Gå til innhold

Frisk uten sukker Dagbok (Nidarosen)


Nidarosen

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge skjønt at jeg sliter med sukkeravhengihet, men har som de aller fleste håpt at jeg skal klare å unne meg noe godt i helgene eller på bursdager ol.... Nå er jeg drita lei. Det fungerer selvfølgelig ikke. Unne meg litt blir garantert til mer. Hodet tenker ikke klart så fort jeg får smaken av snop og junk. Det er faktisk helt sykt. Lenge har jeg trodd at jeg har verdens verste viljestyrke, men har du en avhengighet så vet du hvor vanskelig det kan være. Du gir ikke alkohol til en alkoholiker. Vi som er avhengi blir aldri kvitt avhengigheten. Den må vi leve med. 

Jeg kjøpte boken "Frisk uten sukker" av Bente Josefsen og har nå lest det aller meste flere ganger. Mye vet jeg allerede. Det kom ikke akkurat som noe sjokk at jeg var avhengi, men herregud så godt det var å lese at jeg ikke er et dårligere menneske enn de uten avhengighet. At jeg har klart å prøve utalje dietter i lange perioder for så og feile igjen og igjen, men fortsette å prøve på nytt sier jo litt om at jeg faktisk har en del viljestyrke. Men... Nå er jeg lei. Jeg gidder ikke mer. Jeg er desperat. Tanken på å måtte kutte ut godis, snacks og kutte kraftig på karbohydrater ble tung. Når man har avhengighet er det vanskelig å se hvordan livet ska bli bra uten, men jeg tar det som et tegn på at jeg virkelig sliter og MÅ ut av den onde sirkelen. 

I boken ble jeg bedt om å skrive dagbok hver eneste dag. Nå har jeg holdt på i 3 dager og er på min 4. Ja, det er faktisk utrolig bare det. Jeg har skrevet i en notatbok, men tenkte jeg kan skrive her i stedet. Kanskje blir noen andre inspirert også. Sliter du med sukkeravhengihet anbefaler jeg virkelig boka. Selv om det står mye man vet fra før er den veldig god (også vond) å lese. 

Jeg kommer til å skrive alt jeg har skrevet fra før i notisboka mi som svar under, slik at alt blir med. Ønsk meg lykke til og bli gjerne med hvis du vil 💕 Men da må du nesten lese deg opp først og snakke med lege hvis du har diverse helseproblemer. 

 

Litt info på hvor jeg står nå. Tenker å veie meg typ annenhver uke. Er så lei av å stå på vekta hele tiden.
Hovedmålet er jo egentlig å klare å holde avhengigheten i sjakk, men regner med noe vekt går av i samme slengen.

Vekt nå: 80 kg

 

Endret av Nidarosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 1:                 28.01.2021

Våken klokken 08:00. Prøver å gjøre en vane av å re opp sengen. Det er noe jeg egentlig har tenkt lite på, da jeg fortsatt bor for meg selv, men i boka ble det nevnt å legge til gode vaner som å re senga om morgenen kan være en god ide så da prøver jeg det. 

Jeg faster 16 timer i dag. Det er noe jeg er ganske vandt til fra før så jeg tenker å fortsette med dette. Det ble sein mat i går så fasten varer til klokken 14 i dag. "Frokost" består av en FUS (frisk uten sukker) omelette. 2 egg, litt brokolli, en stripe bacon med svor, litt løk, salt/pepper og litt meieri smør til steking. 

Senere på dagen

Fasten fikk veldig greit. Mye å gjøre på jobb så tiden går ganske fort uten at jeg tenker på at jeg ikke har spist. Spiste omelette rundt 14. Kom hjem uten noe akutt behov for påfyll da jeg spise såpass seint. Tok meg en keto kaffe før middag bare for å få inn de tre "måltidene"

Dagen har gått bra! Avsluttet spisetidsrommet litt senere da det viste seg at tee'n jeg drakk ikke var kalorifri. Spiste en enkel kyllingsalat med pesto til middag. 

Dag 1 fullført 

Plan for dag 2:

Ketogrøt, samme FUS omelett og samme salat da jeg har rester. Det blir nok en del av det samme i starten siden jeg har lite peiling ennå på hva som finner av oppskrifter, men jeg koser meg så langt faktisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2:                 29.01.2021

Våknet rundt klokka 08:20. Frokost og lunsj laget jeg i går kveld for å slippe å stå opp tidligere i dag. Jeg bare MÅ sove lenge 😅 Jeg kjenner fortsatt mangel på energi i dag selv om jeg har sovet 8 timer hvis ikke mer. Rer senga i dag også. Fasten min varer til klokken 13 i dag så da blir det ketogrøt til "frokost" rundt den tiden. Det kommer litt ann på sulten. Blir jeg veldig sulten spiser jeg heller før slik at jeg ikke sprekker. 

 

Senere på dagen:

Gikk faktisk greit i dag også. Spiste grøten litt før da jeg kjente på sulten litt tidligere. Spiste salaten og omeletten før klokka 20:00. Føler meg mett og god ennå, men veeeldig sliten (på en god måte). Blir tidlig seng i dag. Rundt klokka 22:30.

