Thomasine Skrevet 16. august 2005 #1 Skrevet 16. august 2005 Ja, da starter skoleåret for eldste lillegutt i morgen. Og med det matpakker 5 dager i uka. Trenger tips til "fornyelse" av matpakker til barn!! Er litt opptatt av at maten tross alt står ute/ligger i sekken fra morgenen til rundt 10 - dvs. ca 3.timer. da er gulost ikke særlig fristende... Til minste lillegutt som går i barnehagen er ikke dette så viktig da de setter matpakkene inn på kjølerommet. (Dumt at det ikke går ann å investere i et lite kjøleskap på deling per trinn eller no... - det skal jeg ha når jeg blir lærer en gang... ) Her hjemme spises det bare hjemmebakt brød med ulikt pålegg. Innimellom får eldstemann med seg minigulerøtter ved siden av. Rosiner er også godt å ha med seg - særlig hvis dagen blir litt lengre enn vanlig... Barna mine er så "kresne" at salater er ikke vits å servere. Ei heller noe som gjør at de lett blir klissete... ja og så bør maten smake godt selv om den har stått ute i flere timer.. (...gjør noe mat det... ) Tips til variert matpakke - ønskes!! :)
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #2 Skrevet 16. august 2005 jeg har med meg niste på jobb hver dag og er fornøyd med det Mellomleggspapir hindrer osten i å endre seg. Et salatblad, tomat- eller agurkskive, epleskiver på skiva gjør den veldig mye mer fristende (legges under osten/pølsa). Fiskepudding, fiskekaker, kjøttpudding og andre mimddagsrester er flotte variasjoner til pålegget! Liten kyllingbit ved siden av skivene er en fin variasjon. Så er det greit å variere brødet: Ulike korntyper, bytte skiva med rundstykker, pitabrød og annet innimellom Og så litt frukt eller grønnsaker til "dessert"
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #3 Skrevet 16. august 2005 Grove Polarbrød er jo veldig godt. Ellers så er grove horn med innebakt ost, oregano og skinke gode. Disse bruker jeg å bake og fryse ned, de er forøvrig ypperlig turmat!
Nella Skrevet 16. august 2005 #4 Skrevet 16. august 2005 Fylte horn er smart Lag litt grove, fylle med forskjellige ting. Send det med frossent så er det tint til lunsj. Men det går vel ann å ta en runde med de andre foreldrene (på første skoledag er vel så godt som alle foreldre representert?), eller ta en ringerunde, send med lapp... Om de er 20 i klassen og foreldre er villig til å betale 100,- så har dere 2000,- som det er mulig å er kjøleskap med frysedel øverst (de er billigere enn reint kjøleskap) for på elkjøp ihvertfall. 2 stk å velge i på nettsidene der. Det kan jo følge klassen de årene man er på barneskolen så det må da være en god investering. Bytter jo ikke klasserom så ofte at det er noe stress. Hør med rektor først da om det er greit, men emd rette argumenter så er det nok det vil jeg tro.
Arkana Skrevet 16. august 2005 #5 Skrevet 16. august 2005 Grove hamburgerbrød med f.eks. omelett, fiskekake e.l. Bruk forskjellige typer brød som tebriks, rundstykker, baguetter e.l. Blir plutselig mer spennende. Plegg som egg + salami, kyllingsalat, ost + skinke o.l. er jo godt.
Thomasine Skrevet 16. august 2005 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2005 (endret) Takk for enkle tips!! Har brukt noen av dem tidligere... Har luftet det litt i klassen tidligere - virker som om det er meg som savner det... Ellers så vet jeg at jeg både skal ha et lite kjøleskap og vannkoker i "mitt" klasserom!! Tar imot flere tips til barnas matpakke!! Endret 16. august 2005 av Thomasine
Fakse Skrevet 16. august 2005 #7 Skrevet 16. august 2005 Wrap er bra som lunch, og kan enkelt lages kvelden i forveien
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #8 Skrevet 16. august 2005 Ellers så vet jeg at jeg både skal ha et lite kjøleskap og vannkoker i "mitt" klasserom!! ← Beklager at jeg svarer utenom tema, men hvordan skal du få penger til dette? Skulle gjerne hatt det i min elevbase!
