Gå til innhold

Kvitte seg med katt pga allergi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Etter vi fikk oss katt (overtok en på 13 år) har eksemen min blitt verre. Han er omplassert to ganger på grunn av at eierne hans har fått allergi. Jeg har aldri hatt noe problem med katter eller hunder - vokst opp med begge deler. Har «alltid» hatt en eksemflekk, men nå er det fem. De klør. Opplever kun litt nysing i tillegg til dette. Burde jeg sjekke meg for allergi hos fastlegen? Vi har planer om å skaffe oss en jakthund også, men lurer på om jeg overreagerer med så vage «symptomer» eller bør sjekke. Vil helst ikke utvikle verre allergi om det kan være dette.

Noen med lignende erfaringer eller som har allergi selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør sjekke allergi osv før du tenker tanken om omplassering syns jeg. Det kan være at du vil kunne bruke allergimedisin som funker fint. Har ei venninne som er allergisk, men hun har fortsatt katt, for hu har funnet medisin som funker ypperlig for henne :) litt værre under pollensesongen, men det er så lite at hun syns det er verdt det for pusen. 

Anonymkode: bb12b...5aa

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bør sjekke allergi osv før du tenker tanken om omplassering syns jeg. Det kan være at du vil kunne bruke allergimedisin som funker fint. Har ei venninne som er allergisk, men hun har fortsatt katt, for hu har funnet medisin som funker ypperlig for henne :) litt værre under pollensesongen, men det er så lite at hun syns det er verdt det for pusen. 

Takk for svar. Skal selvfølgelig sjekke det først, er bare usikker på om det er nok symptomer til å ta turen 😅

Skal prøve med noen allergimedisiner i noen dager. Vil at pusen skal ha sitt for alltid hjem her, og orker ikke tanken på å ikke ha dyr ... Som igjen gjør at jeg nesten ikke vil sjekke. 

Skrevet

Det er jo vanlig at eksem blusser opp innimellom, spesielt på vinteren. Og nysing er det også sesong for nå. Ikke tenk automatisk at det er katten sin feil. Sjekk deg på ordentlig måte hos legen, finn ut nøyaktig hva du reagerer på hvis det er noe. 

Det finnes flere måter å leve med allergi og dyr, veldig mange gjør det. Finn først og fremst ut om det er allergi og nøyaktig for hva. Så kan vi hjelpe deg tilrettelegge. Omplassering er siste utvei. 

Anonymkode: 5e438...fb7

• Liker 2
Skrevet
linnea.k skrev (7 timer siden):

Takk for svar. Skal selvfølgelig sjekke det først, er bare usikker på om det er nok symptomer til å ta turen 😅

Skal prøve med noen allergimedisiner i noen dager. Vil at pusen skal ha sitt for alltid hjem her, og orker ikke tanken på å ikke ha dyr ... Som igjen gjør at jeg nesten ikke vil sjekke. 

Om du ikke plages veldig, må du jo ikke omplassere ved allergi. 

• Liker 2
Skrevet

Sjekk ut pennal cleanse eller noe sånt, man smører inn katten og mange reagerer mye mindre.

• Liker 3
Skrevet
linnea.k skrev (9 timer siden):

Neida det er bare å sjekke 😛 jo fortere man tar tak i slike ting jo bedre. 

• Liker 1
Skrevet

Mannen min er også litt allergisk, og vi har fått oss kattunge. Men han sier det går greit, så lenge katten aldri kommer inn på soverommet vårt. Da ligger han helt kattefritt om natten, så det er bare på dagtid at han blir eksponert. Det kan være greit å ha noen kattefrie soner i huset.

Anonymkode: 532f4...995

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Min eksem blir også verre på vinteren, ved stress,etter tur i svømmehallen, mensen, hvis jeg spiser for lite fisk, for mye fisk, u name it! Jeg er visstnok også allergisk mot katt ifølge legen, alltid hatt katter, har aldri reagert med nysing selv når jeg dytter nesa ned i pusemagen og trekker inn. 

Eksemen forsvinner hvis du husker å smøre deg 😉🐈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...