på å bevege meg.. og jeg går hele turen med en tung sekk med høyde differanse på rundt 20 meter, og puls på mellom 120-145. Så jeg drar ikke kun med meg egen vekt på is og snø.🥺

Anonymkode: 19b9a...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ned 10 kg på et halvt år da jeg gikk til og fra jobb, det var totalt 12 km per dag. 

Anonymkode: a22b6...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2021 den 23.28):

Jeg begynte i ny jobb og bestemte meg for å gå og skape en ny rutine med sunne verdier. Og forhåpentligvis gå ned i vekt i prosessen. 

hver vei er 3,3km (ca 6250 skritt), mye bakker og jeg er selvsagt lettere tjukk! 50 min én vei, som jeg håper jeg kan korte ned på sikt. 

Men vil det være noe håp for meg ifht vekttap? Jeg skjønner at matinntak har noe å si, jeg vet at man må bruke kroppen mer enn man trykker inn. 
Likevel tenkte jeg å høre om innsatsen realistisk sett vil gjøre at jeg kjenner på mer glede enn de indre helsefordeler?

Anonymkode: 19b9a...30d

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/JJlq3P/kondisprofessoren-knuser-fem-myter-om-fettforbrenning-intensitet-vek

"1. Rolige turer gir stor helsegevinst
Mange tror at det å rusle på tur gir veldig stor helsegevinst. Det stemmer ikke. Å gå en rolig tur ser nemlig ikke ut til å gi god gevinst på hjerte- og karhelse, og dette er det flest dør av i Norge. All aktivitet er bra, også turer, men det er utrolig viktig å få opp pusten og pulsen av og til. Dessuten er dårlig tid nordmenns hovedgrunn til at de ikke trener. Har du liten tid til å trene, så bør du ta i litt den lille tiden du har.

Så hva er å ta litt i? Du bør trene med en sånn intensitet at du er så godt andpusten at du ikke klarer å føre en samtale. På en pulsklokke tilsvarer det 80–85 prosent av makspuls. Dette bør du gjøre i minst 40 minutter per uke. Vil du ha større effekt på helsen, kan du trene mer. Hva du gjør av fysisk aktivitet spiller ikke så stor rolle. Skal du oppnå samme effekt på hjertet med moderat intensitet, må du trene vesentlig mer enn 150 minutter.

Hvis du synes det er vanskelig å vite hvor mye og hvor intensivt du bør trene for å oppnå optimal helsegevinst, har Wisløff og NTNU utviklet en metode som heter PAI (personlig aktivitets-intelligens). Du trenger en pulsklokke for å bruke den. Den må kobles opp mot gratisappen PAI Health. Når du har trent så mye at du oppnår 100 PAI, har du fått optimal helsegevinst den uken.

2. Du forbrenner mer fett med lav intensitet
Nei, du forbrenner ikke mer fett når du trener med lav intensitet. Det stemmer at hoveddelen av den totale energien du forbrenner med lav intensitet kommer fra nedbryting av fett, mens bare 20 prosent av energien kommer fra fett ved høy intensitet.

Men det er antall gram fett du forbrenner under trening som teller, ikke hvor mange prosent av energien som er forbrent fra fett. Derfor er høyintensitetstrening mer effektivt om målet er å gå ned i vekt. Da er energiforbruket mye større enn ved roligere trening. Jo høyere oksygenopptak, desto bedre evne til å forbrenne fett."


Konklusjon: Du må faktisk trene. Det holder ikke å tusle frem og tilbake til jobb og håpe (som du så pent sier) på en pen vektnedgang. Opp og stå, ta i! Løp opp en bakke mange ganger. Ta deg sammen, kvinn deg opp, la det stå til og få hjertepumpa til å skikkelig hamre løs i kassa. 

Det er ingen snarveier. Du må gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...