Gå til innhold

Fremprovosere en hypomani

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har Bipolar type 1 å er så langt nede nå, jeg orker ikke ha det slikt som dette, er det noe medisiner jeg kan ta som gjør at jeg får en hypomani? Jeg tar medisiner for Bipolar men jeg får fortsatt depresjon å nå trenger jeg å få det bedre, ligger kun i sengen å klarer så vidt å gå til toalettet. Er helt desperat 

Anonymkode: 4d2f0...a29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må få profesjonell hjelp av psykolog. Ikke kg

Anonymkode: 61a4a...e5f

• Liker 10
Skrevet

Sove bedre, faste rutiner og måltider, løpe en tur

Skrevet

Da kommer du bare i den samme runddansen og blir deprimert igjen etterpå. 

Kontakt helsepersonell og få hjelp ASAP til å komme ut av depresjon. Ha mål om stabilitet.

Prøv samtidig hardt på å tenke at siden du har bipolar lidelse så vet du av erfaring at det går opp igjen. Det er masse håp. Det blir bedre ❤️

Anonymkode: 91832...db1

• Liker 3
Skrevet

Nesten samme situasjon for meg (bp2). Nede for telling for tiden, de fleste av døgnets 24 timer, med små  hint av spontan livsgnist som lyn fra klar himmel, på kveldstid... Prøver å få forhandlet meg til antidepressiva de neste dagene 😕

Jeg har et visst håp om at det skal gå. Finnes det noe annet enn ap for å gjøre det? 

Overrasker meg litt at du spør andre hva som trigger ellers, for du vet det vel i teorien? Man kan påvirke det, men spørs om det velter lasset. Klarer det ikke selv heller. 

Anonymkode: 27956...59e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nesten samme situasjon for meg (bp2). Nede for telling for tiden, de fleste av døgnets 24 timer, med små  hint av spontan livsgnist som lyn fra klar himmel, på kveldstid... Prøver å få forhandlet meg til antidepressiva de neste dagene 😕

Jeg har et visst håp om at det skal gå. Finnes det noe annet enn ap for å gjøre det? 

Overrasker meg litt at du spør andre hva som trigger ellers, for du vet det vel i teorien? Man kan påvirke det, men spørs om det velter lasset. Klarer det ikke selv heller. 

Jeg vet hva som trigger en hypomani når jeg ikke går på stabiliserende men jeg ville ikke slutte med de slikk at jeg blir fullstendig gal, men jeg vet at visse typer antidep kan gi en falsk hypomani som ikke gjør at man går for langt, men jeg husker ikke hva de het, synes det er synd at medisinene jeg tar nå ( er mange) ikke tar deprisjonene, det verste av alt så savner jeg nå å være hypoman, savner gleden, selvsikkerheten, kreativiteten, energien, jeg vil ikke ha det slikt som nå, jeg vil ha det godt , jeg vil leve et liv å ikke ligge i sengen eller bare sitte i sofaen å være helt gåen. Hi

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da kommer du bare i den samme runddansen og blir deprimert igjen etterpå. 

Kontakt helsepersonell og få hjelp ASAP til å komme ut av depresjon. Ha mål om stabilitet.

Prøv samtidig hardt på å tenke at siden du har bipolar lidelse så vet du av erfaring at det går opp igjen. Det er masse håp. Det blir bedre ❤️

Anonymkode: 91832...db1

Har fått hjelp å det er ikke så mye hjelp å få for bipolar, det er en kjemisk feil i hjernen .

Ja jeg prøver å tenke det, men med medisiner så blir jeg aldri glad bare flat å lite engasjert. Hi

Skrevet

Har ikke bipolar type 1 manier da, mens type 2 har hypomani?

Anonymkode: f55ed...b9d

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet hvordan komme ut av depresjon quick og løfte humøret.  

Men er ikke det farlig å gå inn i hypomani? Hvilke farer er tilknyttet det?