Dag 2 fullført

Plan for dag 3:

Egg og bacon til frokost, krem av 50g kremfløte uten tilsatt sukker og 4 jordbær. Jeg ønsker å teste om jeg reagerer negativt på å spise bær. Til middag blir det Tacoform. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3:                  30.01.2021

Våknet med skikkelig cravings i dag... Føler meg rett og slett sliten og kjip. Har aller mest lyst til å stikke på butikken å kjøpe noe snop, men nå må jeg bare ta en time i gangen. Målet er å klare dagen i dag. Akkurat nå er det virkelig vanskelig å se hvordan dette skal gå.. Hvordan skal jeg klare dette resten av livet? Håper virkelig litt frokost hjelper. 

Senere på dagen:

Ting ble heldigvis bedre en timestid etter frokosten (egg og bacon). Tok en liten bit med fersk paprika på siden også bare for å få inn noe friskt på fatet. Jeg var faktisk nesten sikker på at jeg skulle gå på veggen der en stund, men det hjalp å tenke at det er slik jeg har blitt pga. Avhengigheten. Det er ikke noe jeg ønsker å fortsette med. Abstinenser for mangel av snop og snack er absolutt ILLE. 

Håper virkelig morgen dagen blir litt bedre, men forbereder meg på det værste. Har fått utalje snaps med bilder av snop, pizza og snacks i dag og det har absolutt gitt litt cravings... Men jeg tenker jeg bare får ta det som en utfordring! 

Har spist alt som ble planlagt i dag igjen. Siste måltid før klokken 20:00. Føler ikke jeg uttagerte noe med jordbær. Fikk ikke lyst på mer, selv om det var godt! Egg/bacon og Taco formen gjorde virkelig godt også. Føles som helg uten at jeg trenger noe ekstra snop og snacks akkurat nå. Jeg føler det gikk bra til slutt. 

Fullført dag 3

Plan for i morgen:

Blir akkurat det samme som i dag bare med et par kopper te uten kalorier og karbohydrater 🙌 

Bruker forresten LIFESUM appen til å loggføre måltid bare så jeg vet at jeg ligger på ca. 20g karbohydrater om dagen. Driter langt i kaloriene nå. Viktigste for meg er å bli kvitt suget.  

I følge boka trenger du ikke loggføre hvis du bruker råvarer som ligger på maks 5g karbohydrater per 100g. Det kan godt ligge litt over hvis det er bare en liten del av måltidet. Jeg bare loggfører for å holde orden og lære litt hva som inneholder hvilke mengder. 

 

Endret av Nidarosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4:                  31.01.2021

Våknet seint i dag. Kanskje alt for seint, men kjente at jeg ikke orket å stå opp tidlig. Ble nok litt for mye søvn så ble litt slapp og ør av det. Litt av et luksusproblem, men ellers går det greit. Ingen cravings så langt i dag, halleluja. Blir samme mat plan som i går. Starter med egg og bacon til frokost med litt grønt på siden. Drikker for det meste bare vann og te til måltidene. En sjelden gang kan jeg ta meg sukkerfri/kalorifri saft til middag.

Senere på dagen:

Gikk meg en tur før middagen. Glemte tiden litt og det ble også litt senere middag enn vanlig. Godt å ikke kjenne på noe spesiell sult eller craving i dag. Syns det har gått veldig fint. Ble restene av tacoformen i dag. Kjente meg mett og fornøyd ganske raskt. Hadde nok ikke trengt å spist alt selv om det ikke var så mye.

Ble jordbær med pisket krem i dag også. Godt var det, men kjenner fortsatt ikke noe behov for mer etter. Jeg er kjempe mett!! 

Fullført dag 4 

Plan for i morgen:

Tenker å prøve en avokado smoothie til frokost/lunsj i morgen. (Avokado, spinat, kokosmelk, sitronsaft)
Til middag blir det en type keto pizzabolle. Usikker på hva jeg tenker for kvelden... Godt mulig det blir jordbær og krem igjen? Eller en liten kylling salat.

 

En liten ting til:

Har fortalt veldig få at jeg nå har en keto livstil fordi jeg er så redd de skal be vrange eller syns jeg er kjip som ikke unner meg noe godt. Jeg gjør jo det, bare ikke på samme måte som før. Prøvde å forklare til min far og han tror jeg hadde problemer med å forstå at jeg må kutte det ut helt. Mamma er ganske positiv til det så lenge jeg lager maten selv til selskap (noe som egentlig bare er perfekt for meg). Snakket også med to venninner i sted som jeg skal møte senere neste uke. Tok litt tid for dem å forstå at jeg så og si ikke kan spise noe de "kan". Jeg sa de gjerne må ta noe de vil ha så kan jeg ta med selv men de vil jo at jeg skal slippe det. Hun ene er vegetariansk og mye av det hun spiser av alternativ til kjøtt har en del karbohydrater (bønner osv), men jeg sa jeg kunne spise bønner så lenge det ikke blir for mye. De forsto heldigvis, men jeg syns det føles så kjipt å "ødelegge" for andre. 

