AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Hva skal til for at du vil kalle deg forlovet? -en ring, eller kanskje en til hver -et frieri -en plan om ekteskap en gang i fremtiden -en avtale om ekteskap en gang i fremtiden -noe annet? Jeg bare lurer, for jeg er visst forlovet og føler meg ikke forlovet i det hele tatt, bare lei meg. Kanskje det er jeg som er dum, jeg vet ikke. Anonymkode: 3648a...28d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Jeg ble fridd til med ring. En venninne av meg ble fridd til uten ring (de fant ringer sammen senere). Noen har en samtale og blir enige om å gifte seg. Folk er forskjellige. Hva er greia hos deg? Det høres rart ut at du ikke visste at du var forlovet, og hvorfor så lei deg? Anonymkode: f89b9...5e8 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Når man har en reel hensikt om å gifte seg. Anonymkode: 01b2e...e95 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 Vi ble enige om en dato, og hvordan vi ville gjorde det. Men kalte meg aldri forlovet. Så for meg er det et begrep jeg aldri brukte. Refererte ofte til "mannen" før vi ble gift. Etter 13 år som gift refererer jeg ofte til "kjæresten" eller "han jeg bor med". For å si det på en annen måte: Jeg er trygg på han, på meg selv, og på oss. Hva du kaller "oss" har absolutt ingen betydning for meg. Så om dette er noe som gjør deg lei deg bør du kanskje ta et par runder med deg selv. Både i forhold til (uviktige) ting du legger følelser i, og hva forholdet egentlig betyr for deg. Anonymkode: d0a30...95d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 En avtale om at man skal gifte seg i løpet av det nærmeste året, eller i hvert fall starte den konkrete planleggingen umiddelbart, bestemme dato, sted osv. Anonymkode: a0ebe...449 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 For meg er en forlovelse en konkret plan om ekteskap innen "rimelig" tid. Det spiller ingen rolle hvordan denne avtalen ble inngått eller om det involverte ringer, men det må foreligge en plan om faktisk å inngå ekteskap snart. Anonymkode: 4c4df...b52 7
Gjest kriwin80 Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 En forlovelse er en avtale om å gifte seg i nærmeste fremtid. Ring eller ikke ring har ikke noe å si. Har man ikke avtalt å gifte seg er man heller ikke forlovet. Folk får selvsagt gjøre som man vil, og det er ikke noe jeg gidder å bruke energi på, men folk som er "forlovet men skal ikke gifte seg" anser jeg ikke som forlovet. Vil anse den som varige livsledsagere, hvilket kan være like bra.
Nymerïa Skrevet 31. januar 2021 #8 Skrevet 31. januar 2021 Jeg følte meg vel heller aldri som forlovet, men det var aldri noe mål. Det viktige for meg var ekteskap forut for familie. Hva er det som gjør deg lei deg med dette?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #9 Skrevet 31. januar 2021 Forlovelse var ikke noe mål for meg heller, men jeg har sagt ved noen anledninger at jeg godt kunne tenke meg å være gift. Trenger ikke noe stort bryllup, en tur på rådhuset er nok for meg, men jeg kunne tenke meg å være gift. Så jeg har nå fått en ring til fødselsdagen min. Han ga meg ringen innpakket, og jeg pakket den opp selv. Det eneste han sa var at det er en forlovelsesring. Jeg spurte noen dager senere om hva han tenkte om å gifte seg, og hvorfor han ikke fridde til meg, og da sa han blant annet at han ikke ønsker å gifte seg nå. Jeg spurte om han ikke i det minste kan spørre meg, fri til meg, og da lo han det vekk. Han vil heller ikke ha noen konkrete planer om ekteskap. Vi har vært sammen 12 år og har barn, hvis det har noe å si. Jeg bare føler meg ikke forlovet. Jeg føler at jeg har fått en shut-up-ring, og har ikke fortalt om det til noen. Jeg vet ikke hva jeg skal svare hvis noen for eksempel spør om hvordan han fridde, for han fridde jo ikke. Jeg tenker at hvis man er forlovet, så har man en plan om et ekteskap, og man har lyst til å gifte seg. Jeg tenker også at man skal kikke på