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #9 Skrevet 16. august 2005 Legge pålegget litt morsomt på: Lage smilefjes med kaviaren og "hår" med salatbladet, skjære båt av fiskepuddingen og slikt
Thomasine Skrevet 16. august 2005 Forfatter #10 Skrevet 16. august 2005 Beklager at jeg svarer utenom tema, men hvordan skal du få penger til dette? Skulle gjerne hatt det i min elevbase! ← Vel, får jeg ikke klassen/basen/skolen/teamet mittt til å "spleise" går det vel av egen lomme... Mye fint å finne på Finn.no og akkurat vannkoker til 100,- skal jeg nok klare å bekoste. Dette vil være noe som følger meg som lærer. Har jobbet i klasserom hvor barna koste seg veldig med varm kakao og te på vinterdager... Det vil jeg tilby mine barn ( når den tid kommer...)...
Gjest LoisLane Skrevet 16. august 2005 #11 Skrevet 16. august 2005 Så at det var kommet en matpakkebok med magne gode ideer. Fint å lage noe fristende og variere, men sant å si synes jeg det er greit at ungene mine lager matpakka sjøl. Det klarer de fint fra 1. - 2. klasse, og dessuten er jeg litt redd for å havne i en ond sirkel der de må ha noe ekstra godt for å gidde å spise matpakka.
Pasha Skrevet 16. august 2005 #12 Skrevet 16. august 2005 du blir nok en god lærer du! Husker at når jeg gikk på barneskolen hadde vi en periode en liten komfyr (sånn hybelsak) så hver fredag lagde vi ostesmørbrød (hadde med maten hjemmenifra.. bare stekte dem) det var godt.. ,men sånt er kanskje ikke lovlig lenger det...
Thomasine Skrevet 16. august 2005 Forfatter #13 Skrevet 16. august 2005 du blir nok en god lærer du! Husker at når jeg gikk på barneskolen hadde vi en periode en liten komfyr (sånn hybelsak) så hver fredag lagde vi ostesmørbrød (hadde med maten hjemmenifra.. bare stekte dem) det var godt.. ,men sånt er kanskje ikke lovlig lenger det... ← Ja, det hørtes koselig ut! Sånne enkle ting betyr mye, er koselig, koster ikke mye og er egentlig veldig enkelt... Felles måltider er veldig sosialt, kan være lærerikt og er unektelig koselig.
Blueberry Skrevet 16. august 2005 #14 Skrevet 16. august 2005 Ica-butikkene har for tiden en liten brosjyre med matpakketips og oppskrifter... Jeg hadde litt sansen for den selv i alle fall.
LilleBille Skrevet 16. august 2005 #15 Skrevet 16. august 2005 ja og så bør maten smake godt selv om den har stått ute i flere timer.. (...gjør noe mat det... ) Tips til variert matpakke - ønskes!! :) ← De "matpakke"kjølebagene" - hvor det er plass til matpakke i et rom og kjøleelementer i det andre er supert .. maten holder seg frisk mye lenger .. Ellers pleier jeg ofte å smøre matpakke med frossne brødskiver (fryser oppskåret brød) - da blir heller ikke pålegget så fort svett og ekkelt. Mine har også syntes det var topp med kalde "pizzaboller" - med diverse fyll - eller fylte rundstykker/horn med skinke og ost - men fyllet i disse kan jo også varieres. Tas de med frossne - er de tint til lunsj - og er det radiatorer i klasserommet - kan de jo pakkes i folie og "lunkes" litt .. Det er godt det. En av sønnene mine hadde en i klassen som alltid hadde gårsdagens middag med seg til mat - og det var tydelig at han koste seg med det. En del middager passer jo selvfølgelig bedre enn andre - men type bondeomelett og sånn er jo supert.