Anonymkode: 95ba8...790

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er også diagnostisert med bp2, men blir veldig godt medisinert og det har hjulpet meg mye. Jeg har ikke disse svingningene lengre. Jeg blir forbauset at flere i denne gruppen ikke ser ut til å være riktig medisinert.  Det finnes mange gode hjelpemidler der ute. Håper du har en god lege som kanskje kan hjelpe deg.

Anonymkode: 35abb...8b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er også diagnostisert med bp2, men blir veldig godt medisinert og det har hjulpet meg mye. Jeg har ikke disse svingningene lengre. Jeg blir forbauset at flere i denne gruppen ikke ser ut til å være riktig medisinert.  Det finnes mange gode hjelpemidler der ute. Håper du har en god lege som kanskje kan hjelpe deg.

Anonymkode: 35abb...8b7

Jeg vil ikke ha medisin. Jeg gikk på et stemningsstabiliserende men sluttet da jeg følte meg flat i humøret og deprimert innvendig. Var også redd for å aldri få bli hypoman igjen. Etter at jeg sluttet på dem har jeg blitt mer impulsiv og destruktiv igjen.. Jeg lever på at det snart kan komme en ny opptur... Jeg skrev tråden borderline eller bipolar i går eller i natt men i dag er det innlysende for meg at jeg har bipolar. Av og til tviler jeg veldig på diagnosen. Skjønner ikke helt hvorfor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet hva som trigger en hypomani når jeg ikke går på stabiliserende men jeg ville ikke slutte med de slikk at jeg blir fullstendig gal, men jeg vet at visse typer antidep kan gi en falsk hypomani som ikke gjør at man går for langt, men jeg husker ikke hva de het, synes det er synd at medisinene jeg tar nå ( er mange) ikke tar deprisjonene, det verste av alt så savner jeg nå å være hypoman, savner gleden, selvsikkerheten, kreativiteten, energien, jeg vil ikke ha det slikt som nå, jeg vil ha det godt , jeg vil leve et liv å ikke ligge i sengen eller bare sitte i sofaen å være helt gåen. Hi

Jeg skjønner veldig godt at du savner den følelsen, jeg med... Men ville aldri ramlet meg inn å anbefale noen (andre enn meg selv) som er medisinert, til å slutte. Jeg kjenner jo ikke deg. Du sier trigge hypomani men du kan jo bli helt fullblown manisk, siden du har type 1... Uansett. Du, jeg og flere her vet hva som kan trigge. Men virker ikke nødvendigvis. Jeg er i samme dumpa som deg, umedisinert. Klarer å få til litt når jeg reduserer søvn, sånn fra dag til dag...og kan faktiske tro at jeg skal få et skifte til noe mer positivt om kvelden, men så kommer dagen etter og jeg står bare ikke opp... 

Så. Hva gjør du i dag? Jeg sitter forsatt i senga og skuer utover stuekjøkken som er bombardert med klær, oppvask og papirer. Har en bedre dag enn på en stund, siden jeg orker skrive det her, på denne tiden av døgnet... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg vet hvordan komme ut av depresjon quick og løfte humøret.  

Men er ikke det farlig å gå inn i hypomani? Hvilke farer er tilknyttet det?

Vet du dette i teorien eller noe som funker for deg? Hva? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner veldig godt at du savner den følelsen, jeg med... Men ville aldri ramlet meg inn å anbefale noen (andre enn meg selv) som er medisinert, til å slutte. Jeg kjenner jo ikke deg. Du sier trigge hypomani men du kan jo bli helt fullblown manisk, siden du har type 1... Uansett. Du, jeg og flere her vet hva som kan trigge. Men virker ikke nødvendigvis. Jeg er i samme dumpa som deg, umedisinert. Klarer å få til litt når jeg reduserer søvn, sånn fra dag til dag...og kan faktiske tro at jeg skal få et skifte til noe mer positivt om kvelden, men så kommer dagen etter og jeg står bare ikke opp... 

Så. Hva gjør du i dag? Jeg sitter forsatt i senga og skuer utover stuekjøkken som er bombardert med klær, oppvask og papirer. Har en bedre dag enn på en stund, siden jeg orker skrive det her, på denne tiden av døgnet... 