Endret av Nidarosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 5:                  01.02.2021

Sov noe helt forferdelig i natt. Våknet rundt 7:30, da je gikke lengre giddet å prøve å sove de siste minuttene før alarmen gikk. Fikset med avokado smoothie til jobb og dro raskt ut døra. Følte meg ellers ok. 

Senere på dagen:

Den avokado smoothie må jeg si virkelig feilet her hos meg. Smakte jo ikke spesielt mer enn et hint av kokos og agurk. Ikke heeelt min greie. Jeg vet ikke helt va jeg forventet av kombinasjonen 😅 Fikk i meg et par slurk.. Ble keto pizzabolle til middag. De var veeeldig gode og prøvde senere å spise enda et måltid. Egg og bacon... Ble alt for my ebacon for meg nå kjente jeg... Står nok over bacon en stund framover 🤢 Men jordbær restene var gode! Denne gangen med fløten uten å piske den. Det var jo kanskje enda bedre enn pisket krem 💕🍓 Litt kvalm nå men da er det i vært fall garanti på at jeg ikke skal ha i meg noe mer i dag 😂😅

Fullført dag 5 

Plan for i morgen:

Tenkte egentlig noe gresk yoghurt til frokost med noe frosne bær mixed inn... Men jeg må se det ann i forhold til karbohydratene. 

Til middag blir det pizzabolle igjen da jeg laget to porsjoner. 

Vet ikke om det blir så mye mer enn det. Kanskje en keto kaffe eller te. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg faktisk helt glemt å oppdatere denne dagboken. Det er kanskje akkurat det best, Men det har gått bra heldigvis. Det har vært en dag jeg har tillat meg selv å spise det samme som mine venner da jeg var på besøk ved unntak av godteri og snacks. Det ble Taco med vegetardeig og den vegetar deigen er egentlig ikke helt innenfor keto, men tenker at jeg bare får restarte kroppen igjen hvis jeg så falt ut på grunn av akkurat denne dagen. Spiste også noe sushi før på dagen som heller ikke er innafor i forhold til livsstilen. 

Jeg skal innrømme det føltes litt feil og jeg følte meg kanskje litt skuffa, men jeg velger heller å være glad for at jeg klarte å la være å ta av godteriskåla og potetgullet som sto frem hele kvelden. Det var litt tøft de første minuttene, men det ble jo glemt etter disse minuttene. Føles helt rart for før har jeg jo kommet til å hive i meg hele skåle på 1, 2, 3.

Ellers har jeg fortsatt forholdt meg til keto. Godt mulig jeg må igjennom en slik keto influensa igjen nå men det skal nok gå greit. Dette blir nok ikke noe som skjer så ofte. Jeg møter så sjeldent folk og vanligvis tar jeg med egen mat. 

Har ikke skrevet ned alle matrettene jeg spise men måtte ta en pause fra bacon og egg. Kjente akutt kvalme hver gang jeg tenkte på sånn kjempe typiske keto matretter. Mye bacon, ost og egg. Kjente savne på en lett salat da ja. Er bedre nå. Jeg har dessverre ikke en ovn som fungerer som den skal akkurat nå... Så kan spise retter som kan stekes på panne... Blir nok litt enklere når jeg får brukt ovnen, men det kan nok ta noen måneder, da økonomien er litt stram og har ingen buffer pga boligkjøp. 

 

Forresten så har jeg kjøpt målebånd. Har bare målt rundt midjen, armene og lår. 

Midje: 80 cm

Armer: 27 cm

Lår: 51 cm

Jeg sjekket faktisk vekta også her en dag og da lå jeg på 77,5 kg MEN dette var om morgenen og jeg var mektig tørr i munnen så det meste er nok vannvekt. Jeg drikker godt med vann men det betyr dessverre ikke at det er det som går først 😅

Endret av Nidarosen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

hvordan gikk det med deg...? fikk opp reklame for online kurs med hun som skrev boka du fulgte, så da fant jeg innlegget ditt da jeg googla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Newbeginnings skrev (På 1.3.2023 den 20.06):

hvordan gikk det med deg...? fikk opp reklame for online kurs med hun som skrev boka du fulgte, så da fant jeg innlegget ditt da jeg googla..

Haha dette begynner å bli en stund siden! 

Det funka egentlig veldig bra en god stund. Havna vell innenfor normalvektig en periode men så tillot jeg meg selv å skjeie ut her og der og etterhvert ble det mye mer enn det. 

Er overvektig igjen nå og fant vell egentlig fort ut at keto / FUS funka veldig bra i forhold til å ha kontroll på sultfølelse osv, men jeg personlig ble veldig lei av at alt var ost, kjøtt, egg.

Tror ikke jeg var sulten en eneste gang utenom vanlig måltid på dette, MEN jeg ble helt gal av å ikke kunne spise brødmat og frukt 😂 Tror det var det som tok knekken på alt for meg. Hadde jeg klart å holde meg til boka lengre hadde kanskje disse cravingene gått over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...