Gjest Espera Skrevet 17. august 2005 #16 Skrevet 17. august 2005 Er det et stort problem at matpakka blir så fort dårlig uten kjøleskap? Matpakken min ligger i veska fra klokka seks til halv tolv - ikke no galt med den (og jeg kan ha både ost, egg og makrell i tomat på!)! Jeg pakker alt av grønt (oppskåret agurk, paprika, cherrytomater) i plast hver for seg slik at de ikke skal bli alt for vassne, men ellers synes jeg maten holder seg kjempebra og smaker godt jeg!
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #17 Skrevet 17. august 2005 Vel, får jeg ikke klassen/basen/skolen/teamet mittt til å "spleise" går det vel av egen lomme... Mye fint å finne på Finn.no og akkurat vannkoker til 100,- skal jeg nok klare å bekoste. Dette vil være noe som følger meg som lærer. Har jobbet i klasserom hvor barna koste seg veldig med varm kakao og te på vinterdager... Det vil jeg tilby mine barn ( når den tid kommer...)... ← Det var vel mest kjølekapet jeg lurte på! Vannkoker skulle jeg vel kunne fått råd til! Det er dessverre ikke lov til å be foreldrene betale noe. Skolen skal være et gratis tilbud, ellers skulle jeg gjerne hatt kjøleskap! (Selv om jeg egentlig ikke ser behovet for det...) Ellers er jeg mer bekymret for sikkerheten rundt vannkokeren. Har nesten 30 7-åringer på altfor liten plass, så mindre brannskader ville vel ha blitt et daglig problem... MEN; over til temaet: elevene mine er veldig begeistret når de får med seg frukt eller middagsrester (spesielt pølser, pizza eller pannekaker.) Ellers er fylte pitabrød populært.
Thomasine Skrevet 17. august 2005 Forfatter #18 Skrevet 17. august 2005 Ellers er jeg mer bekymret for sikkerheten rundt vannkokeren. Har nesten 30 7-åringer på altfor liten plass, så mindre brannskader ville vel ha blitt et daglig problem... ← Nei, tror ikke det er et stort problem. Bare sette kokeren oppe på en hylle det og evt. stå for hellingen. Ikke alle 1.klassinger som er vant til å drikke varme ting, men for de som er det (også oppover i alder!) har jeg enda tilgode å høre om ulykker. Og til deg som lurte på om det var et problem å ha maten stående så lenge ute - nei vi har overlevd slik i alle år, men jeg ville aldri smurt meg en skive, pakket den inn og lagt den på benken hjemme... for så å spise den til lunsj For meg ville det optimale vært et lite kjøleskap i klasserommet. Også for de som har med seg yogurt... Kan ikke skjønne at noen klarer spise lunken yogurt... Blir den ikke sur... Lillegutt vil veldig gjerne ha med seg det, men får ikke lov. :icon_question:
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2005 #19 Skrevet 17. august 2005 Det er ikke lov til å be foreldrene betale noe, men det er lov til å hinte forsiktig til klassekontakten. Og klassekontakten kan be om hva som helst
Grooo Skrevet 17. august 2005 #20 Skrevet 17. august 2005 Uansett er det svært få skoler som godtar vannkokere eller andre elektriske apparater i klasserommene. Vi får ikke ha det på kontoret en gang vi... Men dere, bryr virkelig barna seg om at matpakka har ligget i sekken fire timer? Jeg har i alle fall aldri tatt skade av å spise skiver med ost som ikke har vært i kjøleskap disse fire timene, og tror seriøst ikke at det er mange skolebarn som tenker på det som noe problem (med mindre dere foreldre forteller dem at det er det da..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå