Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir så søtsugen rett før mensen! Det er til å bli sprø av! :ler: Jeg er glad i søtt ellers og jeg, men nå er det nærmest uimotståelig... :roll: Jeg klarer å unngå å miste alle hemninger, men det er jaggu ikke lett!

Saltmat interesserer meg knapt i disse dagene, det må være søtt, søtt, SØTT!

Flere som opplever noe av det samme? Og har dere noen knep for å motvirke dette?

Eller er det bare å la det stå til, det dreier seg da bare om noen får dager uansett..? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, jeg har det også sånn. Og jeg lar meg rive med. Tror faktisk jeg har lest at det hjelper litt mot pms å få i seg søtt. Man kan forsøke i hvert fall - jeg er en pms-bitch.

Skrevet

Jeg får helt dilla på sjokolade de dagene.

Jeg er fryktelig glad i søtt, men begrenser det til helgene ellers, men dagene før mensen kan jeg leve på sjokolade altså.

Jeg har ingen knep for å unngå dette, men hiver meg over sjokkisen med god samvittighet - mensen er plagsom nok om jeg ikke skal gå rundt og være bitchy og grinete...

Skrevet

Får også søttrang, men prøver å holde meg unna sjokolade, men jeg baker sjokoladekake, akkurat som det er noe bedre :ler:

Har også mye frukt i huset da, så dytter innpå det, det hjelper litt da.....

Skrevet

Sjokolade er nam i pms-dager, men jeg får nå salthunger også jeg da! Sambo har begynt å lære at akkurt den helga, da er det like grit å bare kjøpe potetgull, for det "trenger" jeg (dessverre sluttet jeg med p-piller like etter at han lærte dette, og nå er jo ikke mensen helt like regelmessig da....)

Skrevet

Jeg har en voldsom forkjærlighet for sjokolade akkurat da.

Skrevet

Jeg har også veldig lyst på noe godt på den tiden. Har heldigvis blitt flink til å motstå trangen, for det er det eneste jeg kan få kviser av - og kviser piller jeg på og da får jeg stygg hud.

Skrevet

Ah.... Er det kanskje derfor jeg er så innmari godtesjuk i dag?

Har ikke vært det på et helt år, ikke siden før jeg la om kosten i august i fjor, men i dag er jeg helt sjuk etter sjokolade og kake og godis og is og alt mulig...

Skrevet

Jepp, pleide å få enorm sjokoladedilla. Nå når jeg ikke lenger har mensen(pga prevensjon) så er ikke trangen like sterk, men den er fortsatt der et par dager i mnd ja.

Skrevet

Det kan hjelpe å ta et tilskudd av omega-3. En magnesiumtablett hver kveld kan også avhjelpe søthungeren før mensten, det hjelper i tillegg mot "rastløse" ben og kramper.

Et annet råd som smaker mye bedre er å kjøpe en sjokoloade med minst 70%, helst 86%, kakao, den har høyest innhold av magnesium og antioksidanter, og så unne seg 2 ruter hver kveld til den verste søhungeren er over. Denne sjokoladen har så intens sjokoladesmak at 2 ruter veldig ofte er nok.

Skrevet

har tendensene til å spise ALT jeg kommer over et par dager før mensen.. har en helt enorm ustoppelig apetitt da, og spesiellt søtsaker!!

Så vi er flere i samme båt :Nikke:

Skrevet

da e det bare å stappe i trynet, masse sjokolade!!! :-)

Skrevet

Hadde det slik før jeg også, men da var det ikke bare rundt mensen-tider, det var hver eneste dag i uken. Ble veldig slitsomt etterhvert, for har man først et stort søtbehov og prøver å ikke tillate seg å spise alt man har lyst på av søtt, så blir man til slutt så friksert på det at det eneste som står i hodet på en er søtsaker, og da blir også søtbehovet større.

