Gå til innhold

kaste opp godteriet man spiser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i midten av 20 årene og født med et handicap som gjør det utfordrende å bruke kroppen. jeg har svært redusert gangfunskjon og noe redusert håndfunkjon, ( så har et veldig stillesittende) jeg klarer å holde vekta om jeg spiser svært lite. Men hvis jeg koser meg med god mat og godteri legger jeg på meg i vekt. veier så mye som 82 kg. når jeg kun spiser godteri i helgene. Syntes det er stusselig at jeg aldri kan unne meg noe godt nesten. Tenkt på å begynne å  kaste opp kanskje. men må man kaste opp med en gang man har spist det? eller kan man kaste opp før man legger seg ?  ( spiser kun usunt i helgene) så blir bare til å kaste opp i helgene.

Anonymkode: 92468...e7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er i midten av 20 årene og født med et handicap som gjør det utfordrende å bruke kroppen. jeg har svært redusert gangfunskjon og noe redusert håndfunkjon, ( så har et veldig stillesittende) jeg klarer å holde vekta om jeg spiser svært lite. Men hvis jeg koser meg med god mat og godteri legger jeg på meg i vekt. veier så mye som 82 kg. når jeg kun spiser godteri i helgene. Syntes det er stusselig at jeg aldri kan unne meg noe godt nesten. Tenkt på å begynne å  kaste opp kanskje. men må man kaste opp med en gang man har spist det? eller kan man kaste opp før man legger seg ?  ( spiser kun usunt i helgene) så blir bare til å kaste opp i helgene.

Du er rapportert. 

Anonymkode: a9b2e...36c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er rapportert. 

Anonymkode: a9b2e...36c

hvorfor det ?

Skrevet

Rapportert

Anonymkode: fd515...76d

• Liker 2
Skrevet

Forstår frustrasjonen din, men det å kaste opp er ingen god løsning. Det å hyppig kaste opp etter å ha spist, kan fort føre til tvangstanker rundt dette, som igjen fører til spiseforstyrrelser. I tilleg gjør oppkast skade på spiserør og tenner.

Hvordan er kostholdet ditt ellers? Kan du være mer bevisst i hverdagen på hva du spiser og mengde? Er det mulig for deg å fikke noe sunnere godteri du kan ty til?

Anonymkode: 835f4...a0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er kostholdet ditt ellers? Kan du være mer bevisst i hverdagen på hva du spiser og mengde? Er det mulig for deg å fikke noe sunnere godteri du kan ty til?

finne*

Skrevet

Ved å kaste opp hyppig ødelegger du både spiserør og tenner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forstår frustrasjonen din, men det å kaste opp er ingen god løsning. Det å hyppig kaste opp etter å ha spist, kan fort føre til tvangstanker rundt dette, som igjen fører til spiseforstyrrelser. I tilleg gjør oppkast skade på spiserør og tenner.

prøvd frukt.. men føler ikke det blir det samme :(

Skrevet

Gå til lege og få henvisning til psykolog/ernæringsterpaut. Aldri kast opp maten! Har hatt bullimi, og det er ikke noe du ønsker. Ikke blir man tynn av det heller, men man skader tennene og spiserøret.

Anonymkode: 164ec...a7e

• Liker 3
Skrevet

Har du prøvd sukkerfritt godteri eller lavkarbo godteri?

Butikker som selger treningsutstyr/ proteinpulver osv selger også sånt godteri.

Skrevet

Jeg føler med deg ❤️ men det finnes absolutt bedre alternativ. Det er mye deilig som er sundt og luksuriøst. Jordbær med mørk sjokolade f.eks. Og du kan spise sakte (mindfulness). 

Anonymkode: 95b87...4ab

• Liker 1
Skrevet

Før innlegget forsvinner: 

Jeg har slitt med bulimi i mange år (oppkast) frisk nå. 

Nr 1: fett, sukker og kalorier blitt tatt opp på tross av at du kaster opp, så det er bortkastet å kaste det opp igjen. Det eneste du oppnår, er at massen som fyller magen, og gjør at du føler deg mett, er vekk. Resultat: du spiser mer for å bli mett, og legger på deg. 

Nr 2: du ødelegger lukkemuskelen i spiserøret. Ergo, mye sure oppstøt og magesyre. 

Nr 3: du ødelegger spiserøret pga magesyre. 

Nr 4: du kan dø av hjertestopp/hjerteinfarkt over dasskåla, hjertet blir overarbeidet ved gjentagende fremprovosert oppkasting.

Anonymkode: 2e0ee...c5e

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Prat med legen din og få henvisning til psykolog.

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Rapportert.

Det TS beskriver her er ikke bare egnet til å påføre hen selv skade fysisk (spiserør, tenner, generell helse) og psykisk (raskt fare for tvangsmessig renselse ved oppkast osv). En eventuell diskusjon med forslag til hvordan man gjør det her i praksis vil også være egnet til å utløse og/eller forverre spiseforstyrrelser hos lesere. 

Det utgjør derfor skadelig innhold, og er i strid med forumets regler. 

• Liker 1
Skrevet
Lysistrata skrev (2 minutter siden):

Rapportert.

Det TS beskriver her er ikke bare egnet til å påføre hen selv skade fysisk (spiserør, tenner, generell helse) og psykisk (raskt fare for tvangsmessig renselse ved oppkast osv). En eventuell diskusjon med forslag til hvordan man gjør det her i praksis vil også være egnet til å utløse og/eller forverre spiseforstyrrelser hos lesere. 

Det utgjør derfor skadelig innhold, og er i strid med forumets regler. 

Samtlige har sagt: ikke gjør det. Men mange er i lignende situasjoner og derfor kan det være nyttig å vite at man kan nyte goder uten å kaste opp eller bli sykelig overvektig. Det er flere på forumet som har begrenset mulighet til bevegelse... Og det er fortvilende for de det gjelder.

Hn har fått en del gode tips også... Så tråden er egentlig ikke usunn.

• Liker 1
Skrevet

Å kaste opp etter å ha spist er en sykdom (bulimi). Jeg tror ikke du ønsker deg en sykdom, ts. Så dette er ikke et alternativ. Sender deg noen oppmuntrende tanker 👍

Anonymkode: 33a51...86d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Samtlige har sagt: ikke gjør det. Men mange er i lignende situasjoner og derfor kan det være nyttig å vite at man kan nyte goder uten å kaste opp eller bli sykelig overvektig. Det er flere på forumet som har begrenset mulighet til bevegelse... Og det er fortvilende for de det gjelder.

Hn har fått en del gode tips også... Så tråden er egentlig ikke usunn.

Trådens tema oppgitt i hovedinnlegget er et klart regelbrudd og i strid med alt av retningslinjer for hva det skal være ok å skrive om på forum. Ts ber om praktiske tips til hvordan hen kan gjøre dette med oppkastet (må man spy med én gang osv). 

Det har ikke noe å si at noen svar har vært fornuftige; tråden bryter reglene basert på hovedinnleggets innhold. 

Anonymkode: 59ac1...941

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også rapportert. Du spekulerer i å få bulimi fordi det er «en enkel løsning». Jeg har hatt bulimi i 18 år, og blir ekstremt provosert over at noen tenker at dette er en enkel løsning for å unngå vektoppgang. 

Håper egentlig du troller.

Anonymkode: 7ae1f...855

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært sengeliggende i 5 år, og holder meg slank allikevel. Ser fit ut selv om jeg aldri beveger meg nesten. Kosthold har mye mer å si enn bevegelse for vekta, jeg spiser Paleo.

Anonymkode: 60dbd...425

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...