forlovelsesringen og føle glede. Det gjør ikke jeg. Kanskje det er jeg som er dum her, som forventet for mye, men jeg føler at dette her var mye verre enn om han ikke hadde gitt meg noen ring. Ts Anonymkode: 3648a...28d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #10 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Forlovelse var ikke noe mål for meg heller, men jeg har sagt ved noen anledninger at jeg godt kunne tenke meg å være gift. Trenger ikke noe stort bryllup, en tur på rådhuset er nok for meg, men jeg kunne tenke meg å være gift. Så jeg har nå fått en ring til fødselsdagen min. Han ga meg ringen innpakket, og jeg pakket den opp selv. Det eneste han sa var at det er en forlovelsesring. Jeg spurte noen dager senere om hva han tenkte om å gifte seg, og hvorfor han ikke fridde til meg, og da sa han blant annet at han ikke ønsker å gifte seg nå. Jeg spurte om han ikke i det minste kan spørre meg, fri til meg, og da lo han det vekk. Han vil heller ikke ha noen konkrete planer om ekteskap. Vi har vært sammen 12 år og har barn, hvis det har noe å si. Jeg bare føler meg ikke forlovet. Jeg føler at jeg har fått en shut-up-ring, og har ikke fortalt om det til noen. Jeg vet ikke hva jeg skal svare hvis noen for eksempel spør om hvordan han fridde, for han fridde jo ikke. Jeg tenker at hvis man er forlovet, så har man en plan om et ekteskap, og man har lyst til å gifte seg. Jeg tenker også at man skal kikke på forlovelsesringen og føle glede. Det gjør ikke jeg. Kanskje det er jeg som er dum her, som forventet for mye, men jeg føler at dette her var mye verre enn om han ikke hadde gitt meg noen ring. Ts Anonymkode: 3648a...28d Snakk sammen... Finn en dato... Unngår han det har du svaret ditt. Anonymkode: d0a30...95d 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #11 Skrevet 31. januar 2021 For meg handler det om å ha sagt ja til hverandre, og trenger nødvendigvis ikke å gifte oss. Mine foreldre har begge ringer med tekst inni, men ble kun forlovet og har vært det i 40 år. Synes det er helt greit å gjøre det sånn. Anonymkode: f4c85...10c 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #12 Skrevet 31. januar 2021 En forlovelse er en avtale om at man har blitt enige om at man snart skal gifte seg. Anonymkode: 570f9...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #13 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Snakk sammen... Finn en dato... Unngår han det har du svaret ditt. Anonymkode: d0a30...95d Svaret mitt? Jeg har ikke stilt han noe spørsmål eller initiert noe. Det var han som tok dette initiativet... Han ønsker ikke å sette en dato, han ønsker jo ikke å snakke om det en gang. Så han unngår det helt klart. Han mener at vi er forlovet, og han er fornøyd med det. Jeg føler at denne «forlovelsen» ikke er noen forlovelse, og hvis man skal legge andre kommentarer her til grunn er det kanskje flere som ville tenkt sånn. Ts Anonymkode: 3648a...28d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #14 Skrevet 31. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Forlovelse var ikke noe mål for meg heller, men jeg har sagt ved noen anledninger at jeg godt kunne tenke meg å være gift. Trenger ikke noe stort bryllup, en tur på rådhuset er nok for meg, men jeg kunne tenke meg å være gift. Så jeg har nå fått en ring til fødselsdagen min. Han ga meg ringen innpakket, og jeg pakket den opp selv. Det eneste han sa var at det er en forlovelsesring. Jeg spurte noen dager senere om hva han tenkte om å gifte seg, og hvorfor han ikke fridde til meg, og da sa han blant annet at han ikke ønsker å gifte seg nå. Jeg spurte om han ikke i det minste kan spørre meg, fri til meg, og da lo han det vekk. Han vil heller ikke ha noen konkrete planer om ekteskap. Vi har vært sammen 12 år og har barn, hvis det har noe å si. Jeg bare føler meg ikke forlovet. Jeg føler at jeg har fått en shut-up-ring, og har ikke fortalt om det til noen. Jeg vet ikke hva jeg skal svare hvis noen for eksempel spør om hvordan han fridde, for han fridde jo ikke. Jeg tenker at hvis man er forlovet, så har man en plan om et ekteskap, og man har lyst til å gifte seg. Jeg tenker også at man skal kikke på forlovelsesringen og føle glede. Det gjør ikke jeg. Kanskje det er jeg som er dum her, som forventet for mye, men jeg føler at dette her var mye verre enn om han ikke hadde gitt meg noen ring. Ts Anonymkode: 3648a...28d Men dette høres jo bare helt merkelig ut! Jeg skjønner godt at du er lei deg. Man er jo forlovet fordi man skal gifte seg. Virker som han ikke vil gifte seg? Du er ikke dum her! Han oppfører seg rart som gir deg en ring og sier det er en forlovelsesring uten å fri. For deretter ikke å ville snakke om bryllup. Du må prøve å snakke med han om det. Eventuelt teste en parterapaut? Vi har vært hos det en gang, og det hjelper mye å snakke med en "nøytral" tredjepart. Anonymkode: f89b9...5e8 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #15 Skrevet 31. januar 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Svaret mitt? Jeg har ikke stilt han noe spørsmål eller initiert noe. Det var han som tok dette initiativet... Han ønsker ikke å sette en dato, han ønsker jo ikke å snakke om det en gang. Så han unngår det helt klart. Han mener at vi er forlovet, og han er fornøyd med det. Jeg føler at denne «forlovelsen» ikke er noen forlovelse, og hvis man skal legge andre kommentarer her til grunn er det kanskje flere som ville tenkt sånn. Ts Anonymkode: 3648a...28d Du har fortalt ham at du ønsker å bli gift med ham, så katten er ute av sekken. Spørsmålet er jo implisitt, uansett hvordan du formulerte deg. Og etter hva du forteller har han svart noe som mest høres ut som et nei.* Hvilken «status» han mener dere har nå («forlovet») er irrelevant, hvis du ikke er fornøyd med den uavklarte situasjon ang. ekteskap. Men har du gjort opp med deg selv om du vil avslutte forholdet hvis han ikke vil giftes med deg? *Etter min mening skylder han deg et ordentlig svar - ja eller nei. Det er ikke for mye forlangt etter 12 år sammen. Anonymkode: 01b2e...e95
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #16 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men dette høres jo bare helt merkelig ut! Jeg skjønner godt at du er lei deg. Man er jo forlovet fordi man skal gifte seg. Virker som han ikke vil gifte seg? Du er ikke dum her! Han oppfører seg rart som gir deg en ring og sier det er en forlovelsesring uten å fri. For deretter ikke å ville snakke om bryllup. Du må prøve å snakke med han om det. Eventuelt teste en parterapaut? Vi har vært hos det en gang, og det hjelper mye å snakke med en "nøytral" tredjepart. Anonymkode: f89b9...5e8 Akkurat. Han vil jo ikke gifte seg, det er tydelig det. Så hvorfor ikke bare si det, da? Vi har vært sammen i 12 år, jeg er jo ikke akkurat en utålmodig sjel som løper fra han hvis han ikke vil gifte seg. Jeg kunne tenke meg å være gift, men ikke for enhver pris. Jeg føler det som om han har holdt meg for narr, som om han tvinger meg til å bære en ring som ikke betyr noe. Det er jo en konstant påminnelse om hele situasjonen, og jeg vil helst legge vekk hele ringen. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg har gått rundt og tenkt på forlovelse tidligere, og jeg har ikke mast om det heller. Jeg har nevnt det et par ganger i løpet av 12 år, det kaller jeg ikke å mase. Hvorfor gjorde han dette hvis han ikke vil gifte seg?? Jeg har spurt han, men han mener oppriktig at han ikke har gjort noe galt her og at vi er forlovet. Jeg skjønner ikke dette. Og det verste er at det føles som om dette her har ødelagt mye. Han kan jo ikke fri nå, for da vet jeg hvorfor han gjør det, liksom. Han ønsker det jo ikke, ikke egentlig. Så hvorfor lot han ikke bare være? Ts Anonymkode: 3648a...28d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #17 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har fortalt ham at du ønsker å bli gift med ham, så katten er ute av sekken. Spørsmålet er jo implisitt, uansett hvordan du formulerte deg. Og etter hva du forteller har han svart noe som mest høres ut som et nei.