Det siste halvåret har jeg derimot ikke hatt noe søtsug i de hele tatt, ikke engang rundt mensen. Jeg har rett og slett latt være å tenke på det, feid det bort i tankene mine og vips! så var det borte. Ikke så veldig lett å la være å tenek på det når behovet er stort da men :wink:

Fyll opp kjøleskapet med frukt, spesielt frukt som er søt, som f.eks nektariner, plommer, melon, druer osv. Det er i alle fall mye bedre å spise frukt enn godteri. Hvis behovet blir altfor stort, tillat deg selv å spise noen drops eller en kjærlighet på pinne.

Skrevet

..jeg har det som deg, dvs hadde det alltid før, og bare periodevis nå. Skal komme med en smule upopulært (?) svar: Legg om kostholdet. Sorry!! ;-) Jeg for det ikke alltid til selv, men i perioder hvor jeg rett og slett spiser nesten ikke noe søtt (bortsett fra naturlig søte ting som frukt), minker søtsuget veldig. Helt sant! Reality bites.. Det blir lettere å holde stand mot søtsuget jo mindre sukker man spiser, i hvert fall for meg.

To ganger har jeg gått på en slankekur (er mot slankekurer, egentlig, hvis man ikke trenger det av helsemessige årsaker, men, men, gjorde en erfaring som er relevant i smnhengen da): Da spiste jeg lite karbohydrater, mye proteiner, og så mye ananas jeg bare ville.. (Og så mye tomat, agurk og paprika jeg ville.. tror det var sånn..) Spiste veldig rent kjøtt, fisk, kylling.. og hadde overhodet ikke lyst på søtt - i det hele tatt!! Vil ikke anbefale en sånn ekstrem-kur, dessuten var jeg sulten hele tiden, det kan hende det gjorde sitt til at skikkelig MAT var det jeg ville ha. Kanskje hadde også mye trening noe med saken å gjøre.

Uansett - undersøkelser gjort med rotter, har vist at de rottene som fikk så mye sukker de ville ha, trengte mer og mer og mer og mer før de ble fornøyde, mens de som fikk mindre, stoppet før..

Æsj, nå har jeg preket så mye moral at jeg snart må begynne å følge mine egne råd ;-) hihi.. fra og med.. i dag.. (var flink i dag nemlig).

Skrevet

Å, ja.. meg igjen.. ifbm den kuren spiste jeg heller IKKE NOE tilsatt salt, tror søtbehovet også går ned når du spiser lite salt. (jeg får i hvert fall lyst på søtt når jeg har spist mye salt, og omvendt. usunne grisen..)

Skrevet

Det er så fælt å være søtsugen. Jeg er også det, uansett om jeg skal ha mensen eller ikke. Er helt avhengig av sjokolade jeg.

Skrevet

Det smaker lissom bedre med en sjokolade enn en gulrot... :sjenert:

Skrevet
Det er så fælt å være søtsugen. Jeg er også det, uansett om jeg skal ha mensen eller ikke. Er helt avhengig av sjokolade jeg.

jepp det er bare å hive innpå!

Skrevet

Generelt søtsug hele tida, sukkeravhengighet, der r jeg enig med de lenger oppe i tråden som snakker om å legge om kostholdet og sånn.

Men for oss som har et normalt forhold til søtt og sat resten av månenden, men får noen "behov" et par dager i månenden, pmsdager, da synes jeg det blir feil å snakke om kostholdsendring. Kan man ikke får lov til å reager elitt et par dager i måneden, på noe som tross alt er helt normalt, uten at det skal være galt?

Ja, jeg er annerledes de dagene enn resten av måneden. Det er en del av det å være kvinne, og det vil jeg ikke skamme meg over.

Skrevet

(Det var jeg som skrev om det der med omlegging av kosthold, mindre salt, etc..) Nei, for all del. Der er jeg enig med deg. Jeg skrev mer til de som synes at deres eget søtbehov er et problem for dem, jeg. Fanatisme er i hvert fall ikke særlig sunt, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...