Gå til innhold

Råd mtp katt og hund

Fremhevede innlegg

Gjest Shawtyella
Skrevet

Litt kjedelig spørsmål kanskje, men jeg spør allikevel. Jeg har en liten pomme, på 6 år. Og vi fikk nå ifjor november, en kattunge. De har blitt veldig gode venner, men jeg har problemer med at vofsen gjerne vil ha maten til pus🤣Aner ikke hvordan jeg skal få gitt dem separat? Har gitt opp helt, for de begge er vandt med å spise når de vil, noe jeg tenker er greit så lenge vi passer på vekten. De begge får för fra royal canin, noe jeg alltid bruker, da jeg og alle dyr jeg har hatt har vært svær fornøyd med det. Husker vi byttet til MatMons sitt för for eldre katter når vi hadde forrige gamle katten vår, da hun ble litt mer sær på för. Men hunden og katten nå trives med royal canin.

Men jeg sliter også med å vite hvilken kattesand jeg bør kjøpe? Har brukt den "Compact care" uten lukt, fra musti butikken, har vært fornøyd med denne, men den koster en del når den ikke er på salg. Kjøper såklart denne om det er best alternativ, men er det noen som har noen annen bra kattesand å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Shawtyella skrev (2 minutter siden):

Litt kjedelig spørsmål kanskje, men jeg spør allikevel. Jeg har en liten pomme, på 6 år. Og vi fikk nå ifjor november, en kattunge. De har blitt veldig gode venner, men jeg har problemer med at vofsen gjerne vil ha maten til pus🤣Aner ikke hvordan jeg skal få gitt dem separat? Har gitt opp helt, for de begge er vandt med å spise når de vil, noe jeg tenker er greit så lenge vi passer på vekten. De begge får för fra royal canin, noe jeg alltid bruker, da jeg og alle dyr jeg har hatt har vært svær fornøyd med det. Husker vi byttet til MatMons sitt för for eldre katter når vi hadde forrige gamle katten vår, da hun ble litt mer sær på för. Men hunden og katten nå trives med royal canin.

Men jeg sliter også med å vite hvilken kattesand jeg bør kjøpe? Har brukt den "Compact care" uten lukt, fra musti butikken, har vært fornøyd med denne, men den koster en del når den ikke er på salg. Kjøper såklart denne om det er best alternativ, men er det noen som har noen annen bra kattesand å anbefale?

Med tanke på mat til katten så bare plasserer du det på en kommode eller oppå et bord, slik at katten enkelt nok kommer seg opp dit, mens hunden ikke kan det. Det er det vi gjør for våre. 

• Liker 1
Skrevet

Flytt maten til katten opp i høyden

jeg er veldig fornøyd med everclean. Har en boks i en hel evighet så lenge jeg er flink til å ta ut klumper hver dag, da holder sanden seg fin. 

Anonymkode: 6423c...848

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet
Abley skrev (17 minutter siden):

Med tanke på mat til katten så bare plasserer du det på en kommode eller oppå et bord, slik at katten enkelt nok kommer seg opp dit, mens hunden ikke kan det. Det er det vi gjør for våre. 

Takk! Ho er for liten til å hoppe opp mange plasser, men samboer er snekker så vi tenker å lage et klatrestativ fra scratch, slik at hun evt kan ha maten sin i en hule der eller evt oppi vinduskarmen. Hun hopper opp klesstativ for å kommer opp i vinduet, men vi skal gjøre som du sier og finne et sted høyere opp! Takk for svar!

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Flytt maten til katten opp i høyden

jeg er veldig fornøyd med everclean. Har en boks i en hel evighet så lenge jeg er flink til å ta ut klumper hver dag, da holder sanden seg fin. 

Vurdert evercleen faktisk! Er det noen spesiell lukt du trives med? Jeg selv takler ikke lavendel, men alt annet går fint. Vi bruker helst parfymefri og luktfri, for vet ikke om hun trives med sånn lukt når ho ikke er vandt med det. Vi prøvde compact care, men for 2for1, så vi vurderte everclean før det. Skal prøve ut den! Mener å huske den er hakket billigere for literen på felleskjøpet faktisk!

Skrevet
Shawtyella skrev (1 minutt siden):

Vurdert evercleen faktisk! Er det noen spesiell lukt du trives med? Jeg selv takler ikke lavendel, men alt annet går fint. Vi bruker helst parfymefri og luktfri, for vet ikke om hun trives med sånn lukt når ho ikke er vandt med det. Vi prøvde compact care, men for 2for1, så vi vurderte everclean før det. Skal prøve ut den! Mener å huske den er hakket billigere for literen på felleskjøpet faktisk!

Den med lavendel er grusom. Vi bruker extra strong. Å så har de en som heter «litterfree paws» som er veldig kjekk for kattunger. 

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den med lavendel er grusom. Vi bruker extra strong. Å så har de en som heter «litterfree paws» som er veldig kjekk for kattunger. 

Da skal jeg prøve den! Kattungen her er ca 5 1/2 mnd, så skal prøve ut evercleen! Hu har tilvendt seg kattedo veldig godt, og de som hadde henne brukte lavendel, men det setter seg noe enormt i pelsen den lukta, tok en god uke før den var helt ute! Uff. Hu fikk bare våtfor fra "oppdretter"/de som hadde henne, så hu var full av avføring etter dobesøk på starten, det var så mye styr med vasking etter hvert dobesøk første ukene🤣Men tørrför fungerer så mye bedre for magen dems har jeg merket, vi lot henne få en tilvenningsfase og nå trives hun enormt med tørrför. Den klumpesanden er dessuten utrolig praktisk. Har hørt godt om evercleen så tenker jeg heller prøver ut den nå og ser hvordan den funker! Takk for svar☺️

Skrevet

Anbefaler også EverClean. Beste kattesanden vi har prøvd. 

Vi har også kattematen oppi høyden slik at hunden ikke når.

Skrevet

Den koster en del, men kanskje en foringsautomat med chipleser kunne vært tingen? Åpner seg kun for det dyret som har riktig microchip.

https://www.petworld.no/surefeed-microchip-pet-feeder?gclid=EAIaIQobChMIiaHUkMPI7gIVjdayCh1oKAIwEAAYASAAEgJEc_D_BwE

Vi har denne, og den er helt genial! Anbefaler også EverClean kattesand, vi pleier å bruke den som heter Multiple Cat (vi har to katter).

Anonymkode: 73206...813

• Liker 1
Skrevet

Hvis prisen ikke er noe problem, så la begge få kattemat?

Anonymkode: a5e80...f24

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis prisen ikke er noe problem, så la begge få kattemat?

Anonymkode: a5e80...f24

Det er gjerne ikke riktig næring i kattemat. Mener å ha lest kattemat har mer salt, noe hunder skal ha mindre av. Og hunder har ingen behov for det som heter taurin, noe katter trenger. Utenom det så kunne han gjerne fått kattemat, men han har så bra mage og er så fin med sitt eget för. Men tenker å sette det litt opp i høyden, slik at han ikke når opp! Han liker begge omtrent like godt, men tipper alltid over til kattematen om han får velge!🤣☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...