AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #1 Skrevet 2. februar 2021 Kjøpte ny pc for par tre uker siden. Fin pc, og god lyd. Idag begynte den plutselig å gi høy statisk lyd av typen som plager i ørene (slik negler på tavla gjør, altså plagsomt). Jeg har ikke mistet på gulvet, har ikke tråkket el satt meg på den. Har ikke kjørt lyden så høyt at jeg har sprengt høytalere på den, ikke gir den sprukken høyttalere - lyd heller. Den ligner mer på typen man får når man har to mobiler under bruk, i nærheten av hverandre. For å gi en pekepinn. Det eneste jeg har gjort, og det har jeg gjort flere ganger på andre pcer også er å bruke en skjøteledning til den. Altså det har vært en skjøteledning i nærheten som ble brukt til denne PCen, mobil og Bluetooth headset, ble ladet samtidig. Ikke kloss inntil, men i nærheten. Som sagt ikke første gangen, men første gang på akkurat denne PCen. Hvordan kan en ny pc gi et tilsvarende lyd? Hva kan det komme av? Er denne pc blitt magnetisk påvirket av en skjøteledning i nærheten? Kan det være noe galt med PCen fra før av, men ble mer synlig nå? Skal en laptop tåle ev magnetiske bølger fra skjøteledning eller mobiltelefon/headset i nærheten. Det største spørsmålet. Kan jeg ev bruke garanti på den? Siden den er jo ny. Kostet over 8000 kr. Anonymkode: 0957c...e6a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #2 Skrevet 2. februar 2021 TS her. Legger til at jeg tok vekk alle ledninger. Slo av skjøteledningen. Tok laptop på et helt annet rom og lyden ble verre og verre. Så det hjalp ikke å fjerne laptop fra andre apparater Anonymkode: 0957c...e6a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #3 Skrevet 2. februar 2021 Skjøteledningen har ingenting å si. Ikke headset eller mobil heller. Det er vanskelig å vite akkurat hva dette er, det kan minne om lyden fra en kondensator som er gåen (konstant, høyfrekvent pipelyd?). For å utelukke at det har noe med innstillinger å gjøre, kan du forsøke å skru av lyden/mute? (trykk på høytalersaken nede til høyre). Skulle det være feedback-relatert så vil lyden i så fall forsvinne. Det kan være kulelager i vifte, det kan være mye rart. Som peker mot at du har fått en defekt maskin (det er faktisk overraskende høy andel av nye maskiner som har defekter), og må levere den inn. Ja, du kan bruke garanti på det. Sjekk også at du ikke har åpent kjøp hvor du bare kan heve kjøpet. I så fall, gjør det - men pass å ikke nevne noe om defekt maskin (da kommer de til å ville at du bruker garantien i stedet). Anonymkode: 11d2e...f66
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #4 Skrevet 2. februar 2021 Kan du oppgi modell, navn på PCen. Tenker umuddelbart at det du opplever er coilwhine, dette går stort sett ikke under reklamasjon/garanti. En mulighet er å benytte seg av åpent kjøp. Anonymkode: 78fa2...852
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #5 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjøteledningen har ingenting å si. Ikke headset eller mobil heller. Det er vanskelig å vite akkurat hva dette er, det kan minne om lyden fra en kondensator som er gåen (konstant, høyfrekvent pipelyd?). For å utelukke at det har noe med innstillinger å gjøre, kan du forsøke å skru av lyden/mute? (trykk på høytalersaken nede til høyre). Skulle det være feedback-relatert så vil lyden i så fall forsvinne. Anonymkode: 11d2e...f66 Jeg kan her legge til at lyden "forsvinner" når jeg mutert PCen. Altså kun hørbar når lyden er på. TS Anonymkode: 0957c...e6a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #6 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan her legge til at lyden "forsvinner" når jeg mutert PCen. Altså kun hørbar når lyden er på. TS Anonymkode: 0957c...e6a Ble autocorrectet. Skulle stå mutet Anonymkode: 0957c...e6a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #7 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan her legge til at lyden "forsvinner" når jeg mutert PCen. Altså kun hørbar når lyden er på. TS Anonymkode: 0957c...e6a Da er det nok høytaler du har har problemer med, ville reklamert. Anonymkode: 78fa2...852 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #8 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du oppgi modell, navn på PCen. Tenker umuddelbart at det du opplever er coilwhine, dette går stort sett ikke under reklamasjon/garanti. En mulighet er å benytte seg av åpent kjøp. Anonymkode: 78fa2...852 Hvorfor skulle den ikke gå under garanti på en så pass ny pc? Om jeg husker riktig så har ikke butikkene åpent kjøp lengre. Dette gr Corona. Spurte om det ift en dyr støvsuger vi skulle kjøpe. Anonymkode: 0957c...e6a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #9 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da er det nok høytaler du har har problemer med, ville reklamert. Anonymkode: 78fa2...852 Kan høytalere bli ødelagte gr den nevnte skjøteledningen? Altså magnetisk påvirkning på høytalere? Det er ikke sikkert at det er noe som heter det. Har ikke peiling. Vet bare at jeg ikke har gjort noe annet galt eller ødelagt den på noe som helst måte. Anonymkode: 0957c...e6a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #10 Skrevet 2. februar 2021 Kan være lydkortet eller et program knyttet til det. Min lager sånn rar lyd, når pc slås av og på på grunn av nahimic programmet som må slås på. Da programmet var skadet så fikk jeg også sånn lyd, men lastet ned ny driver til nahimic og da funket det. Jeg ville ha feilsøkt lydkortet og programmet som er installert. Ellers så får du ta det på reklamasjon ved å sende den inn til service. Et forbanna herk fordi det tar noen uker, men må man så må man. Gratis ved bruk av reklamasjon. Anonymkode: 10d43...ff1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/windows-barbar-pc/195411/asus-d509da-ej881t-15-6-barbar-pc-klar-solv?&scid=SEM6251&gclid=CjwKCAiAjeSABhAPEiwAqfxURdUJcf8UfwXPTOn1ZEReH8gH0p0hwqKC8wuXk2VcZ_SRSs8RkrqRTBoCAiEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Det er denne jeg kjøpte. TS. Anonymkode: 0957c...e6a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #12 Skrevet 2. februar 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Om jeg husker riktig så har ikke butikkene åpent kjøp lengre. Dette gr Corona. Spurte om det ift en dyr støvsuger vi skulle kjøpe. Joda, åpent kjøp kom tilbake igjen det, men Elkjøp innførte det ikke igjen. Power, Komplett mm. gjorde det. Fin maskin forresten, mye specs. for pengene. Ta den med til butikken og la de høre lyden, basert på hva du har skrevet her er den både tydelig og varierer i styrke. Sånn skal det ikke være. Det høres ut som elektronisk støy som slår inn på høyttalerne. Anonymkode: 11d2e...f66
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 2.2.2021 den 20.51): Joda, åpent kjøp kom tilbake igjen det, men Elkjøp innførte det ikke igjen. Power, Komplett mm. gjorde det. Fin maskin forresten, mye specs. for pengene. Ta den med til butikken og la de høre lyden, basert på hva du har skrevet her er den både tydelig og varierer i styrke. Sånn skal det ikke være. Det høres ut som elektronisk støy som slår inn på høyttalerne. Anonymkode: 11d2e...f66 Kjøpte på Elkjøp. 😞😞 TS Anonymkode: 0957c...e6a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå