Gå til innhold

analysering av ordtak..

Anbefalte innlegg

Skrevet

God gave me the serenity to accept what I cannot change, the courage to chnge what I can, and the wisdom to know the difference.

hmm...hva menes med slutten?

Skrevet

klokskapen til å forstå hva du kan endre og hva du ikke kan endre.

Gjest Gjest_Apple_*
Skrevet

shoegal, det heter 'God, give me...' Det er en bønn, et ønske, og endrer hele meningen ift. det du skrev :)

Gjest Gjest_Apple_*
Skrevet

Var litt kjapp der, den var til trådstarter, ikke til shoegal, sorry... :rodme:

Skrevet
shoegal, det heter 'God, give me...' Det er en bønn, et ønske, og endrer hele meningen ift. det du skrev :)

nei, det skal være "God gave me.." meningen blir vell det samme ja

Skrevet
nei, det skal være "God gave me.." meningen blir vell det samme ja

Jeg har hørt denne mange ganger, og er enig med Apple i at det er 'God, give me...' Da blir meningen 'Gud, gi meg...' som en bønn, mens det du sier er 'Gud ga meg...' Hvis han ga deg klarhet/sinnsro (velg selv :) ) til å akseptere de tingene du ikke kan forandre og mot til å forandre de tingene du kan i tillegg til klokskap nok til å skjønne forskjellen - ja, da har du noe som mange ønsker seg!!!

Skrevet
God gave me the serenity to accept what I cannot change, the courage to chnge what I can, and the wisdom to know the difference.

Enig med eplegjesten... Det er vel en bønn, den heter serenity prayer...

Gud,

gi meg sinnsro til å akseptere det jeg ikke kan forandre,

mot til å endre det jeg kan

og evnen til å forstå forskjellen

(vet at wisdom direkte oversatt er noe annet enn evne, men i dette tilfellet blir det slik.

Gjest Gjest_Apple_*
Skrevet

Et lite søk på Google ga veldig mange treff... :overrasket: The serenity prayer, som du sier, Sissan, er veldig populær. Ordene 'give' og 'grant' - som gir samme betydning - ble brukt litt om hverandre i de seks jeg slo opp, men aldri 'gave'. 'Prayer' og 'gave' blir vel i dette tilfelle selvmotsigende.

Gjest Dum Perignon
Skrevet

Uansett, her er en i samme gate (i det minste nabogata)

May those who love us, love us

And those who don't love us, may God turn their hearts

And if He doesn't turn their hearts,

may He turn their anckles

so we'll know them by their limping

Skrevet

Flott spørsmål, gjest! :icon_razz:

Denne er skikkelig fin! Det første jeg tenkte var at den er skikkelig fin rett og slett fordi den inneholder masser av fine ord. Men så slår det meg at det ikke ville være helt riktig å si. For ord som, 'Accept' - 'Change' - 'Courage' osv er jo sterke, flotte ord, men bare dersom ment vel . Slik som her :icon_smile:

Jeg tror jeg liker den godt rett og slett fordi den lett lar seg implementere i så mangt. Vi skulle kunne bruke den hva gjelder 'toleranse' oss i mellom som medmennesker f.eks. Eller vedrørende 'kjærlighet' osv..

Men viktigst av alt her som ellers, så tror jeg det er forståelsen for hva som blir sagt som er avgjørende. Derfor dette med, "dersom ment vel". For ordene er liksom våres til å bruke, og da må vi passe på å bruke de godt. 'Toleranse' for eksempel trenger jo som Arnulf Øverland ikke alltid være av det gode;

Du skal ikke så inderlig vel tåle den urett som ikke kan ramme deg selv

Det må mot til for å stå opp imot urett, men det er ikke særlig tøft å slå folk. Som igjen er en forskjell (difference) verdt å forstå.

Så for meg er altså det viktige med betydningen av hva du kom med her, forståelsen hver enkelt av oss gjør oss når vi leser den.

Hva tenkte du på da? :)

Gjest Gjest_Apple_*
Skrevet

Du sier mye klokt, Kafka, og til tider ganske dypt.

Dette her, for eksempel, er jeg glad jeg ikke leste da jeg kom på jobb kl 7.50 i morges... da var jeg ikke særlig dyp :ler:

Skrevet
Du sier mye klokt, Kafka, og til tider ganske dypt.

Dette her, for eksempel, er jeg glad jeg ikke leste da jeg kom på jobb kl 7.50 i morges... da var jeg ikke særlig dyp  :ler:

:ler: Var da ikke såå dypt dette da :ler:

Syns det var et flotters spørsmål i hvertfall!

Hvilket 'eple' er det du utgir deg for å være da?

Er det skyskraper-stort? Eplekart lite? Er det blodig rødt, eller irrende grønnt? Solstråle gult kansje? :icon_razz:

Gjest Gjest_Apple_*
Skrevet

He, he, nei, det var kanskje ikke såå dypt, har da sett andre ting du har skrevet... Og jeg er enig med deg i at det var et bra spørsmål, syns det er fornuftige ting å be om.

De som er så fint med epler, er at de kan være alt det du sier og mere til :) Personlig foretrekker jeg gule epler - i dobbelt betydning - men for tiden er jeg nok mest eplekart. Og jeg er ikke sur :ler:

Skrevet
He, he, nei, det var kanskje ikke såå dypt, har da sett andre ting du har skrevet... Og jeg er enig med deg i at det var et bra spørsmål, syns det er fornuftige ting å be om.

De som er så fint med epler, er at de kan være alt det du sier og mere til  :) Personlig foretrekker jeg gule epler - i dobbelt betydning - men for tiden er jeg nok mest eplekart. Og jeg er ikke sur  :ler:

Hei! :icon_razz:

Vi 2 er enige vi :ler: Supert!

Hvilke andre ting er det du tenker på nå, eple :icon_smile: Og hva slags eplekart er du da? :)

Gjest Gjest_Apple_*
Skrevet
Hei!  :icon_razz:

Vi 2 er enige vi :ler: Supert!

Hvilke andre ting er det du tenker på nå, eple :icon_smile: Og hva slags eplekart er du da?  :)

For tiden er jeg nok et lite kart gjemt langt inne mot stammen av epletreet (neida, det er ikke et metafor for min mor :ler: ). Med henvisning til det tråden egentlig handler om, så er jeg vel ikke helt der ennå... :roll: Jobber iherdig med saken, men føler meg vel litt usynlig for tiden - sukk... I morgen er dog atter en dag, da kanskje jeg føler meg som et gult og skinnende eple :Nikke:

Forresten er ikke grønne epler så verst, heller, de kan da være ganske friske av seg! :ler:

Skrevet
For tiden er jeg nok et lite kart gjemt langt inne mot stammen av epletreet (neida, det er ikke et metafor for min mor  :ler: ). Med henvisning til det tråden egentlig handler om, så er jeg vel ikke helt der ennå...  :roll: Jobber iherdig med saken, men føler meg vel litt usynlig for tiden - sukk... I morgen er dog atter en dag, da kanskje jeg føler meg som et gult og skinnende eple :Nikke:

Forresten er ikke grønne epler så verst, heller, de kan da være ganske friske av seg!  :ler:

Hm. Deg liker jeg :icon_smile:

Kansje din status som 'gjest' her på kg avspeiler 'usynligheten' du føler ellers i livet for tiden?

Mmm.. harde, gule, saftige, søte epler! Det er godis!! :Nikke: Jeg er enig!

Gjest Gjest_Apple_*
Skrevet
Hm. Deg liker jeg  :icon_smile:

Kansje din status som 'gjest' her på kg avspeiler 'usynligheten' du føler ellers i livet for tiden?

Mmm.. harde, gule, saftige, søte epler! Det er godis!!  :Nikke: Jeg er enig!

Hm selv! Det var da f... som du treffer blink, da! :roll::ler: Ikke noe gøy å føle seg usynlig, men alle har vel kanskje slike perioder... :) Dessuten er det kveld, og jeg har det med å bli en smule filosofisk utover kvelden - tror det er godt for omverdenen at jeg må legge meg tidlig hver kveld... :ler: Og veldig godt for alle KG'ere at jeg ikke blir sittende her utover natten - jeg kunne endt opp med å bli enda dypere enn deg :ler:

:klem: til deg, nå må jeg legge meg :Gjesp:

Tror jeg må kjøpe meg noen epler til lunsj i morgen, jeg!

Skrevet
Hm selv! Det var da f... som du treffer blink, da!  :roll:  :ler:

Jeg håper det :)

Ikke noe gøy å føle seg usynlig, men alle har vel kanskje slike perioder... :)

Nå fikk du meg til å tenke. Jeg føler jeg står litt fast. Jeg har for mange alternativer, og vet ikke hvem som er det riktige. Jeg har hatt god tid til å besvare spørsmålene jeg stiller, men tror ikke jeg klarer det alene. Jeg kunne trenge litt hjelp.

Kansje de man ikke ser bare ikke har følt deg rede til å bli sett ennå?

Dessuten er det kveld, og jeg har det med å bli en smule filosofisk utover kvelden - tror det er godt for omverdenen at jeg må legge meg tidlig hver kveld...  :ler: Og veldig godt for alle KG'ere at jeg ikke blir sittende her utover natten - jeg kunne endt opp med å bli enda dypere enn deg :ler:

"Munnen løpe løpsk og auene e i brann"

Jeg tror nettene blir bedre med en slik som deg :)

:klem: til deg, nå må jeg legge meg :Gjesp:

God morgen for i morges da :gave:  Håper du sov godt, og drømte fine drømmer :)

Tror jeg må kjøpe meg noen epler til lunsj i morgen, jeg!

Bli litt  :smilyblomst: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...