Gå til innhold

Sliter med angst/redsel. Hva hjelper?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er sliten. Sliter med at jeg er så mye redd / har angst / redsel. 

Jeg har hatt intensivt med mye stress som har innebært lang tid mye reelle frykter i noen år nå. Det har vært mange måneder i strekk dmed dette nå. Nå er jeg endelig ute av disse større langvarige vonde belastningene som jeg har måtte ufrivillig stått i, men kroppen går så raskt i alarmberedskap videre.

Hjernen min jobber fort og finner nå så raskt nye problemer (som også er reelle) som jeg blir redd for og bekymrer meg mye over. De reelle bekymringene er større bekymringer med store reelle konsekvenser, men som jeg dessverre ikke har mulighet til å klare å rydde opp i nå, fordi helsen min er så svekket etter for mange år med for høyt stress, at jeg makter ikke å ta grep og gå ut i for å stå i mere usikkerhet. (Det har vært så ille at det har fått impulsiv selvskading uten å ønske dette selv, i periodene det har blitt for mye krav. Og jeg tror det er begrenset hvor mye mer jeg tåler av å stå videre i press, så jeg tørr ikke å legge til flere bører.) 

I tillegg får jeg nå også raskt overveldende frykt av noen usannsynlige frykter som jeg blir akutt redd over. I tillegg går jeg nå også med fryktfølelse på innsida deler av dagene mine. Har ikke hatt det før slik. Det er veldig slitsomt.

Jeg har adhd fra før, så jeg har handikapet fra før med å kontinuerlig ha tanker, har overfokus på noe og glemmer tråden i alt annet, bli lett distrahert av både tanker og hendelser, være impulsiv, komme i problemer og «aldri slappe av». Så det er en svært ugunstig situasjon jeg står i nå. Jeg er sliten, sliten av å være redd og ikke rustet til å håndtere mere. Jeg trenger fri fra problemer for å komme meg, slik at jeg kan klare å fungere i min egen hverdag. 

Har bestilt legetime for å snakke med legen om dette. Men har dere noen råd?

Hvordan få bort frykten som ligger som et teppe inni meg store deler av døgnet nå? Kjenner det som en ubehagelig fysisk følelse. Slags smerte og gelé. Ikke hatt dette før 

Anonymkode: bf1cd...561

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har bestilt legetime og det er nok det aller beste du kunne gjøre nå. Forhåpentligvis får du henvisning til psykolog som kan hjelpe deg å nøste opp i alt du bærer på. Det er vanskelig å gi noen råd når man vet så lite.

Helt generelt kan det være lurt å lage dagsplaner for hva du skal gjøre. Det kan hjelpe deg å holde oversikt og å være mer tilstede her og nå. Har du en dagsplan der du har skrevet at du skal se film mellom 18 og 20, så trenger du ikke tenke på hva annet du kunne gjort. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...