Huff føler med deg, er tungt når man er nede i dalene.

ja jeg kan bli helt gal hvis jeg blir manisk å føler jeg tenker litt klarere i dag å jeg vil ikke havne der jeg ikke har kontroll på noe å blir psykotisk, så skal ikke ta noe som kan gjøre at jeg havner der, skal klare å komme meg igjennom dette. 
Ligger for det meste i sengen men prøver å komme meg ned i stuen av og til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff føler med deg, er tungt når man er nede i dalene.

ja jeg kan bli helt gal hvis jeg blir manisk å føler jeg tenker litt klarere i dag å jeg vil ikke havne der jeg ikke har kontroll på noe å blir psykotisk, så skal ikke ta noe som kan gjøre at jeg havner der, skal klare å komme meg igjennom dette. 
Ligger for det meste i sengen men prøver å komme meg ned i stuen av og til. 

Så bra. Så du ser ikke egentlig etter noe som får deg høy, du skal bare opp. Håper du kommer deg ned i stuen og setter på litt god musikk og tar en kopp te, selv om du kanskje føler for å sove evig isteden. Har du en sånn plan på hva du skal gjøre når du er så langt nede? Jeg har ikke selv men noen har steder de kan ta kontakt og få hjelp. 

Jeg har et jobbmøte om 30 minutter på zoom. Skal måke vekk alt rotet bak skrivebordet, fjerne "barrikader" fra vinduene og forsøke se mindre død ut i ansiktet, så jeg har vel snart dårlig tid. Tid er et vanskelig og veldig fleksibelt fenomen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så bra. Så du ser ikke egentlig etter noe som får deg høy, du skal bare opp. Håper du kommer deg ned i stuen og setter på litt god musikk og tar en kopp te, selv om du kanskje føler for å sove evig isteden. Har du en sånn plan på hva du skal gjøre når du er så langt nede? Jeg har ikke selv men noen har steder de kan ta kontakt og få hjelp. 

Jeg har et jobbmøte om 30 minutter på zoom. Skal måke vekk alt rotet bak skrivebordet, fjerne "barrikader" fra vinduene og forsøke se mindre død ut i ansiktet, så jeg har vel snart dårlig tid. Tid er et vanskelig og veldig fleksibelt fenomen. 

Nei jeg vil bare opp å ha det godt, jeg er sint å lei meg på samme tid, jeg skulle ønske jeg aldri hadde bipolar, føler jeg mister alt rundt meg å alt jeg står igjen med er et hjelpeapparat. Har en planlagt innleggelse om et par mnder for å bytte medisiner å slikt. 
Ha ansiktet i en skål med is å vann det får deg til å se bedre ut med en gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du dette i teorien eller noe som funker for deg? Hva? 

Leste forskning. Prøvde det. Fungerte. 

men vet ikke om det er bra å anbefale det til de som kan bli maniske. Om det er uredelig, feil og farlig. 

Skrevet

Nei jeg vil bare opp å ha det godt, jeg er sint å lei meg på samme tid, jeg skulle ønske jeg aldri hadde bipolar, føler jeg mister alt rundt meg å alt jeg står igjen med er et hjelpeapparat. Har en planlagt innleggelse om et par mnder for å bytte medisiner å slikt. 
Ha ansiktet i en skål med is å vann det får deg til å se bedre ut med en gang. 

Når jeg sier at jeg skjønner, så mener jeg det. Det er for jævlig 😕 en planlagt innleggelse om er par måneder hjelper deg ikke så veldig nå. 

Skrevet

Leste forskning. Prøvde det. Fungerte. 

men vet ikke om det er bra å anbefale det til de som kan bli maniske. Om det er uredelig, feil og farlig. 

Link? 

• 2 uker senere...
Skrevet

Tar opp denne tråden igjen. Altså, jeg gikk inn for det. Prøvde sove mindre og bare gasse på, som om jeg skulle vært det. Den boomerangen traff meg midt på nesa 😱🙄😛. Ble slått ut og var sliten og ekstra trøtt i 2 dager etter å ha prøvd i flere. Jeg kan visst ikke styre det, ikke sånn i det minste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...