* Hvilken «status» han mener dere har nå («forlovet») er irrelevant, hvis du ikke er fornøyd med den uavklarte situasjon ang. ekteskap. Men har du gjort opp med deg selv om du vil avslutte forholdet hvis han ikke vil giftes med deg? *Etter min mening skylder han deg et ordentlig svar - ja eller nei. Det er ikke for mye forlangt etter 12 år sammen. Anonymkode: 01b2e...e95 Jeg fridde ikke, bare så det er sagt. Jeg har ikke stilt han noe spørsmål som han skulle svart på. Det er han som har latt være å stille meg et spørsmål, så jeg sitter igjen og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har aldri sagt at jeg MÅ gifte meg, og jeg har ikke tenkt å avslutte et stabilt og langt forhold. Men greia er at jeg føler han har ødelagt noe, som jeg sliter med å komme over. Jeg bærer denne ringen, og håper hele tiden at ingen merker den og spør. For hva skal jeg svare da? Aner ikke. Hvis min beste venninne spør hvordan han fridde, for eksempel. Skal jeg da være loyal mot han og snakke det bort, eller skal jeg fortelle henne at jeg synes hele situasjonen er tragisk? Anonymkode: 3648a...28d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #18 Skrevet 31. januar 2021 Frieri med ring, plan om å gifte seg innen 1 år. Det er det eneste som er forlovelse for meg. Anonymkode: 048c1...d54
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #19 Skrevet 31. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har aldri sagt at jeg MÅ gifte meg, og jeg har ikke tenkt å avslutte et stabilt og langt forhold. Men greia er at jeg føler han har ødelagt noe, som jeg sliter med å komme over. Jeg bærer denne ringen, og håper hele tiden at ingen merker den og spør. For hva skal jeg svare da? Aner ikke. Hvis min beste venninne spør hvordan han fridde, for eksempel. Skal jeg da være loyal mot han og snakke det bort, eller skal jeg fortelle henne at jeg synes hele situasjonen er tragisk? Anonymkode: 3648a...28d Det er vel først og fremst mannen du bør fortelle at du synes hele situasjonen er tragisk!? Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan snakke med ham–skal han tankelese hva du føler? Gi ham ringen tilbake og si du ikke vil gå med den, før dere faktisk har lagt konkrete planer om å bli gift. Anonymkode: 01b2e...e95 1
Maleficenta Skrevet 31. januar 2021 #20 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Forlovelse var ikke noe mål for meg heller, men jeg har sagt ved noen anledninger at jeg godt kunne tenke meg å være gift. Trenger ikke noe stort bryllup, en tur på rådhuset er nok for meg, men jeg kunne tenke meg å være gift. Så jeg har nå fått en ring til fødselsdagen min. Han ga meg ringen innpakket, og jeg pakket den opp selv. Det eneste han sa var at det er en forlovelsesring. Jeg spurte noen dager senere om hva han tenkte om å gifte seg, og hvorfor han ikke fridde til meg, og da sa han blant annet at han ikke ønsker å gifte seg nå. Jeg spurte om han ikke i det minste kan spørre meg, fri til meg, og da lo han det vekk. Han vil heller ikke ha noen konkrete planer om ekteskap. Vi har vært sammen 12 år og har barn, hvis det har noe å si. Jeg bare føler meg ikke forlovet. Jeg føler at jeg har fått en shut-up-ring, og har ikke fortalt om det til noen. Jeg vet ikke hva jeg skal svare hvis noen for eksempel spør om hvordan han fridde, for han fridde jo ikke. Jeg tenker at hvis man er forlovet, så har man en plan om et ekteskap, og man har lyst til å gifte seg. Jeg tenker også at man skal kikke på forlovelsesringen og føle glede. Det gjør ikke jeg. Kanskje det er jeg som er dum her, som forventet for mye, men jeg føler at dette her var mye verre enn om han ikke hadde gitt meg noen ring. Ts Anonymkode: 3648a...28d Forstår deg godt. Er ikke sånn man gir noen en forlovelsesring. Da frir man. Uten frieri er det bare en ring uten mening bak 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå