Gå til innhold

Venninne trigger spiseforstyrrelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heihei. Please vær snill!!

Jeg har en venninne som trigger min spiseforstyrrelse ekstremt mye. Først for 2 uker siden fortalte eg henne om at jeg hadde et ekstremt vanskelig forhold til mat og at jeg er nå blitt diagnostisert... 

Jeg fortalte henne at jeg ikke lenger ville snakke om noe form for mat, mengde på mat og lignende. 

For noen dager siden bare måtte hun vise meg et bilde av seg selv i undertøy, som hun syns var så fint. Jeg svarer med at hun såg døds bra ut, men være så snill, det der er så triggende for meg. Jeg klarte ikke spise skikkelig på flere dager, da dette ble ekstremt triggende.

Dagen i dag har vært så bra med tanke på at jeg har fått i meg mat og trent normalt tid (noe over 1 time). Vi trener sammen, og før vi gikk hver til oss fortalte jeg hvor mye jeg gruet meg til å komme hjem, for da visste jeg at kjæresten min hadde laget middag, og at jeg visste at jeg måtte spise igjen.

Når jeg kom hjem koste jeg meg med maten han hadde laget, og spiste en vanlig porsjon middag, uten å føle meg helt forferdelig. Super happy!!! 

Så tar det ikke lange stunden etter jeg hadde spist jeg fikk en snap av hun. Der hun poserer i trang trening tights og sports BH! Jeg knekker helt sammen og klarer ikke ta meg sammen... eneste jeg vil er å kaste opp, men har klart å holde det i meg. 

Det er så vondt, for jeg orker ikke ta dette opp med henne igjen...

Er det noen snille sjeler der ute som har ett tips til meg? 

Anonymkode: a0caf...aca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun virker ikke som en god venninne når hun ignorerer dine velbegrunnede og ikke særlig krevende ønsker/behov. Du kan jo prøve å gi beskjed igjen, er mulig hun bare har sendt til alle på listen? Hvis hun fortsatt ikke kan etterkomme dine behov da foreslår jeg faktisk at du tar en «pause» fra dette vennskapet og/eller blokkerer henne på Snap. Etterhvert er det selvfølgelig viktig at du finner måter å takle slik triggering, men akkurat nå er det kanskje aller best å leve litt beskyttet og fokusere mest mulig på å bli frisk? Jeg vet ikke, er ingen ekspert. Ønsker deg lykke til og du er kjempegod som tar tak i sykdommen!

Anonymkode: 37c15...1a2

• Liker 2
Skrevet

Hun burde ta hensyn til deg, ja, kanskje hun ikke forstår fullt ut? 

Prøv å prate med henne igjen at hun ikke må sende deg noe som trigger deg. Du er på vei ut av noe vanskelig, og da trenger du støtte. 

Dessverre er det vanskelig å få deg støtten man trenger av andre, så det viktigste er å ta en pause fra alt som trigger deg akkurat nå. 

Anonymkode: e2f73...ce5

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor hun sender det til deg i utgangspunktet jeg da. Det er litt rart. Jeg opplever ikke at venninner gjør slikt. Når du i tillegg har sagt ifra om problemene dine er det også veldig hensynsløst. Ville egentlig ikke ha brukt så mye tid på henne. Ikke tren eller spis sammen med henne, og vær varsom når du åpner bilder hun sender. 

Anonymkode: b439d...6a5

• Liker 3
Skrevet

Har du noen tanker om hvorfor bilder av henne trigger så voldsomt, er det bare henne, eller tåler du ikke noen som ser "bedre" ut i dine øyne?

Du må jo ikke ha henne på snap eller lignende.Slett og skjerm deg selv hvis det hjelper. Og når hun spør hvorfor, så kan du fortelle henne at det virker som hun ikke forstår det du betror henne, siden hun både viser og sender deg bilder. Sett dine egne grenser.

Anonymkode: 41453...02c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du noen tanker om hvorfor bilder av henne trigger så voldsomt, er det bare henne, eller tåler du ikke noen som ser "bedre" ut i dine øyne?

Du må jo ikke ha henne på snap eller lignende.Slett og skjerm deg selv hvis det hjelper. Og når hun spør hvorfor, så kan du fortelle henne at det virker som hun ikke forstår det du betror henne, siden hun både viser og sender deg bilder. Sett dine egne grenser.

Det er jo ikke noe nytt at kroppsbilder trigger personer med spiseforstyrrelser. Har du aldri hørt om pro-ana-sider for eksempel? 

Anonymkode: b439d...6a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Absolutt ikke bare hun, men når man får det midt i fjeset etter man har spist fra en av sine nærmeste som vet om problemene er ekstra triggende. 

Tusen takk for gode tips!!

Anonymkode: a0caf...aca

Skrevet

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...