Gå til innhold

Hjelp, tips til å forenkle husarbeid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere være så snill å dele deres beste tips for å ha det rent og ryddig? 

Jeg er kronisk syk med smerter og har hatt en fryktelig vinter. Jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal klare å komme ajour. Kan nevne støv på lister og lamper, misfarget fuger, skittene vinduer... Robot støvsuger hjelper, men den klatrer ikke 🥺 

Jeg tar i mot alle råd for å få det rent og ryddig, skånsomt og effektivt. - Det gjelder alt som bør vaskes også. Det er ikke hyggelig å være syk og se på alt som burde gjøres...

Anonymkode: c34eb...ecd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er kronisk syk med smerter og har hatt en fryktelig vinter. Jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg skal klare å komme ajour. Kan nevne støv på lister og lamper, misfarget fuger, skittene vinduer... Robot støvsuger hjelper, men den klatrer ikke 🥺 

Jeg tar i mot alle råd for å få det rent og ryddig, skånsomt og effektivt. - Det gjelder alt som bør vaskes også. Det er ikke hyggelig å være syk og se på alt som burde gjøres...

Du kan få låne mannen min😂 Han er min redning😅

Anonymkode: c5082...68b

• Liker 2
Skrevet

Enten få deg vaskehjelp, evt lei ei vaskehjelp som kan ta en skikkelig rundvask av hele huset og så kan du bare vedlikeholde. Eller begynn i en ende og ta litt og litt hver dag. LITT er bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 08faf...5ae

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan få låne mannen min😂 Han er min redning😅

Anonymkode: c5082...68b

Heldiggrisen 😊 min er husblind... Tror det er ille nok til han burde fått behandling 😢

• Liker 1
Skrevet

Søk opp Lean og plasser alle ting i huset basert på den strategien. Da blir du mer effektiv i hverdagen og derfor bruker mindre tid på å rydde og vaske :)

Anonymkode: 6e56e...a88

• Liker 2
Skrevet

Kvitt deg med så mye som mulig, bare ha tingene du trenger og er glad i.

Og juster standarden litt. Må du ha det skinnende rent overalt hele tiden, mens du er syk?

• Liker 5
Skrevet

Søk opp Lean og plasser alle ting i huset basert på den strategien. Da blir du mer effektiv i hverdagen og derfor bruker mindre tid på å rydde og vaske :)

Anonymkode: 6e56e...a88

Takk for tipset. Skal lese meg frampå 😊

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enten få deg vaskehjelp, evt lei ei vaskehjelp som kan ta en skikkelig rundvask av hele huset og så kan du bare vedlikeholde. Eller begynn i en ende og ta litt og litt hver dag. LITT er bedre enn ingenting. 

Ja,det spørs om jeg må kapitulere. Det føles som et fryktelig nederlag, men det er jo ikke uvanlig at folk har det. Men når jeg er hjemme hele dagen så føler jeg at jeg burde klare dette. Vondt å akseptere at man ikke klarer alt lengre.

Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Heldiggrisen 😊 min er husblind... Tror det er ille nok til han burde fått behandling 😢

Eh.. Du har en mann som ikke bidrar, og så spør du etter råd så du kan klare det selv?

Krev at mannen bidrar!

Anonymkode: 1dc43...59f

• Liker 3
Skrevet

Eh.. Du har en mann som ikke bidrar, og så spør du etter råd så du kan klare det selv?

Krev at mannen bidrar!

Anonymkode: 1dc43...59f

Joda, han bidrar. Det er bare at han ikke ser hva som må gjøres, og det er så trassig å mase. Han er også vanvittig mye borte på jobb. Han synes vi har det både ryddig og rent 🙂 Også tror jeg at det er vanskelig for han også å forså helt usynlig sykdom. 

Skrevet

Hva med å senke standarden? Det er ekstremt sjelden jeg ser behovet for å støvsuge i høyden, og jeg har dyr. Har aldri fått kommentarer om at jeg ikke har det rent nok. 

Eventuelt dele det opp og ta noe hver dag. 

Og tenk litt taktisk når du skaffer deg ting. Må du ha det? Er dette noe som trekker til seg støv? Vises støvet fort? Har du pynteting som bare står der og ikke har noen funksjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tipset. Skal lese meg frampå 😊

Ja,det spørs om jeg må kapitulere. Det føles som et fryktelig nederlag, men det er jo ikke uvanlig at folk har det. Men når jeg er hjemme hele dagen så føler jeg at jeg burde klare dette. Vondt å akseptere at man ikke klarer alt lengre.

Nei, kjære deg, det skal du ikke se som et nederlag. Mer at du innser realiteten og gjør deg selv en tjeneste. Har vært der selv at jeg må kutte ned på ting og forandre livet pga helsa og det sitter langt inne men i ettertid er det gull. 

• Liker 3
Skrevet
ti10 skrev (Akkurat nå):

Hva med å senke standarden? Det er ekstremt sjelden jeg ser behovet for å støvsuge i høyden, og jeg har dyr. Har aldri fått kommentarer om at jeg ikke har det rent nok. 

Eventuelt dele det opp og ta noe hver dag. 

Og tenk litt taktisk når du skaffer deg ting. Må du ha det? Er dette noe som trekker til seg støv? Vises støvet fort? Har du pynteting som bare står der og ikke har noen funksjon?

Jeg tror støvet kommer i hovedsak av at vi har brukt mye peisen. 

Også er det så lett å sammenligne seg med andre, eller meg selv for et år siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda, han bidrar. Det er bare at han ikke ser hva som må gjøres, og det er så trassig å mase. Han er også vanvittig mye borte på jobb. Han synes vi har det både ryddig og rent 🙂 Også tror jeg at det er vanskelig for han også å forså helt usynlig sykdom. 

Skriv en liste da som han kan jobbe seg igjennom, og så begynner du å ta litt hver dag, og når det er på tide og ta tingen du ikke klarer så skriver du ny liste. 

Anonymkode: c4f15...c83

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du burde da fortelle han hva som trengs å gjøres. 

Et viktig moment i rent og ryddig hjem: det er lettere å holde det rent enn å gjøre det rent. 

Og reduser tingene, selg unna. Ting gir rot og mer å tørke støv av. 

Anonymkode: edc2e...0fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er et av symptomene på den usynlige sykdommen å se usynlig skitt? 😄

Seriøst. Du må jobbe med den dårlige samvittigheten din.

• Liker 4
Skrevet
Pringle skrev (Akkurat nå):

Er et av symptomene på den usynlige sykdommen å se usynlig skitt? 😄

Seriøst. Du må jobbe med den dårlige samvittigheten din.

Haha. Det er sikkert fordi jeg er her i dagslys. 😊 

Ja, jeg må virkelig gjøre noe med den.

Skrevet

Det er sikkert ikke innafor å tipse om dette, men jeg sliter med det samme med at jeg ikke har ork til å tørke støv og vaske alltid og det jeg gjør er å rett og slett trekke for gardinene der hvor sola/daglyset står på som verst. 😄 Vipps så er støvet forduftet.

Anonymkode: 41959...6b6

• Liker 3
Skrevet

Det er sikkert ikke innafor å tipse om dette, men jeg sliter med det samme med at jeg ikke har ork til å tørke støv og vaske alltid og det jeg gjør er å rett og slett trekke for gardinene der hvor sola/daglyset står på som verst. 😄 Vipps så er støvet forduftet.

Anonymkode: 41959...6b6

Knallbra tips. Jeg vurderer å åpne alle vinduer og ta meg en runde med løvblåser først. Haha. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kan vaske og tørke støv for deg hehe, trenger å holde meg i form så hadde vært supert. Her i hjemmet rydder jeg og gjør litt hver dag. Men støv er jo uansett ikke til å unngå. Men søndagstur om du bor i Vestfold området kan jeg hjelpe 🙂

Anonymkode: 68e5f...922

Skrevet

Jeg kan vaske og tørke støv for deg hehe, trenger å holde meg i form så hadde vært supert. Her i hjemmet rydder jeg og gjør litt hver dag. Men støv er jo uansett ikke til å unngå. Men søndagstur om du bor i Vestfold området kan jeg hjelpe 🙂

Men som sagt* ikke søndagstur 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...